Gremi Media i ZPR Media ograniczają współpracę z Ruchem, Ringier Axel Springer Polska ją zawiesił

Wydająca „Rzeczpospolitą” i „Parkiet” spółka Gremi Media oraz Grupa ZPR Media (wydawca m.in. „Super Expressu”) zmniejszyły liczbę egz. swoich tytułów dystrybuowanych przez Ruch. Natomiast Ringier Axel Springer Polska zupełnie wstrzymał współpracę z tą firmą. Wszyscy wydawcy informują o tym czytelników.

W poniedziałek „Rzeczpospolita” i „Parkiet” ukazały się z dwoma dodatkowymi stronami na początku. Na pierwszej czytelnicy są informowani, że jeśli w ich kiosku nie znaleźli tego dziennika, mogą na stronie twojewydanie.rp.pl dowiedzieć się, gdzie najbliżej mogą je kupić. Natomiast prenumeratorzy po zarejestrowaniu się w tej witrynie mogą pobrać bez dodatkowych opłat e-wydanie i dostęp do portalu internetowego dziennika.

Na drugiej stronie zamieszczono krótki list redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej” Bogusława Chraboty i naczelnego „Parkietu” Andrzeja Steca, którzy tłumaczą ograniczenie współpracy z Ruchem.

– Wspieraliśmy tę firmę, dostarczając jej ,,Rzeczpospolitą” / „Parkiet” mimo braku regularnych płatności. Robiliśmy to przez wiele miesięcy. Niestety, jej sytuacja jest tak trudna, że prawdopodobnie nie będziemy w stanie kontynuować z nią współpracy na dotychczasowych warunkach – stwierdzają. – Mamy świadomość, że może to spowodować czasowe problemy z dostępem do papierowych wydań „Rzeczpospolitej”, zarówno w kioskach, jak i w prenumeracie. Za ten chwilowy problem bardzo przepraszamy i zapewniamy, że robimy wszystko, by rozwiązać trudności z dystrybucją naszej gazety. Wierzymy, że zostaniecie Państwo z nami – dodają.

Poniżej wyliczono innych kolporterów, u których można zamówić prenumeratę ,,Rzeczpospolitej” i „Parkietu” oraz obsługiwane przez nich punkty sprzedaży z prasą.

Natomiast na pierwszej stronie poniedziałkowego „Super Expressu” przy winiecie znalazł się napis: „Szukaj nas w dobrych punktach sprzedaży prasy”.

Natomiast w sobotnio-niedzielnym wydaniu tabloidu w tekście promującym poniedziałkowy numer zaznaczono: „Może się niestety okazać, że zabraknie go w niektórych punktach sprzedaży. Warto szukać go wtedy gdzie indziej”.

Ringier Axel Springer Polska wstrzymał współpracę z Ruchem

Z kolei w poniedziałkowych numerach „Faktu” i „Przeglądu Sportowego” opublikowano krótki list do czytelników od Ringier Axel Springer Polska. Firma wyjaśniła, że problemy z kupnem tych dzienników w niektórych miejscach wynikają z trudnej sytuacji Ruchu.

– Zaległości Ruch SA wobec wydawców za dostarczane nakłady zmusiły również nasze wydawnictwo do wstrzymania od poniedziałku 10 grudnia dostaw prasy za pośrednictwem tego dystrybutora. Była to decyzja bardzo trudna, ale konieczna do podjęcia – poinformowano czytelników. – Mamy nadzieję, że sytuacja niebawem wróci do normy. Nieustannie pracujemy nad tym, aby nasze gazety były szeroko dostępne w całym kraju – dodano.

Ponadto wyliczono, że dzienniki można kupować w punktach obsługiwanych przez innych dystrybutorów pracy, m.in. Kolportera i Garmond Press. – Są to np. sklepy, saloniki prasowe, markety, stacje benzynowe, placówki pocztowe. Jesteśmy przekonani, że takie punkty znajdą Państwo w swojej okolicy – stwierdzono.

Współpracę z Ruchem zawiesiły też Polska Press i Polityka

W połowie zeszłego tygodnia Polska Press Grupa (wydawca m.in. 20 dzienników regionalnych) oraz spółka Polityka (wydaje tygodnik „Polityka” i dwutygodnik „Forum”) wstrzymały współpracę z Ruchem. Poinformowały o tym czytelników, zachęcając do kupowania tych tytułów w innych miejscach.

Polska Press Grupa w swoich tytułach już od połowy listopada informował, w których punktach sprzedaży można je kupić. Natomiast od zeszłej środy na pierwszych stronach dzienników firmy podawane są informacje, gdzie obecnie są one dostępne.

Pod koniec listopada informowaliśmy, że oprócz Ringier Axel Springer Polska współpracę z Ruchem ograniczyły Wydawnictwo Bauer i Edipresse Polska. Wszystkie firmy zmniejszyły liczbę egzemplarzy kierowanych do dystrybucji przez tę spółkę, przesuwając je do innych kolporterów.

Ruch ma do spłaty ponad 600 mln zł, kończy mu się kredyt w Alior Banku

Od początku września Ruch jest w trakcie przyspieszonego postępowania układowego. Obejmuje ono firmy, wobec których ma zobowiązania wynoszące minimum po milion zł. W tej grupie są najwięksi wydawcy, a także kredytujący spółkę Alior Bank i świadczący jej usługi telekomunikacyjne Polkomtel (operator sieci Plus).

Ogłoszenie przyspieszonego postępowania układowego oznacza, że wierzyciele nie mogą egzekwować poprzednich należności wobec Ruchu. Wielu wydawców na przełomie sierpnia i września zerwało poprzednie umowy z firmą i współpracują z nią na podstawie nowych, krótkoterminowych kontraktów.

Na początku września łączne zobowiązania Ruchu wynosiły przeszło 600 mln zł, z czego ok. 280 mln zł przypadało na wydawców. Agora już w lipcu wykonała odpis w wysokości 13,6 mln zł na zagrożone nieściągalnością należności od Ruchu, a Gremi Media w listopadzie odpisała połowę z 4,9 mln zł analogicznych należności. Natomiast Grupa ZPR Media na początku września podała, że Ruch jest jej winny 10 mln zł.

Ruch ma też zobowiązania kredytowe wobec Alior Banku przekraczające 100 mln zł. Na początku października firmie udało się przedłużyć linię kredytową w banku, a jednym z warunków była zmiana jej prezesa (Igora Chalupca zastąpił Robert Wardak). Według ustaleń „Rzeczpospolitej” linia kredytowa wygasa w najbliższym tygodniu, na razie nie została prolongowana. W listopadzie Prokuratura Okręgowa w Krakowie podjęła śledztwo dotyczące m.in. nieprawidłowości przy przyznaniu Ruchowi kredytów przez Alior Banku. Pod koniec zeszłego miesiąca funkcjonariusze CBA na zlecenie prokuratury przeprowadzili przeszukania w siedzibach obu firm.

Ruch ma 30 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy

W ub.r. Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej. Poprzedni zarząd spółki podkreślał, że segment detaliczny jest rentowny – EBITDA za 2017 r. wyniosła 19,2 mln zł.

Sieć Ruchu obejmuje ponad 2 tys. kiosków i saloników prasowych, w tym ok. 1,7 tys. własnych. Firma dostarcza też prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).

Według danych Izby Wydawców Prasy Ruch ma 29,9 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy. Liderem jest Kolporter z 51,9 proc. udziału, a trzeci Garmond Press ma 13,1 proc.