Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę w sprawie sposobu podziału środków abonamentowych w 2020 roku (na podstawie ustawy o opłatach abonamentowych).
Podstawą do podziału jest prognoza wpływów abonamentowych na 2020 rok – KRRiT przyjęła, że to kwota 650 mln zł. Decyzją organu Telewizji Polskiej przyznano 51 proc. (dokładnie 50,99 proc. wpływów), tj. nie więcej niż 331 429 300 zł (w tym 39 proc. na realizację programów regionalnych w oddziałach terenowych); Polskiemu Radiu – 24,50 proc. wpływów, tj. nie więcej niż 159 279 705 zł; a spółkom regionalnym Polskiego Radia – 24,506 proc. wpływów, tj. nie więcej niż 159 290 995 zł.
Uchwała wchodzi w życie 1 stycznia 2020 roku.
W przypadku przekroczenia prognozowanej kwoty wpływów, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podzieli pieniądze pomiędzy spółki mediów publicznych po analizie kosztów poniesionych na zadania misyjne.
Wysokość abonamentu na 2020 rok bez zmian
Pod koniec maja br. przyjęto rozporządzenie w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiowych i telewizyjnych. Krajowa Rada przypomina, że w przyszłym roku opłaty za abonament RTV pozostają takie same, jak do tej pory. Oznacza to, że za używanie odbiornika telewizyjnego lub radia i telewizji wynosi 22,70 zł za miesiąc, a za używanie jedynie radia – 7 zł za miesiąc.
Rozporządzenie zakłada również, że na tym samym poziomie pozostają zniżki dla płacących abonament z góry (za okres dłuższy niż miesiąc). To odpowiednio kwota 44,05 zł za dwa miesiące; 65,35 zł za trzy miesiące; 129,40 zł za sześć miesięcy oraz 245,15 zł za rok, za abonament radiowo-telewizyjny. Opłata za radio po zniżce wynosi 13,60 zł za dwa miesiące; 20,15 zł za trzy miesiące; 39,90 zł za sześć miesięcy i 75,60 zł za rok kalendarzowy.
Tylko milion Polaków płaci abonament RTV
Ze sprawozdania z działalności KRRiT za 2018 rok wynika, że 13,6 mln gospodarstw domowych w Polsce 96,4 proc. posiada odbiorniki telewizyjne, a tylko połowa gospodarstw je zarejestrowała. Spośród nich 3 689 310 (tj. 55,7 proc.) abonentów było zwolnionych z wnoszenia opłat.
Na koniec 2018 roku opłaty uregulowało jedynie 994 637 zobowiązanych, co stanowiło tylko ponad 31 proc. uprawnionych. W Polsce istnieje ustawowy obowiązek płacenia abonamentu, w związku z posiadaniem odbiornika telewizyjnego i/lub radiowego. Fakt ten należy zgłosić na poczcie.
Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku
W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.
W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy – 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.
Wyniki mediów publicznych w 2018 roku
W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.
W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.