Publicyści „Sieci” Ryszard Makowski i Jacek Karnowski skrytykowali wykorzystanie hymnu Polski w kampanii Onetu z okazji 100-lecia niepodległości naszego kraju. – Może by sobie zaśpiewali „Rotę” – zasugerował Makowski. – Pełna zgoda – jedynym nie budzącym niesmaku symbolem narodowym Polski jest Karnowski prowadzący „Studio Yayo” – zakpił Bartosz Węglarczyk, dyrektor programowy Onetu.
O kampanii Onetu z okazji 100-lecia Polski rozmawiano krótko w programie „Salon dziennikarski” w TVP Info i Radiu Warszawa. Akcja ruszyła tydzień temu pod hasłem „100 lat Polsko”. Ma charakter wizerunkowy, obejmuje m.in. spot „Łączy nas Hymn” pokazujący, jak osoby z różnych grup społecznych i wiekowych wspólnie śpiewają hymn Polski. Na końcu reklamy pojawia się Bartosz Węglarczyk.
Kampania obejmuje też szereg działań redakcyjnych, m.in. publikacje dotyczące ostatnich 100 lat historii Polski.
W trakcie dyskusji w „Salonie dziennikarskim” Ryszard Makowski ocenił, że demokracja, pluralizm i wolność słowa w Polsce są obecnie w najlepszym stanie od kilkuset lat. Za to opozycja stara się pogorszyć ten wizerunek.
Makowski: hymn Polski nie pasuje do reklamy Onetu
– Żeby nam wszystko tutaj zbezcześcić, przede wszystkim zabrać nasze symbole. Jak ja widzę reklamę portalu Onet, gdzie się śpiewa polski hymn, to ja tego trochę nie rozumiem. Może by sobie zaśpiewali „Rotę” – stwierdził. – Też miałem poczucie olbrzymiego niesmaku, widząc tę reklamę – dodał prowadzący program Jacek Karnowski.
– Hymn Polski jest jednak chroniony i konstytucyjnie, i ustawowo, więc używanie go w reklamówce wydaje mi się rzeczą trochę chyba wykraczającą… – kontynuował Makowski. – Nikt tyle nie zrobił dla ojczyzny, ile założone przez Niemców media dla Polaków – ironizował Karnowski.
– Ten hymn był śpiewany w podniosłych chwilach dla naszego kraju, ludzie umierając, śpiewali ten hymn, a teraz patrzę, jak pan Węglarczyk sobie wykorzystuje go. Może niech wykorzysta „Rotę”, tam jest: „nie będzie Niemiec pluł nam w twarz ni dzieci nam germanił” – zasugerował Ryszard Makowski.
Dziennikarze nieprzychylni Onetowi, m.in. publicyści tygodnika „Sieci”, od czasu do czasu określają go jako niemiecki portal, ponieważ 6 lat temu został kupiony od Grupy TVN przez szwajcarsko-niemiecki koncern Ringier Axel Springer Media (za 75 proc. udziałów zapłacił 960 mln zł, a wiosną ub.r. kupił pozostałe 25 proc. za 185 mln zł). W rewanżu niektórzy przypominają Michałowi Karnowskiemu, że ponad 10 lat temu pracował w „Dzienniku” wydawanym przez Axel Springer.
.@onetpl „zabrał” komikowi Makowskiemu symbole narodowe. Studio Yayo do kwadratu.
Btw, świetna robota @bweglarczyk. #100latPolsko pic.twitter.com/n7TAuHAwqv
— Michał Wróblewski (@wroblewski_m) 28 lipca 2018
– Onet.pl „zabrał” komikowi Makowskiemu symbole narodowe. Studio Yayo do kwadratu. Btw, świetna robota, Bartosz Węglarczyk. #100latPolsko – skomentował wypowiedzi Ryszarda Makowskiego Michał Wróblewski z Wirtualnej Polski. – To i tak niska kara za dokonane przez niego z zimną krwią morderstwo na poczuciu humoru – napisał Tomasz Walczak z „Super Expressu”.
Węglarczyk drwi ze „Studia Yayo”
– Pełna zgoda – jedynym nie budzącym niesmaku symbolem narodowym Polski jest Karnowski prowadzący „Studio Yayo” – napisał Bartosz Węglarczyk w odpowiedzi na wpis Michała Wróblewskiego.
Ryszard Makowski współprowadził „Studio Yayo” emitowane w TVP3 Warszawa od czerwca do grudnia 2016 roku. Program był wyśmiewany przez wielu jako przestarzały i oparty na czerstwych, głupawych żartach. Piotr Iwicki, Krzysztof Masłoń, Ryszard Makowski i Marcin Szczygielski z odznaczeniami od ministra kultury.