Fratria oraz Danae dołączyły do dialogu technicznego KRRiT w sprawie badań rynku mediów

Fratria, wydawca m.in. tygodnika „Sieci” oraz portalu wPolityce.pl oraz firma Danae dołączyły do dialogu technicznego, organizowanego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Jego celem jest przedstawienie założeń dla badania założycielskiego, dotyczącego pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów. Obie firmy za zgodą Rady dołączyły po terminie.

Do 5 lipca br. zainteresowane firmy mogły zgłaszać się do drugiego dialogu technicznego, poprzedzającego wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sprawie badania założycielskiego rynku mediów i jego kontroli. We wskazanym terminie zgłosiło się 6 firm: Ipsos, Centrum Badań Marketingowych INDICATOR, Kantar Polska, Polsat Media Biuro Reklamy, PBS, AGB Nielsen Research.

Po terminie za zgodą KRRiT dołączyła natomiast spółka Fratria – wydawca tygodnika „Sieci” oraz portalu wPolityce.pl oraz firma Danae.

Fratria: Nowe badanie jest wielka nadzieją dla kanałów tematycznych

Na pytanie, dlaczego Fratria zdecydowała się na dołączenie do dialogu technicznego dotyczącego badań słuchalności i oglądalności rynku mediów, odpowiedział nam w imieniu spółki Piotr Barełkowski, związany z telewizją braci Karnowskich – wPolsce.pl.

– Nowe badanie jest wielka nadzieją dla kanałów tematycznych, jak wPolsce.pl. Pozwoli na większą dokładność badania, przez co w większym stopniu uwzględni widownię małych stacji – dotychczasowy pomiar Nielsena z 2 tys. dekoderów miał spory próg błędu. Do tego liczymy na uwzględnienie widowni internetowej wPolsce.pl, która jest równie liczna, jak innych stacji informacyjnych, choć nie jest brana pod uwagę w bieżącym badaniu. Liczymy także na niższy koszt i powszechność nowego panelu – ocenił Piotr Berełkowski.

Dodał, że zdaniem spółki badanie powinno polegać „na sumie wyników ze stacji czołowych operatorów przewodowych i naziemnego MUX z uwzględnieniem np. danych Google lub innego narzędzia sieciowego (Alexa, Speedtest) do monitorowania streamingu”.

– To najbardziej precyzyjne dane, pozwalające na zebranie informacji z setek tysięcy gospodarstw domowych. Można by ustalić panel na podstawie dotarcia operatorów przewodowych do uśrednionej grupy w oparciu o dane GUS i wybrać kilka konkretnych podmiotów z ich tysiącami widzów a nie, jak w panelu Nielsena jednostki. To tylko najbardziej oczywista propozycja – powiedział w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Berełkowski.

Alternatywa dla badań Nielsena i Radia Track

Badanie KRRiT ma być alternatywą dla zarówno pomiaru Nielsena – obecnie monopolisty na rynku badań telemetrycznych oraz Radia Track.

Badanie organizowane przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji zakładają pilotaż, w którym próba badawcza obejmie 10 tys. wywiadów. Dialog techniczny ma służyć opracowaniu założeń dla właściwego badania – założycielskiego. Badania mają być realizowane za pieniądze publiczne, zapewnione z budżetu KRRiT, na które Rada dysponuje sumą ok. 15 mln zł. Pod koniec tego roku ma zostać uruchomiony pilotażowy panel oparty na pomiarze pasywnym. Po spotkaniach z firmami, które w dialogu technicznym przedstawią swoje propozycje, KRRiT zacznie testy polegające na wdrożeniu mikropaneli.

Dyrektor badań konsumpcji mediów z ramienia KRRiT, Michał Wigurski powiedział nam jakiś czas temu, że „pierwsze wnioski z przeprowadzonego dialogu technicznego będzie można formułować już na początku sierpnia”.