Alior Bank przejmie 100 proc. akcji Ruchu, aby je sprzedać PKN Orlen

„Jedynym wyjściem jest deal z Orlenem”

Alior Bank, PKN Orlen i PZU zawarły porozumienie w sprawie warunków transakcji dotyczącej przejęcia spółki Ruch. Porozumienie zakłada, że bank przejmie 100 proc. akcji Ruchu, a następnie sprzeda je PKN Orlen. Warunki układu krytykuje część mniejszych wierzycieli Ruchu, głosowanie nad ich przyjęciem odbędzie się 15 kwietnia br. – Jedynym wyjściem jest poparcie obu postępowań i deal z Orlenem – uważa Bogusław Chrabota, prezes Izby Wydawców Prasy.

W czwartek PKN Orlen ogłosił, że złożył ofertę finansowania w związku z zamiarem przejęcia 100 proc. akcji Ruchu, dystrybutora prasy, który od kilku miesięcy zmaga się z poważnymi problemami finansowymi.

Koncern paliwowy w ostatnim czasie przeprowadzał badanie due dilligence spółki i stwierdził, że najlepszym rozwiązaniem byłaby restrukturyzacja i wykorzystanie synergii pomiędzy dotychczasowym modelem biznesowym Ruchu, a jego rozwijającym się segmentem detalicznym.

Jaka będzie ostateczna decyzja – dowiemy się dopiero po 15 kwietnia br., ponieważ finalizacja oferty będzie zależeć od głosowania wierzycieli Ruchu oraz pozostałych podmiotów zaangażowanych w proces ratowania kolportera. Głosowania wierzycieli nad warunkami obu postępowań układowych zaplanowano właśnie na 15 kwietnia. Wiadomo, że pewne opory stawiają natomiast mali wydawcy, wobec których toczy się drugie przyspieszone postępowanie układowe (ogłoszone w lutym br.). Wobec nich Ruch ma zobowiązania, które wynoszą od 100 tys. zł do 1 mln zł. Łącznie jest to 19 mln zł, umorzona ma zostać połowa tych środków. Nie jest więc ostatecznie przesądzone czy wszyscy wierzyciele zgodzą się na taki plan ratowania spółki, a w efekcie przejęcie jej przez PKN Orlen.

Wczoraj późnym wieczorem Alior Bank podał także, że zawarł porozumienie z PKN Orlen i PZU w sprawie warunków transakcji dotyczącej przejęcia Ruchu. Wedle jego zapisów bank ma najpierw przejąć 100 proc. akcji Ruchu, a potem sprzedać je Orlenowi.

Prezes Alior Banku Krzysztof Bachta, cytowany w komunikacie prasowym stwierdził, że „jeżeli oferta zaproponowana przez Orlen zostanie zaakceptowana przez wierzycieli, Ruch będzie w stanie odzyskać płynność finansową, co z kolei na dalszych etapach restrukturyzacji, przełoży się na możliwość uregulowania części zobowiązań wobec wierzycieli. W dalszym ciągu będziemy aktywnie wspierać proces restrukturyzacji”.

Porozumienie przewiduje, że Orlen kupi akcje od banku po spełnieniu określonych warunków: po prawomocnym stwierdzeniu wykonania układów (zawartych w przyspieszonych postępowaniach układowych), uzyskaniu zgód korporacyjnych wszystkich stron oraz ostatecznie – po pozytywnej decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Chrabota: Jedynym wyjściem deal z Orlenem

Bogusław Chrabota, prezes Izby Wydawców Prasy, która od początku brała udział w rozmowach między wydawcami zrzeszonymi w organizacji a spółką jest jednak dobrej myśli.

– Wierzę w scenariusz pozytywny, bo uważam, że najbezpieczniejsze dla dystrybucji prasy w Polsce jest zachowanie sieci Ruchu – podkreśla. – Nie ma innego niż Orlen realnego inwestora, który utrzyma operacyjnie sieć Ruchu. Sieć domaga się inwestycji. Wpompowania wielu milionów. Wykonanie takiego wysiłku przez wierzycieli, którzy przejęliby Ruch za długi jest czystą iluzją. Jestem w tej sprawie realistą – przekazał Bogusław Chrabota portalowi Wirtualnemedia.pl.

Pytany przez nas czy niektórzy wierzyciele nie będą chcieli wykorzystać faktu złożenia oferty przez Orlen do negocjowania innych warunków postępowania układowego odpowiada: – Jeśli odcedzimy z całej tej sprawy krzykactwo, chciejstwo i zakulisowe gry o rozproszony spadek po Ruchu to jedynym wyjściem jest poparcie obu postępowań i deal z Orlenem – zaznacza prezes Izby Wydawców Prasy.

Orlen chce postawić na segment detaliczny

PKN Orlen w wydanym przez siebie komunikacie przypomniał, że w swojej ubiegłorocznej strategii zapowiadał m.in. rozwój oferty pozapaliwowej, także w ramach punktów sprzedaży funkcjonujących poza własnymi stacjami paliw. Zwrócił uwagę, że podobnie postępują na rynkach zagranicznych m.in. MOL i Circle-K.

Koncern uważa, że posiada doświadczenie i know-how w zakresie budowania relacji z klientami i sprzedaży produktów FMCG, co w efekcie ma doprowadzić do poprawy efektywności działalności Ruchu.

Zapewnił też, że spółka nadal będzie zajmować się kolportażem prasy.

– Ten projekt ma dla nas potencjał, zwłaszcza w kontekście wyników osiąganych przez segment detaliczny ORLENu, które potwierdzają nasze kompetencje i ambicje biznesowe w tym obszarze. Nasze analizy pokazują, że możemy mieć synergie z działalnością spółki Ruch i przy konsekwentnie realizowanym programie restrukturyzacyjnym możemy odnieść sukces. To dobra perspektywa biznesowa dla wszystkich zainteresowanych stron. Zdajemy sobie sprawę, że spółka znajduje się obecnie w trudnym położeniu, mamy jednak plan jej rozwoju, który, pozwoli Ruchowi wyjść na prostą. Po złożeniu oferty oczekujemy na decyzje wierzycieli spółki – skomentował Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

Ruch z 30 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy

W 2017 roku Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej, oraz 56,8 mln zł straty netto (w 2016 roku strata netto wyniosła 12,8 mln zł). Oprócz zarządzania własną siecią kiosków i saloników prasowych firma dostarcza prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).

W 2017 roku Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej, oraz 56,8 mln zł straty netto (w 2016 roku strata netto wyniosła 12,8 mln zł). Oprócz zarządzania własną siecią kiosków i saloników prasowych firma dostarcza prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).

Na początku września ub.r. wobec Alior Banku Ruch miał 106 mln zł zobowiązań plus 57 mln zł gwarancji innych wierzytelności. Natomiast wśród wydawców największymi wierzycielami firmy kolporterskiej są Ringier Axel Springer Polska (28,7 mln zł, z czego 5 mln zł objęte gwarancjami Alior Banku), Wydawnictwo Bauer (22,8 mln zł, 10 mln zł z gwarancjami), Agora (19,4 mln zł), Edipresse Polska (9,6 mln zł, 2,5 mln zł z gwarancjami), ZPR Media (8,1 mln zł) oraz Infor Biznes i Polska Press Grupa (po 6,8 mln zł). Zobowiązania wobec innych podmiotów wynosiły natomiast 33 mln zł.

Według danych Izby Wydawców Prasy Ruch ma 29,9 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy. Liderem jest Kolporter z 51,9 proc. udziału, a trzeci Garmond Press ma 13,1 proc.