KRRiT podpisała umowę ze Szkołą Główną Handlową w sprawie badania założycielskiego rynku mediów

Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podpisała umowę ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie na opracowanie metod badania pilotażowego oraz analizy jego wyników – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Chodzi o jednoźródłowe badanie rynku mediów nad którym KRRiT pracuje co najmniej od kwietnia br.

KRRiT pracuje nad koncepcją nowego pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów. Najpierw ogłosiła w tej sprawie dialog techniczny, dotyczący technologii pomiarowej, a następnie drugi dialog techniczny – dotyczący założeń dla badania założycielskiego oraz jego kontroli. Oba dialogi już się zakończyły, a nad koncepcją pomiaru we współpracy z rynkiem pracuje Telemetria Polska – grupa robocza, która w niedługim czasie ma przerodzić się w spółkę i we współpracy z JIC (Joint Industry Comittee) czuwać nad przeprowadzaniem docelowego badania rynku mediów.

Kolejnym krokiem, jaki podjęła KRRiT to podpisanie umowy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie, na opracowanie metod badania pilotażowego oraz analizy jego wyników. Uniwersytet ma wykonać pracę badawczą „Konsumpcja mediów elektronicznych w Polsce – opracowanie metodyki badania pilotażowego oraz analiza jego wyników ze wskazaniem rekomendacji metodycznych dla przeprowadzenia badania założycielskiego”, na podstawie prowadzonego w całym kraju pilotażu badania założycielskiego.

Z kolei same badania będą realizowane przez Instytut Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej. Wyniki powinny być znane przed końcem tego roku.

Dostęp do danych z miliona gospodarstw domowych

Na początku września br. KRRiT ogłosiła, że dysponuje danymi z ok. miliona gospodarstw domowych. To dane pochodzące ze ścieżki zwrotnej RPD (return path data – dane pochodzące z dekoderów telewizji kablowej i przesyłane ścieżką zwrotną od dekodera do operatora – przyp.red.). Operatorzy mają dostać zwrotnie dostęp do danych wynikowych. Docelowo mowa jest o objęciu zasięgiem badania nawet do 5 milionów gospodarstw (choć potencjał rynku w Polsce w ogólnym ujęciu oceniany jest na 11 mln).

Projekt pomiaru mediów, realizowany pod nadzorem KRRiT zakłada panel badawczy oparty na 26 tys. respondentów, jednoźródłowy pomiar telewizji, radia i internetu oraz mierzenie konsumpcji mediów poza domem i na urządzeniach przenośnych. Obecnie Nielsen, który odpowiada za badania rynku telewizyjnego ma panel telemetryczny w oparciu o jedynie 2 tys. gospodarstw.

Wstępne wyniki tych badań mają być znane w marcu 2019 roku. Projekt prowadzony przez Telemetria Polska (obecnie to grupa robocza, która docelowo ma tworzyć spółkę), zakłada przeprowadzenie jednoźródłowych badań, które będą oparte o dane z telewizji, internetu oraz radia. Ich założenia oraz technologie mają być wypracowane w porozumieniu z rynkiem – poprzez przeprowadzone już dialogi techniczne i konsultacje społeczne, aż do stworzenia w najbliższych miesiącach Joint Industry Comittee – podmiotu, który będzie zrzeszać nadawców, reklamodawców i domy mediowe.

KRRiT planuje, aby pilotaże nowych rozwiązań pomiarowych ruszyły do końca tego roku. Docelowo badanie miałoby objąć rynek w perspektywie dwóch lat. Rada w tym roku dysponuje budżetem na nowy projekt w wysokości ok. 15 mln złotych.