Marszałek Senatu Tomasz Grodzki na celowniku

Tomasz Grodzki

Ponad 30 materiałów negatywnych o nowo powołanym marszałku Senatu Tomaszu Grodzkim, sporo neutralnych i ani jednego pozytywnego – to efekt analizy mediów publicznych wykonanej przez firmę Press-Service Monitoring Mediów.

Tomasz Grodzki (Koalicja Obywatelska) został marszałkiem Senatu 12 listopada. Jak policzył dla nas Press-Service Monitoring Mediów, w pierwszym tygodniu jego urzędowania (12-18 listopada) w mediach tradycyjnych pojawiło się 4,4 tys. publikacji na temat marszałka Grodzkiego, z czego w serwisach internetowych 2,8 tys. informacji, w radiu – 821, w telewizji – 486, w prasie – 250. Z kolei w samych mediach społecznościowych pojawiło się ponad 29 tys. publikacji.

W pierwszych trzech dniach (12-14 listopada) media publiczne informowały o Tomaszu Grodzkim wyłącznie w kontekście negatywnym lub neutralnym (nie pojawiła się ani jedna informacja w kontekście pozytywnym). W Polskim Radiu wyemitowano 216 materiałów, z czego 6 było negatywnych, a reszta neutralna. Z kolei w Telewizji Polskiej na 134 materiały 25 miało wydźwięk negatywny, a pozostałe były neutralne. Najbardziej krytyczna była stacja TVP Info – na jej antenie pojawiło się 19 negatywnych informacji o Tomaszu Grodzkim. Chociaż telewizja publiczna odnotowała fakt, że Tomasz Grodzki został nowym marszałkiem Senatu, chwilę później zaczęła go dyskredytować. W „Wiadomościach” z 13 listopada przytoczono słowa Grodzkiego: „To zwycięstwo demokracji” z ironicznym komentarzem Danuty Holeckiej, która pytała: „Co takiego się stało, że mimo kolejnych przegranych wyborów, zdaniem polityków PO, znów możemy cieszyć się w Polsce demokracją?”.

#Wiadomości | Dyktaturę od demokracji okazuje się dzielić bardzo niewiele – dokładnie jedno eksponowane stanowisko dla polityka Platformy. Po przyjęciu funkcji marszałka Senatu Tomasz Grodzki nie miał już wątpliwości, że demokracja w Polsce jednak ma się dobrze. pic.twitter.com/mdeKbTlwes

— WiadomościTVP (@WiadomosciTVP) November 13, 2019

Następnie wyemitowano materiał, w którym odniesiono się do oświadczenia majątkowego marszałka, zaznaczając, że ma kilkaset tysięcy złotych oszczędności i „jeździ luksusowym jaguarem XF”. Do sprawy powrócono dzień później, 14 listopada w materiale „Kulisy majątku marszałka Grodzkiego”. W zapowiedzi do niego Holecka mówiła wprost: „Ciąg dalszy zamieszania z marszałkiem Senatu”.

#Wiadomości | Pojawiają się pytania o oświadczenie majątkowe nowego marszałka Senatu, prof. Tomasza Grodzkiego, a także o zarzuty dotyczące okresu, gdy był dyrektorem jednego ze szczecińskich szpitali. Tomasz Grodzki dotąd nie odniósł się do zarzutów. pic.twitter.com/fL0NJYpwHZ

— WiadomościTVP (@WiadomosciTVP) November 14, 2019

Tego samego dnia po godz. 20. Tomasz Grodzki na antenie TVP wygłosił orędzie, którego stacja nie mogła mu odmówić, gdyż reguluje to ustawa o radiofonii i telewizji.

– Telewizja Polska stosuje typowe chwyty propagandowe, przedstawiając marszałka Senatu jako wroga PiS i dobrej zmiany – komentuje Wiesław Gałązka, ekspert ds. wizerunku politycznego. – Na miejscu senatora zapytałbym telewizję publiczną, co by mówiła o nim, gdyby przyjął od PiS stanowisko ministra zdrowia, które mu proponowano – dodaje Gałązka.

Zdaniem Jakuba Bierzyńskiego, prezesa Grupy OMD i doradcy politycznego, negatywne materiały w TVP nie zaszkodzą wizerunkowi Tomasza Grodzkiego. – TVP nie jest źródłem informacji. Nawet dla jej odbiorców oczywiste jest, że Telewizja Polska jest medium rządowym – mówi Bierzyński.

– Zajadłość TVP wobec marszałka Grodzkiego może być szczególnie intensywna, bo ten posiada prawne narzędzie występowania w TVP bez jakiejkolwiek cenzury – ocenia Adam Łaszyn, ekspert ds. strategii wizerunkowych. – Jeśli więc głos jednego z liderów opozycji może wybrzmieć do odbiorcy korzystającego niemal wyłącznie z TVP jako źródła informacji, jest to głos szczególnie niebezpieczny. Dlatego trzeba go neutralizować poprzez negatywny przekaz – dodaje Łaszyn.

W ciągu tygodnia ze wszystkich stacji telewizyjnych najwięcej informowano o nowym marszałku Senatu w TVP Info (143 informacje). Dalej były w TVN 24 (103), Polsat News (93), TVN 24 BiŚ (41) i Polsat (37). Tytułami prasowymi, które najczęściej pisały o Grodzkim, były: „Rzeczpospolita” i „Super Express” – po 13 publikacji. 10 materiałów opublikowała „Gazeta Wyborcza” i po 9 materiałów opublikowały: „Kurier Szczeciński” i „Gazeta Polska Codziennie”. W radiu najwięcej mówiło się o nowym marszałku Senatu w Polskim Radiu 24 (112 materiałów). Chętnie informowało także o tym radio Tok FM (94 materiały), a także radiowe Jedynka i Trójka – po 41 materiałów. RMF FM wyemitowało 27 materiałów, a Radio Zet – 21. Po kilkanaście materiałów wyemitowano w regionalnych stacjach Polskiego Radia. O marszałku Senatu mówiło też Radio Maryja – wyemitowano 16 materiałów.

Chirurg Tomasz Grodzki jako kandydat Koalicji Obywatelskiej w październikowych wyborach zdobył mandat senatora na drugą kadencję z rzędu. W okręgu szczecińskim uzyskał 149,2 tys. głosów (65,57 proc.). Jako kandydat opozycji większością 51 głosów został wybrany marszałkiem Senatu.