Tegoroczne wybory do Parlamentu Europejskiego zaplanowano w Polsce na niedzielę 26 maja br. Wyniki głosowania oraz związane z nimi opinie i komentarze będzie można oglądać na antenach telewizyjnych oraz w największych serwisach internetowych.
Jednym z wydawców, który szykuje się na wieczór wyborczy jest „Gazeta Wyborcza” (Agora), która zaplanowała na ten dzień specjalne akcje w internecie – w serwisie Wyborcza.pl. Wieczór wyborczy pod hasłem „Studio EuroWyborcza” rozpocznie się po zamknięciu komisji wyborczych.
Jego gospodynią będzie Hanna Lis, która przedstawi wyniki exit poll i połączy się ze sztabami poszczególnych partii. Ta część emisji w sieci planowana jest na około 21.10. Z kolei ok. 21.45. Agnieszka Kublik omówi wyniki ze swoimi gośćmi – prof. Krystyną Skarżyńską, prof. Radosławem Markowskim i prof. Jackiem Raciborskim. Natomiast dziennikarz Roman Imielski zaprosi dziennikarzy i publicystów do wspólnego komentowania wyników (około godziny 22.45).
Dziennikarze „Gazety Wyborczej” będą także na bieżąco relacjonować sytuację w sztabach wyborczych poszczególnych partii – Justyna Dobrosz-Oracz – ze sztabu Prawa i Sprawiedliwości, Marcin Warszawski – ze sztabu Wiosny, a Alicja Bobrowicz – Koalicji Europejskiej.
Dzień później, w poniedziałek 27 maja br. poranek powyborczy poprowadzi Dorota Wysocka-Schnepf, a jej gośćmi będą Włodzimierz Cimoszewicz i Robert Biedroń.
Hanna Lis współpracuje z Wyborcza.pl
W poniedziałek, 13 maja br. na portalu Wyborcza.pl (Agora) zadebiutował cykl „Studio EuroWyborcza”, który powstał specjalnie w związku z wyborami do PE. W programie dziennikarze rozmawiają z politykami, analitykami i socjologami o zbliżającym się wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jego gospodarzami są Dorota Schnepf, Roman Imielski oraz Hanna Lis.
Zapytaliśmy o dalsze plany współpracy Agory z Hanną Lis. Biuro prasowe spółki odpowiedziało Wirtualnemedia.pl: – Jeśli chodzi o współpracę z Hanną Lis, to jest ona kontynuowana przy wieczorze wyborczym. Trwają rozmowy i prace nad kolejnymi projektami – stwierdzono.
Ipsos zrealizuje dla TVP, TVN i Polsatu exit poll
Na podstawie ankiet przeprowadzonych przez Ipsos przed 845 lokalami wyborczymi przygotowane zostaną szacunkowe dane o procentowym poparciu dla ogólnopolskich komitetów wyborczych w skali całego kraju, podziale mandatów oraz frekwencji oraz tym, którzy kandydaci zdobyli mandaty do Parlamentu Europejskiego.
Zaraz po zakończeniu ciszy wyborczej te wyniki zostaną podane w kanałach Telewizji Polskiej, Telewizji Polsat i TVN. Nie podano, ile nadawcy zapłacą za to badanie. Wybory do Parlamentu Europejskiego odbędą się w niedzielę 26 maja. Ipsos dla największych nadawców telewizyjnych realizował badania exit poll przy wszystkich ogólnopolskich wyborach w ostatnich pięciu latach: do europarlamentu w 2014 roku, samorządowych w 2014 i 2018 roku, prezydenckich w 2015 roku oraz do krajowego parlamentu w 2015 roku.
Dział wideo „Gazety Wyborczej” uruchomiono sześć lat temu, programy prowadzą m.in.: Dorota Schnepf, Justyna Dobrosz-Oracz, Roman Imielski, Wacław Radziwinowicz, Olga Woźniak i Piotr Cieśliński. Programy wideo „Gazety Wyborczej” notują miesięcznie ok. 9 mln odsłon (to wzrost o 102 proc. rok do roku).
Według danych ZKDP w ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” wynosiła 94 527 egz., o 14,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Dla porównania w 2007 r. było to prawie 450 tys. egz.