Pod koniec maja br. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła konkursy na cyfrowe multipleksy lokalne w 34 miastach. O częstotliwości mogą ubiegać się zarówno nowi, jak i obecni już na rynku nadawcy lokalni i regionalni. W konkursach złożono w sumie 54 wnioski, wśród podmiotów zainteresowanych DAB+ jest Open.FM (Wirtualna Polska Media) czy Muzo.FM (Cyfrowy Polsat) – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.
KRRiT realizuje zapowiadany już od zeszłego roku plan cyfryzacji radia, czyli wprowadzania technologii nadawania w systemie Digital Audio Broadcasting+.
DAB+ to obecnie najnowocześniejsza technologia dostępna na rynku – zamiast nadawania analogowego zapewnia możliwość emisji sygnału cyfrowo. Przez rok Krajowa Rada badała nastawienie rynku do DAB+, ale dopiero kiedy ogłosiła start konkursu na częstotliwości cyfrowe przekona się czy nadawcy są zainteresowani.
Krajowa Rada najpierw wystąpiła do Urzędu Komunikacji Elektronicznej w sprawie doboru nowych, w sumie 47 częstotliwości w 34 różnych lokalizacjach. Każdy z multipleksów może maksymalnie pomieścić do 12 rozgłośni.
W I turze konkursu na lokalne multipleksy cyfrowe dostępne są MUX-y w Częstochowie, Katowicach, Poznaniu, Rzeszowie, Tarnowie, Toruniu i Warszawie. Wiadomo, że przewidziana jest także II tura konkursowa.
Jak udało się nam dowiedzieć, w I turze zgłoszono w sumie 54 wnioski na lokalne multipleksy radia cyfrowego. Na wszystkie lokalizacje wnioski złożyła Wirtualna Polska Media – dotyczy to jej platformy Open.FM oraz Cyfrowy Polsat – na Muzo.FM. Pozostałe wnioski były składane przez małych nadawców radiowych lub podmioty, które dopiero chcą stworzyć rozgłośnię.
Kołodziejski: Dotychczasowym nadawcom niechętnym DAB+ rośnie konkurencja
Pytany przez nas o rozwój radia cyfrowego przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski komentuje: – Jeżeli radio będzie się rozwijało, a jestem przekonany, że będzie, to przyjdzie moment kiedy wystawimy pozostałe częstotliwości na DAB+ w trybie ogłoszeń konkursowych. Jeżeli duzi nadawcy komercyjni nie przystąpią do konkursu, a chętnych będzie więcej, wszyscy będą konkurować na równych zasadach – ocenia.
Dodaje, że wszystkie 54 wnioski mają szansę na pozytywne rozpatrzenie. – Poza dużymi aglomeracjami, miejsc na multipleksach jest więcej. Znamienne, że wśród wnioskodawców pojawiły się dwie grupy medialne: Cyfrowy Polsat i Wirtualna Polska, czyli dwóch graczy spoza czołówki radiowej. To sygnał, że dotychczasowym nadawcom, niechętnym DAB+ rośnie konkurencja – podkreśla Witold Kołodziejski.
O radiu cyfrowym do tej pory z dystansem wypowiadali się nadawcy komercyjni, którzy wskazywali, że według nich nadawanie w systemie cyfrowym nie przynosi lepszych efektów, jeżeli chodzi o jakość dźwięku. Natomiast istotną kwestią dla małych, lokalnych nadawców są nie tylko koszty sprzętu, ale również uzyskania koncesji. Organ zastrzegł jednak, że będzie istniała możliwość rozłożenia opłaty koncesyjnej na raty.
– Nikt z dotychczasowych potentatów radiowych nie chce wzrostu konkurencji, a ta wraz z radiem cyfrowym mogłaby się zwielokrotnić. Nikt nikogo nie zmusza do cyfrowego radia. Obecnie nadawcy czekają i obserwują rozwój wydarzeń, ale ten pociąg jedzie i mam nadzieję, że nabiera tempa. W pewnym momencie będą musieli szybko decydować czy wskoczyć do niego czy nie – za chwilę może odjechać. Mamy jeszcze pozostałe multipleksy lokalne. Następnie będziemy decydować, co zrobić z multipleksami regionalnymi i ogólnopolskimi – kiedy je ogłaszać i w jakiej formule – podsumowuje przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Polskie Radio z ambitnym planem na DAB+
Obecnie w naszym kraju w technologii DAB+ nadaje tylko multipleks R3, na którym znalazły się stacje Polskie Radia. Publiczna rozgłośnia rozpoczęła nadawanie w cyfrowej jakości 1 października 2013 roku. Pod koniec listopada 2017 roku wystartował kanał cyfrowy – Polskie Radio Chopin. Z kolei w połowie czerwca 2018 roku działalność rozpoczęło PR Literatura.
W sumie na ogólnopolskiej części multipleksu Polskiego Radia znajdują się: Polskie Radio Chopin, Polskie Radio Dzieciom, Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24 oraz Radio Poland. W jakości cyfrowej można też słuchać rozgłośni regionalnych Polskiego Radia.
Jak udało się nam dowiedzieć, Polskie Radio chce uruchomić dodatkową ofertę m.in. dedykowaną specjalnie dla kierowców, dlatego planuje i liczy koszty realizacji ogólnopolskiego pokrycia w DAB+.
Podczas konferencji na temat radiofonii cyfrowej prezes Polskiego Radia Andrzej Rogoyski zapowiadał, że w perspektywie kilku lat rozgłośnia planuje osiągnąć zasięg ludnościowy do 80 proc. jeśli chodzi o radio cyfrowe, a w planach jest powstanie również nowych programów.
Obecnie zasięgiem emisji cyfrowej objęte są 24 stacje nadawcze i 17 regionów. Według planów, od października br. zasięg ma objąć 39 stacji nadawczych i 68,2 proc. ludności Polski. Z kolei do października 2020 roku – 52 stacje nadawcze i 77 proc. ludności. Dokładnie rok później w cyfrowej emisji mają nadawać 64 stacje nadawcze, które mają objąć 81,6 proc. mieszkańców kraju.
Muzo.fm nadaje od 2014 roku, należy do grupy Cyfrowego Polsatu. Program ma charakter muzyczno-informacyjno-biznesowy.
Serwis Open.fm należy do Grupy Wirtualna Polska, która kupiła go za 4 mln zł w maju 2015 roku. Wcześniej jego właścicielem była Grupa Allegro-GG.
W kwietniu br. Open.fm zanotował wzrost o 0,87 pkt proc. zasięgu i 530,8 tys. odsłon (77,7 i 40,8 proc.), natomiast przeciętny czas korzystania z witryny skrócił się o 5 godzin i prawie 41 minut (czyli 45,2 proc.).