Według danych Izby Wydawców Prasy, Kolporter nadal pozostaje liderem rynku. Z analizy na luty 2019 roku miał 55,76 proc. udziałów w rynku, co dało wzrost o 3,81 pkt. proc. w porównaniu do lutego 2018 roku (51,95 proc.). Był to jednak wynik gorszy w porównaniu do listopada 2018 roku, kiedy wyniósł 57,62 proc.
Drugie miejsce na rynku nadal zajmuje Ruch, który stracił -6,83 pkt. proc. w lutym 2019 roku, w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. To dało mu 23,10 proc. udział w rynku, w stosunku do 29,93 proc. w lutym 2018 roku. W listopadzie ub.r. udziały spółki były jeszcze niższe – wynosiły 22,28 proc.
Podium zamyka Garmond Press z wynikiem 15,5 proc. w lutym br. (wzrost o 2,38 pkt. proc. do lutego 2018 roku). W ostatnich miesiącach regularnie zwiększał udziały – w listopadzie 2018 roku miał ich 14,78 proc. Pozostałe spółki obecne na rynku zwiększyły swoje udziały łącznie o 0,64 pkt. proc., co w lutym 2019 roku dało im 5,64 proc.
Z kolei jeśli chodzi o wielkość sieci punktów sprzedaży detalicznej trzech największych kolporterów posiada odpowiednio: Kolporter – 23 tys. punkty sprzedaży (spadek o tysiąc), Ruch – 16,8 tys. (wzrost o 1,8 tys.), a Garmond Press – 10 326 (wzrost o 1026).
Izba Wydawców Prasy przeprowadza swoją analizę na podstawie danych o nakładach tytułów prasowych, uzyskanych od wydawców. W związku z dynamicznie zmieniającą się sytuacją na rynku dystrybucji (problemami Ruchu w ostatnich miesiącach) zdecydowano się przeprowadzić badanie wyjątkowo w dwóch różnych miesiącach – w listopadzie 2018 roku i w lutym 2019 roku.
Analiza powstała na podstawie nakładów globalnych tytułów płatnych 25 wydawców i grup wydawniczych (w tym wydawców niemal wszystkich ukazujących się wówczas dzienników poza „Naszym Dziennikiem”).