Statutowymi celami PSDM są wsparcie i ochrona członków, eksperckie publikacje, podnoszenie jakości i rzetelności treści oraz wspieranie wszelkich inicjatyw zmierzających do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i poziomu wiedzy/umiejętności kierowców. Stowarzyszenie zamierza współpracować z władzami na każdym szczeblu w celu poprawy jakości infrastruktury drogowej (także na drodze szeroko pojętych audytów, szkoleń, symulacji) oraz prowadzić działania proekologiczne (organizacja zapowiada, że będą one oparte na wiedzy naukowej, a nie wpływach lobbystów i grup interesu).
Członkami organizacji mogą być zajmujący się tematyką motoryzacyjną dziennikarze, publicyści, redaktorzy, vlogerzy, blogerzy, komentatorzy oraz operatorzy reprezentujący wszystkie rodzaje mediów.
Stowarzyszenie podkreśla, że jest niezależne od organizacji politycznych i administracyjnych, a także od producentów samochodów, nie ma też żadnych powiązań organizacyjnych lub finansowych mogących wpływać na treści i wartości prezentowane przez członków inaczej niż poprzez udokumentowane dane poparte wiedzą fachową.
Organizacja zamierza przeprowadzać niezależny konkurs na samochód roku w Polsce. Oprócz kategorii tytułowej będzie on obejmował kilka innych: najlepszy jednoślad, osobowość świata motoryzacji, najlepsze biuro PR, moto-sportowiec roku i najlepszy dziennikarz. O wygranych będą decydować członkowie stowarzyszenia, każdy będzie miał po jednym głosie w poszczególnych kategoriach.
W skład zarządu Polskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Motoryzacyjnych na trzyletnią kadencję zostali wybrani Leszek Cieloch („Business Journal”), Wojciech Drzewiecki (IBRM Samar), Rafał Jemielita („Automaniak”, „Playboy”), Maciej Pertyński („Pertyn Ględzi”) oraz Piotr Wielgus. Natomiast członkami komisji rewizyjnej zostali Przewodnicząca Danuta Walewska („Rzeczpospolita”) jako przewodnicząca, Tomasz Gorazdowski (Program 3 PR) oraz Zbigniew Juchniewicz (Automaniacy.tv).
Partnerem nowego stowarzyszenia jest MotorShow organizowany przez Międzynarodowe Targi Poznańskie. – Koncepcja działania, cele stawiane przez założycieli, idealnie wpasowują się w wartości i plany rozwoju rynku motoryzacyjnego jakie ma przed sobą Grupa MTP. Jesteśmy pewni, że Stowarzyszenie pozwoli na w pełni profesjonalny rozwój dziennikarstwa motoryzacyjnego w Polsce – uzasadnia Dariusz Wawrzyniak, dyrektor Poznań Motor Show.