Agora chce kupić wszystkie akcje właściciela Radia ZET

KRRiT: Niewykluczona pozycja dominująca na lokalnym rynku

Zarząd Agory, który w połowie września zdecydował, że spółka skorzysta z opcji kupna pozostałych 60 proc. udziałów Eurozetu złożył właśnie wniosek w tej sprawie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Nie można wykluczyć, że obie spółki uzyskają łącznie możliwość wpływania na ceny reklam radiowych na określonych rynkach lokalnych – uważa Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Spółka ogłosiła zamiar skorzystania z opcji kupna pozostałych 60 proc. udziałów Eurozetu od czeskiej firmy SFS Ventures we wrześniu br. (ta ostatnia nabyła akcje w lutym br. – wtedy, kiedy Agora przejęła 40 proc. udziałów za 130 mln zł), po tym jak kilka dni wcześniej w komunikacie giełdowym Agora podała, że za 40 proc. akcji, kupionych od Czech Media Invest zapłaci nie 130,75 mln zł, a 81,4 tys. zł mniej.

Jednocześnie właściciel m.in. „Gazety Wyborczej” zyskał tzw. opcję call, czyli prawo do przejęcia od SFS Ventures pozostałych udziałów. Będzie mógł z tego skorzystać między lutym 2022 a czerwcem 2022 roku. Podjęcie tej decyzji nie jest jednak równoznaczne z jej wykonaniem – potrzebna jest bowiem zgoda prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Firma już ponad miesiąc temu podawała, że przygotowuje wniosek w tej sprawie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak już informowaliśmy, wniosek został złożony w zeszłym tygodniu.

Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK przekazała nam, że „na temat ewentualnych skutków tej transakcji będzie można wypowiadać się po wydaniu decyzji w tej sprawie”. – Czyli formuła działań w tym wypadku to: wniosek przedsiębiorcy, nasze postępowanie i wydanie decyzji – dodała rzeczniczka.

Agora komentowała wcześniej, że „w opinii zarządu Agory spółka Eurozet jest bardzo atrakcyjnym aktywem medialnym”.

– Dołączenie jej do naszego portfolio z jednej strony umożliwiłoby powrót tego aktywa w ręce polskiego inwestora, a z drugiej zintensyfikowałoby konkurencję na polskim rynku radiowym.

Nina Graboś, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej spółki podkreśla też, że Agora chce walczyć z obecnym liderem radiowego rynku, którym jest radio RMF FM. – Jego pozycja na polskim rynku radiowym jest bardzo silna i żaden z innych podmiotów nie jest w stanie samodzielnie z nim konkurować. Naszym zdaniem transakcja może za to zintensyfikować konkurencję pomiędzy ofertami reklamowymi głównych graczy na rynku radiowym i medialnym. Dla Agory przeprowadzenie tej transakcji oznaczałoby kolejny krok w realizacji strategii w zakresie rozwoju obecnie posiadanych biznesów – informowało Wirtualnemedia.pl biuro prasowe wydawcy.

KRRiT: Niewykluczone wpływanie na ceny reklam na lokalnym rynku

Sprawę przejęcia udziałów spółki Eurozet przez Agorę od czerwca br. bada także Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Urząd chce ustalić udziały połączonych podmiotów w rynku słuchalności programów radiowych, reklamy oraz stopień koncentracji sektora. W swoim sprawozdaniu organ podał, że przedstawił Ministerstwu Kultury propozycję ograniczenia przekształceń własnościowych, których skutkiem są „niepożądane zmiany, takie jak np. przejęcie Eurozetu”.

Spytaliśmy, jak KRRiT odnosi się do kwestii przejęcia już nie 40 proc. udziałów, ale całości akcji Eurozetu przez Agorę.

Przewodniczący Krajowej Rady Witold Kołodziejski przekazał nam, że jeżeli do takiej transakcji dojdzie KRRIT zbada, czy wywoła ona skutki istotne z punktu widzenia art. 38 ustawy o radiofonii i telewizji. Przepisy te przewidują, że koncesja na rozpowszechnianie programu może być cofnięta, jeżeli: rozpowszechnianie programu powoduje osiągnięcie przez nadawcę pozycji dominującej w dziedzinie środków masowego przekazu na danym rynku właściwym w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów (art. 38 ust. 2 pkt 3); nastąpi przejęcie bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad działalnością nadawcy przez inną osobę (art. 38 ust. 2 pkt 4).

– Trzeba mieć jednak na uwadze, że zgodnie z ustawą przejęcie kontroli jest fakultatywną przesłanką cofnięcia koncesji. Nie wystarczy więc samo stwierdzenie przejęcia kontroli nad działalnością nadawcy, ale wymagane jest dokonanie przez organ regulacyjny oceny, czy w konkretnym przypadku cofnięcie koncesji jest uzasadnione. Podstawowe znaczenie ma w tym zakresie uwzględnienie wpływu zdarzeń gospodarczych dotyczących nadawcy na sferę programową rozpowszechnianego przez niego programu. Negatywny wpływ może się wyrażać w szczególności w postaci tzw. sieciowania tj. ujednolicania oferty programowej, realizowania wspólnej polityki informacyjnej, wprowadzania wspólnej marki – tłumaczy nam Witold Kołodziejski.

Szef KRRiT stwierdza też, że „wydaje się, że transakcja może spowodować uzyskanie przez Agorę i Eurozet pozycji dominującej na niektórych rynkach lokalnych”.

Jakie zmiany w rynku radiowym może spowodować ta transakcja, jeśli dojdzie do skutku? Przewodniczący objaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl, że „nie można wykluczyć, że z uwagi na osiągnięcie wysokiego udziału w czasie słuchania radia oraz w liczbie koncesji, obie spółki uzyskają łącznie możliwość wpływania na ceny reklam radiowych na określonych rynkach lokalnych”.

– Istnieje również obawa, że wykonanie przez Agorę opcji zakupu udziałów w Eurozet spowoduje zwiększenie stopnia zagrożenia pluralizmu na rynku radiowym – ocenia Kołodziejski.

Przypomina też, że tylko na skutek pierwszej transakcji obejmującej nabycie 40 proc. udziałów w tej spółce nastąpiło podwyższenie wartości wskaźnika TOP4 na rynku słuchalności radiowej z 81,9 proc. do 88,2 proc. – Jeżeli chodzi o audytorium programów radiowych w poszczególnych miastach TOP4 znacząco podnosi i tak już wysoką wartość, przekraczając w sześciu miastach 90 proc., w kolejnych dwóch kształtując się na poziomie 88 proc., a w następnych w dwóch na poziomie ok. 80 proc. – podsumowuje szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

W UOKiK nadal toczy się postępowanie wyjaśniające

Jak wynika z naszych informacji, w Urzędzie nadal toczy się postępowanie wyjaśniające – w sprawie pierwszej transakcji dotyczącej Agory – przejęcia 40 proc. udziałów Eurozetu.

Transakcji tej spółka nie zgłosiła do akceptacji przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Firma uzasadniała, że nie zrobiła tego, ponieważ kupiła pakiet mniejszościowy.

UOKiK w marcu podjął jednak w tej sprawie postępowanie wyjaśniające (czyli prowadzone w sprawie, a nie przeciwko podmiotowi), w ramach którego sprawdza, czy zarząd postąpił prawidłowo. Firma w przypadku tej sprawy złożyła już wszystkie potrzebne dokumenty. – Obecnie prowadzimy postępowanie wyjaśniające w sprawie Eurozetu. To postępowanie jest w toku – podkreśla Małgorzata Cieloch w przesłanej nam odpowiedzi.

Do Grupy Radiowej Agory należą stacje Radio Złote Przeboje, TOK FM, Radio Pogoda i Rock Radio. Eurozet przede wszystkim nadaje Radio ZET, Chillizet, Meloradio, Radio Plus i Antyradio oraz wydaje ich serwisy internetowe.

W pierwszej połowie br. grupa kapitałowa Agora zanotowała wzrost przychodów o 7,8 proc. do 578,2 mln zł oraz 10 mln zł straty netto (wobec 9,9 mln zł zysku przed rokiem). W pionie radiowym Agora w pierwszej połowie br. zanotowała 50 mln zł przychodów (po spadku o 9,4 proc. w skali roku) i 8,2 mln zł zysku EBITDA (wobec 10,1 mln zł rok wcześniej.

W ub.r. w ujęciu skonsolidowanym Eurozet zanotował wzrost wpływów sprzedażowych o 3,5 proc. do 197,47 mln zł oraz 26,8 mln zł zysku netto.