W związku z ustawowym obowiązkiem płacenia abonamentu, pobieraniem opłat z tego tytułu zajmuje się Poczta Polska. Sprawdzaniem czy ktoś posiada w domu odbiornik telewizyjny, a nie wnosi opłat z tego tytułu zajmują się urzędnicy Poczty Polskiej na zlecenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Tylko w tym roku – do sierpnia 2019 – grzywnę za brak zarejestrowania telewizora lub radia zapłaciło 9,5 tys. osób, którzy łącznie zasili budżet państwa kwotą 6,5 mln złotych.
Za niezarejestrowanie odbiornika nakładana jest grzywna w wysokości 30-krotności miesięcznego abonamentu, czyli do 681 złotych. Większą karę mogą zapłacić natomiast ci, którzy odbiornik zarejestrowali, ale przestali płacić abonament. Wtedy naliczane są nie tylko zaległe składki, ale również odsetki.
Podczas kontroli nie ma jednak obowiązku wpuszczanie urzędnika do mieszkania, by mógł sprawdzić czy rzeczywiście w gospodarstwie domowym znajduje się telewizor. Pracownik poczty lub KRRiT może sam ustalić ten fakt, jednak nie może się podszyć pod przykładowo przedstawiciela handlowego.
Szef Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański wielokrotnie zapowiadał, że w wypadku wygranej PiS w kolejnej kadencji zostanie uchwalone finansowanie mediów publicznych z budżetu państwa, a abonament zostanie zniesiony. W ubiegłym tygodniu stwierdził, że najwcześniej stanie się to w 2021 roku. Z kolei wnoszący opłatę na media publiczne w ramach rekompensaty mieliby otrzymać radioodbiorniki cyfrowe.
Z 13,6 mln gospodarstw domowych w Polsce aż 96,4 proc. posiada odbiorniki telewizyjne, a tylko połowa gospodarstw je zarejestrowała. Według danych KRRiT spośród nich 3,69 mln (tj. 55,7 proc.) było zwolnionych z abonamentu rtv, a na koniec ub.r. opłacało go jedynie 994,6 tys. osób, czyli 31 proc. mających taki obowiązek.
Wysokość opłat abonamentowych w 2018 roku pozostała bez zmian – dla radia to 7 złotych miesięcznie, a dla posiadających radio i telewizję – 22,7 zł.
Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku
W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.
W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy – 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.
Wyniki mediów publicznych w 2018 roku
W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów. W 2018 r.
Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.