Zarząd Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) wyraził swoje zaniepokojenie w sprawie wyboru przez TVP firmy Sadren do przeprowadzenia audytu panelu telemetrycznego AGB Nielsen. – Proces wyłaniania, jak i sama wskazana kandydatura audytora budzą głęboką troskę o jakość końcowego efektu jego pracy – stwierdziła organizacja.
W poniedziałek poinformowaliśmy, że Nielsen Audience Measurement Polska rozpoczął wstępne rozmowy z firmą Sadren, która na zlecenie Telewizji Polskiej ma dokonać audytu pomiaru oglądalności dostarczanego przez Nielsena. Firma podtrzymuje „swoje duże wątpliwości odnośnie właściwego przygotowania audytora wybranego przez TVP do przeprowadzenia audytu”.
– Brak wyjaśnień, o które prosiliśmy oraz fakt, iż na naszym pierwszym spotkaniu z firmą Sadren również nie przekazano nam żadnych informacji o doświadczeniu, powoduje, że podtrzymujemy swoje duże wątpliwości odnośnie właściwego przygotowania audytora wybranego przez TVP do przeprowadzenia audytu. Natomiast na pewno będziemy dalej wspólnie rozmawiać o tym, jak audyt będzie przeprowadzony – przekazało nam biuro prasowe Nielsena w Polsce.
OFBOR: głęboka troska o końcowy efekt pracy
Nielsen nie jest jedyną instytucją, która wyraża swoje wątpliwości w odniesieniu do doświadczenia firmy Sadren oraz samej procedury jej wyłonienia (przypomnijmy, że w przetargu zostały wyłonione trzy firmy, jednak ostatecznie Telewizja Polska zdecydowała się na wybranie spółki Sadren, która nie brała w nim udziału).
Zarząd Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku w wydanym przez siebie komunikacie poinformował natomiast, że „w jego odczuciu zarówno proces wyłaniania, jak i sama wskazana kandydatura audytora, budzą głęboką troskę o jakość końcowego efektu jego pracy”.
Dodatkowo, zarząd organizacji zwrócił uwagę, że „powierzenie realizacji tego typu usługi firmie Sadren obarczone może być ryzykiem”.
– Firma Sadren, mimo swej bogatej wiedzy na innych polach, na polu audytu jakości i weryfikacji metodologicznego zaplecza pomiarów telemetrycznych nie posiada żadnego doświadczenia, co może prowadzić do przyszłego kwestionowania wyników audytu i otwierać pole do dyskusji na temat zastosowanej metodologii – stwierdzono.
Firmy w Polsce bez wystarczającego doświadczenia
Według OFBOR „aby wydać wiarygodną i uczciwą ocenę stosowanej metodologii należy dysponować wieloletnim doświadczeniem, płynącym z udokumentowanego uczestnictwa w podobnych projektach na przestrzeni dłuższego czasu”.
– Tylko takie zaplecze intelektualne, refleksja płynąca z innych podobnych projektów, poparta własną wypracowaną procedurą audytoryjną, pozwala na odpowiedzialne formułowanie wniosków pokontrolnych. W opinii zarządu OFBOR, takim potencjałem wiedzy specjalistycznej nie dysponuje obecnie żadna działająca na polskim rynku firma, w tym firma Sadren. Na świecie istnieje zaledwie kilka wyspecjalizowanych w tym zakresie firm dysponujących niezbędną wiedzą – podkreślono w wydanym przez organizację komunikacie.
Organizacja przypomina również, że jej podstawowym celem jest „stanowienie i propagowanie standardów profesjonalizmu w procesie badania opinii i rynku oraz tworzenie warunków niezależnej i obiektywnej oceny przestrzegania tych standardów”.
OFBOR tłumaczy, że od 15 lat odpowiada za Program Kontroli Jakości Pracy Ankieterów (PKJPA), który promuje standardy jakości realizacji badań rynku i opinii społecznej, oraz Program Kontroli Jakości Bezpieczeństwa Informacji (PKJBI), więc z tych powodów zarząd OFBOR „czuje się upoważniony i zobowiązany do podniesienia powyższych wątpliwości wobec wyboru firmy Sadren, jako audytora pomiaru telemetrycznego firmy AGB Nielsen”.
Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) powstała w 1997 r. i jest stowarzyszeniem skupiającym instytuty badawcze, powołanym w celu kontroli przestrzegania norm etycznych oraz metodologicznych w badaniach opinii i rynku, oraz działającym na rzecz publicznego zaufania do badań. Członkami OFBOR są m.in. Ipsos, Kantar Millward Brown, CBOS, GFK czy właśnie Nielsen.