Juliusz Braun: trzeba sprawdzić zgodność z prawem możliwości przedłużenia kadencji p.o. prezesa Polskiego Radia

Juliusz Braun

Członek Rady Mediów Narodowych i były prezes TVP Juliusz Braun chce, aby Rada sprawdziła, czy możliwe jest oddelegowanie przewodniczącego rady nadzorczej Polskiego Radia Andrzeja Rogoyskiego na kolejne 3 miesiące, na stanowisko p.o. prezesa rozgłośni.

Pisaliśmy już o tym, że we wtorek 6 listopada mija termin oddelegowania Andrzeja Rogoyskiego, przewodniczącego rady nadzorczej na p.o. prezesa Polskiego Radia. Z informacji portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że okres tymczasowej prezesury ma zostać przedłużony na kolejne 3 miesiące. Najpoważniejszym kandydatem na stanowisko szefa publicznej rozgłośni jest właśnie Rogoyski, ale najpierw jego tymczasowa prezesura zostanie prawdopodobnie przedłużona. Potwierdziło to kilku naszych informatorów, którzy mają wpływ na wybór władz mediów publicznych.

– Rada Mediów Narodowych gra na czas. Woli się przyglądać obecnemu p.o. prezesa, ma złe doświadczenia. Z moich źródeł wynika, że Rogoyski zostanie oddelegowany na kolejne 3 miesiące, a to oznacza, że nie ma żadnego poważnego kandydata – powiedział nam jeden z naszych informatorów.

Juliusz Braun prosi o opinię prawną w sprawie przedłużenia tymczasowej prezesury

Z naszych informacji wynika, że doniesienia portalu Wirtualnemedia.pl spowodowały, iż członek Rady Mediów Narodowych i były prezes Telewizji Polskiej, Juliusz Braun zwrócił się do przewodniczącego Rady Krzysztofa Czabańskiego o zlecenie opinii prawnej w sprawie potencjalnego przedłużenia kadencji Rogoyskiego na stanowisku p.o. prezesa Polskiego Radia i jej zgodności z prawem.

– Uprzejmie proszę o zlecenie opinii prawnej, czy w świetle przepisów Kodeksu Spółek Handlowych możliwe jest przedłużenie oddelegowania członka rady nadzorczej do pełnienia funkcji członka zarządu na okres przekraczający 3 miesiące. Ze względu na upływający wkrótce termin oddelegowania Andrzeja Rogoyskiego z rady nadzorczej do zarządu Polskiego Radia, opinia w tej sprawie jest bardzo pilna – podkreślił Juliusz Braun.

Wcześniej pewne było, że Rada Mediów Narodowych nie wybierze nowego prezesa przed wyborami samorządowymi. Najpewniej nie zrobi tego również do końca miesiąca – Krzysztof Czabański w rozmowie z nami zaznaczał, że nie czuje się zobligowany do jej zwołania, w związku ze zbliżającym się terminem upływu okresu tymczasowej prezesury Andrzeja Rogoyskiego. Zastrzegł jednak, że „w razie potrzeby może zwołać posiedzenie z dnia na dzień”.

– Rada nadzorcza może podjąć przewidziane prawem decyzje, więc to nie jest dla nas termin obowiązujący. Rada może podjąć decyzje o oddelegowaniu do zarządu kogoś spośród swojego składu. Jeżeli do 6 listopada nie zostanie powołany przez nas nowy prezes, to rada nadzorcza będzie wtedy podejmować stosowne decyzje. Nie przesądzam ani jednego, ani drugiego wariantu – powiedział nam przewodniczący Rady Mediów Narodowych.

Członkowie dostają zwykle zawiadomienie o posiedzeniu minimum na tydzień przed terminem zebrania.

Jacek Sobala odwołany

Pod koniec sierpnia br. Rada Mediów Narodowych zdecydowała o ostatecznym odwołaniu Jacka Sobali z funkcji prezesa Polskiego Radia, po tym jak trzy tygodnie wcześniej – dokładnie 6 sierpnia br. – został zawieszony na stanowisku przez radę nadzorczą spółki. Jako powód podano „naruszenie ładu korporacyjnego spółki i zasady kolegialności w pracach organów spółki”. Członkiem zarządu pozostał Mariusz Staniszewski, a pełniącym obowiązki prezesa rozgłośni jest Andrzej Rogoyski, przewodniczący rady nadzorczej. Był on jednak oddelegowany do sprawowania tej funkcji na okres 3 miesięcy – do 6 listopada.

Polskie Radio traci słuchaczy

Liderem rynku radiowego w Polsce jest RMF FM – w III kwartale 2018 roku miało 26 proc. udziału w rynku, po dużym wzroście – wynika z badania Radio Track Millward Brown.

Na czwarte miejsce spadła Jedynka – jej udział poszedł w dół o 1,7 pkt. proc. do 6,7 proc. Tym samym PR 1 zanotował najniższy wynik słuchalności w historii nadawania.

Piąte miejsce zajęła Trójka z wynikiem na poziomie 5,7 proc. W najnowszej fali udział PR 3 poszedł w dół o 0,8 pkt. proc.- to też jeden z najgorszych wyników w historii.