Mark Zuckerberg przyznał, że myśli o wprowadzeniu na Facebooku osobnej sekcji oferującej użytkownikom wysokiej jakości materiały dziennikarskie. Zasugerował też, że wydawcy oferujący wartościowe dla użytkowników serwisu treści powinni otrzymywać za to odpowiednie wynagrodzenie, nie ujawnił jednak bliższych szczegółów na ten temat.
Plany dotyczące rozszerzenia dostępu użytkowników Facebooka do wysokiej jakości treści dziennikarskich przygotowywanych przez zewnętrznych wydawców Mark Zuckerberg zdradził w trakcie zamieszczonej w serwisie rozmowy z Mathiasem Döpfnerem, szefem koncernu Axel Springer.
W ostatnich latach relacje na linii Facebook – media stały się skomplikowane, szczególnie od początku ub.r., gdy serwis wprowadził kolejną zmianę algorytmu i ograniczył widoczności w News feedzie treści pochodzących od wydawców.
Doprowadziło to do sytuacji, w której część wydawnictw wycofała się w ogóle z obecności na Facebooku. Niektórzy wydawcy, tak jak Rupert Murdoch stanęli z kolei na stanowisku, że społecznościowy serwis powinien płacić mediom za dostarczane przez nie unikalne treści. Coraz chłodniejsze stosunki Facebooka z wydawcami znalazły odbicie w utracie znaczenia tego serwisu dla mediów na rzecz innych platform internetowych, takich jak Google.
Teraz podczas rozmowy z Mathiasem Döpfnerem Mark Zuckerberg powrócił do idei udostępniania w serwisie treści od wydawców. Szef Facebooka przyznał, że rozważa wraz ze współpracownikami wprowadzenie na platformie oddzielnej sekcji, w której użytkownicy mogliby korzystać z wysokiej jakości newsów i innych materiałów dziennikarskich.
20 proc. użytkowników Facebooka poszukuje głębszych treści
– News feed jest przeznaczony przede wszystkim dla użytkowników, którzy poszukują na Facebooku wiadomości od rodziny czy znajomych, chcą wiedzieć co słychać u ich bliskich – zaznaczył w rozmowie Zuckerberg. – Jednak sądzę, że 10, 15, a może nawet 20 procent członków naszej społeczności poszukuje na Facebooku głębszych treści, także tych pochodzących od dziennikarzy i wydawców. Myślę, że dostarczanie im tego typu materiałów może być ekscytujące.
Zuckerberg zaznaczył także, że jego zdaniem wprowadzeniu wspomnianej sekcji powinny towarzyszyć działania zmierzające do zapewnienia wydawcom odpowiednich warunków biznesowych i możliwości monetyzacji dostarczanych treści. Szef Facebooka przyznał, że w tej kwestii serwis chciałby nawiązać bezpośrednie relacje z mediami, co w rzeczywistości może oznaczać plany płacenia przez Facebook wydawcom za publikowane przez nich materiały.
Przychód Facebooka sięgnął w IV kwartale 2018 r. 16,91 mld dol. To o 30 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 (12,97 mld). Firma zanotowała zysk netto w wysokości 6,88 mld, w porównaniu do 4,27 mld dol. zysku w IV kwartale roku 2017 (+61 proc.). Z kolei w całym 2018 r. Facebook osiągnął 55,84 mld dol. przychodu, co oznacza wzrost o 37 proc. Zysk netto wzrósł z 15,93 do 22,11 mld dol. (+39 proc.).