Pisaliśmy o tym, że publiczna telewizja pracuje nad uruchomieniem TVP Wilno we współpracy z polskim rządem, niedawno podpisano porozumienie w tej sprawie pomiędzy nadawcą a MSZ. Spółka nie chciała zdradzać kosztów stworzenia kanału, jednak z naszych informacji wynikało, że Telewizja Polska dostanie w tym roku z rezerwy celowej z budżetu państwa 8 milionów złotych na tę inwestycję. Wiadomo, że oficjalnie wystartuje w maju.
Z kolei we wtorek Polskie Radio podpisało umowę z MSZ na dofinansowanie Polskiego Radia dla Zagranicy.
Jak podała PAP, prezes spółki Andrzej Rogoyski miał powiedzieć, że „Polskie Radio jest też – nie bójmy się tego słowa – swego rodzaju narzędziem dla rządu polskiego, dla Polski jako istotnego elementu UE, do przekazu właściwych, prawdziwych informacji o naszych sukcesach”.
Przede wszystkim ma chodzić o poinformowanie mieszkańców UE, ale i całego świata, co ważnego dzieje się w Polsce.
Kwota dofinansowania MSZ jest objęta klauzulą tajności. Szef Polskiego Radia nie chciał zdradzić, jaka była jej wysokość, ale ma ona „odpowiadać potrzebom rozwojowym Polskiego Radia dla Zagranicy”.
Spółka ma postawić na inwestycje przede wszystkim w media społecznościowe, ponieważ według prezesa PR ma to być jeszcze „sfera, która wymaga jeszcze dopracowania”.
„Ważny kanał komunikacyjny”
Z kolei wiceminister spraw zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk ocenił, że Polskie Radio dla Zagranicy to „ważny kanał komunikacyjny z punktu widzenia celów, które przyświecają polskiej dyplomacji”.
Według niego ważne jest pokazanie za granicą, jak rozwija się nasz kraj, polska gospodarka oraz kultura.
Dodał, że ma nadzieję na rozwój Polskiego Radia dla Zagranicy i że będzie się rozwijać w kierunku „dyplomacji cyfrowej” oraz będzie docierać do społeczeństwa „nowoczesnymi metodami, czyli przez media społecznościowe”.
Umowa dotyczy współpracy i wsparcia finansowego w zakresie tworzenia programów dla odbiorców za granicą. Polskie Radio dla Zagranicy przygotowuje materiały i emituje programy w językach: angielskim, białoruskim, niemieckim, rosyjskim, ukraińskim i polskim.
W ub.r. wpływy Polskiego Radia z abonamentu rtv wzrosły o 20,3 proc. do 186,3 mln zł, a z reklam i sponsoringu – o 12,1 proc. do 67,77 mln zł. Dodatkowo publiczny nadawca dostał 46,5 mln zł rekompensaty abonamentowej z budżetu państwa. Szacunkowo osiągnął 18,5 mln zł zysku netto.