TVN zmienia zasady aktywności dziennikarzy w social media

„Nie polemizować z politykami”

Wszyscy dziennikarze informacyjni Grupy TVN otrzymali nowy regulamin postępowania w social mediach. – To jest aktualizacja istniejących już zasad aktywności w mediach społecznościowych. Powstała w odpowiedzi na dynamicznie rozwijający się świat tych mediów – tłumaczy Joanna Górska, PR manager Grupy TVN Discovery.

Na początku stycznia br. telewizja TVN zdecydowała się na aktualizację zasad postępowania dziennikarzy stacji w internecie. Każdy z nich otrzymał instrukcję, która została opublikowana w intranecie (wewnętrzny system informowania pracowników o sprawach firmy) i miał się zapoznać z nowymi zasadami działania w social mediach.

Jak tłumaczy Joanna Górska, PR manager Grupy TVN Discovery Polska, to aktualizacja dotychczasowego regulaminu postępowania, który już wcześniej funkcjonował w stacji.

– To jest aktualizacja istniejących już zasad aktywności w mediach społecznościowych. Powstała w odpowiedzi na dynamicznie rozwijający się świat tych mediów. Kierując się najwyższymi standardami i dobrymi praktykami dziennikarskimi, na podstawie doświadczeń własnych oraz największych amerykańskich stacji telewizyjnych, po kilkumiesięcznych konsultacjach redakcyjnych, doprecyzowaliśmy to, co obowiązuje nas od lat. Za projekt odpowiada Brygida Grysiak – poinformowała Wirtualnemedia.pl Górska.

Brygida Grysiak, która od czerwca ub.r. pełni funkcję redaktora odpowiedzialnego za przestrzeganie standardów i dobrych praktyk dziennikarskich w Grupie TVN nie chciała z nami rozmawiać o szczegółach i skierowała nas do biura prasowego nadawcy.

Zakaz polemiki z politykami

W dokumencie do którego treści dotarł portal Wirtualnemedia.pl można przeczytać m.in., że szefostwo TVN przestrzega przed „publikowaniem informacji i zdjęć z życia prywatnego”: „Musisz mieć pewność, że nie zawierają lokowania produktu, w jakiejkolwiek formie (logo, reklama, recenzja. Nie mogą też naruszać niczyjej wolności, ani godności. Ani przekraczać granic dobrego smaku”.

Wśród punktów znalazły się także: „Pamiętaj, że wszystko co publikujesz w social mediach zostanie tam na zawsze i w każdej chwili może stać się publiczne. Nawet nagrania ze Snapchata nie znikają. Wszystko może się stać publiczne”.

Uwagę zwraca się także na ochronę nieemitowanych jeszcze na antenie, zastrzeżonych, poufnych i prywatnych informacji. – Nie publikuj „Informacji z ostatniej chwili”, zanim nie pojawią się na antenie lub na portalu – dodano.

Kontrowersje ma szczególnie wzbudzać punkt trzeci regulaminu, w którym znalazło się polecenie, aby nie publikować w mediach społecznościowych informacji, ani opinii, które nie zostałyby opublikowane na antenie lub portalu. „Niedopuszczalne są polemiki z politykami”.

– Dotyczy to zarówno oceniania działań polityków, jak i publicznych skarg na zgubiony bagaż czy zimny obiad w restauracji. Jako dziennikarze informacyjni nie powinniśmy zajmować stanowiska w sprawach, o których potem opowiadamy albo możemy potencjalnie opowiadać na antenie/portalu. Po publicznym zajęciu stanowiska w danej sprawie przez dziennikarza informacyjnego, relacjonowanie tej sprawy przez niego będzie obarczone ryzykiem stronniczości. Nie wszyscy jesteśmy publicystami. To publicyści, a nie dziennikarze informacyjni są od publicznego oceniania działań polityków i kruszenia kopii w debatach – wskazano w piśmie do redakcji.

Zaznaczono jednak, że gdyby komuś „szczególnie zależało na zabranie głosu w jakimś temacie” – może po konsultacji z redaktorem naczelnym napisać tekst lub analizę dla portalu.

– Bez emocji, które determinują temperaturę komentarzy w mediach społecznościowych i bez drastycznego ograniczania liczby znaków, która bywa semantycznym wyzwaniem, ale na koniec dnia psuje debatę publiczną” – oceniono.

Dokument zakończono stwierdzeniem: „Powyższe zasady aktywności w mediach społecznościowych obowiązują wszystkich dziennikarzy w pionie informacyjnym TVN”. Obowiązuje od 3 stycznia 2019 roku, nie udało nam się uzyskać odpowiedzi, jakie konsekwencje grożą dziennikarzom, którzy nie będą stosować się do tych wskazówek. Dodatkowo działanie pracowników stacji oraz portalu obowiązują „Wskazówki warsztatowe dla dziennikarzy TVN”. W piśmie podkreślono kilkukrotnie, że wszystkich obowiązuje zasada bezstronności.

TVN24 była najchętniej oglądaną stacją tematyczną w 2018 roku, jej średni dobowy udział wyniósł 4,14 proc., po spadku względem analogicznego miesiąca rok wcześniej o 3,04 proc. – wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez jednego z nadawców.