TVP, Polskie Radio i PAP nadal pod nadzorem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Piotr Gliński

Telewizja Polska, Polskie Radio, Polska Agencja Prasowa i regionalne spółki rozgłośni publicznych nadal będą pod nadzorem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Z opublikowanego w piątek projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów wynika, że spółki medialne – tak jak do tej pory – pozostaną pod nadzorem Ministerstwa Kultury.

Projekt rozporządzenia „w sprawie wykazu spółek, w których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonują inni niż Prezes Rady Ministrów członkowie Rady Ministrów, pełnomocnicy Rządu lub państwowe osoby prawne, w tym jednoosobowe spółki Skarbu Państwa zakłada, że Telewizja Polska, Polskie Radio, rozgłośnie regionalne PR oraz Polska Agencja Prasowa nie będą zatem nadzorowane – tak jak się o tym spekulowało – przez nowo utworzone Ministerstwo Aktywów Państwowych. W myśl projektu, ma ono wykonywać prawa akcji lub udziałów w większości spółek Skarbu Państwa. Jego szefem jest Jacek Sasin.

Pod nadzorem ministra kultury będzie również nadal Techfilm oraz Polskie Pracownie Konserwacji Zabytków.

Z kolei MAP będzie miało pod swoim nadzorem spółki energetyczne: PGE, Enea, Energa i Tauron oraz paliwowe: PKN Orlen, Grupa Lotos oraz Lotos Petrobaltic oraz PGNiG; górnicze: Polską Grupę Górniczą, Jastrzębską Spółkę Węglową, KGHM oraz Węglokoks.

Już około dwa tygodnie temu Sasin sugerował, że spółki medialne nie będą znajdować się w jego resorcie. – Dostrzegam specyfikę spółek medialnych, to są spółki, które nie są spółkami stricte gospodarczymi. Swój resort traktuję jako resort stricte gospodarczy, który ma maksymalizować pozytywne efekty gospodarcze – mówił na antenie Radia Zet.

Projekt rozporządzenia dotyczy ponad 350 spółek Skarbu Państwa. Rozporządzenie – które skierowane zostało do podpisu premiera- wejdzie w życie następnego dnia po ogłoszeniu.

Wyniki mediów publicznych w 2018 roku

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.

W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.