Coraz bliżej nowego badania telewizji i radia

Kolejny krok KRRiT

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zakończyła nabór do drugiego dialogu technicznego, który ma poprzedzać właściwe badanie tele- i audiometryczne rynku mediów. Do kolejnego etapu zgłosiło się sześć firm, które przedstawią propozycje własnych pomiarów słuchalności radia oraz oglądalności telewizji.

Do 5 lipca br. zainteresowane firmy mogły zgłaszać się do dialogu technicznego, który ma na celu przedstawienie założeń dla badania założycielskiego – organizowanego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji – dotyczącego pomiaru tele- i audiometrycznego. Ma to być alternatywa dla badania Nielsena – obecnie monopolisty na rynku badań telemetrycznych oraz Radia Track, którego badania według stacji radiowych nie odzwierciedlają rzeczywistych wyników słuchalności. Pomiar Nielsena był w ostatnim czasie wielokrotnie krytykowany przez prezesa Jacka Kurskiego. Szef Telewizji Polskiej obecnie poszukuje firmy, która przeprowadzi audyt telemetrii realizowanej przez Nielsen Audience Measurement.

Wielokrotnie pisaliśmy już o założeniach badania: pilotaż KRRiT zakłada, że próba badawcza obejmie 10 tys. wywiadów. Dialog techniczny ma służyć eksperymentom, które w ostateczności opracują założenia dla właściwego badania – założycielskiego. Badania mają być realizowane za pieniądze publiczne, zapewnione z budżetu KRRiT. Pod koniec tego roku ma zostać uruchomiony pilotażowy panel oparty na pomiarze pasywnym. Po spotkaniach z firmami, które w dialogu technicznym przedstawią swoje propozycje, KRRiT zacznie testy polegające na wdrożeniu mikropaneli.

Rada bierze pod uwagę przede wszystkim jakość badań oraz proponowane koszty ich przeprowadzenia. W czasie pilotażu jest otwarta na testowanie rożnych rodzajów metodologii. Docelowo KRRiT planuje realizację kilkuset tysięcy wywiadów dla badania założycielskiego. W ciągu roku będzie uzupełniać rekrutację dla trwającego badania – efektem tego będzie de facto przeprowadzanie ciągłego badania założycielskiego.

Mniejsze zainteresowanie drugim dialogiem technicznym

Jak informowaliśmy na łamach Wirtualnemedia.pl, do pierwszego dialogu technicznego zgłosiło się aż 30 firm. W kolejnym, zainteresowanie było o wiele mniejsze – do drugiego dialogu technicznego, poprzedzającego wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgłosiło się 6 firm: Ipsos, Centrum Badań Marketingowych INDICATOR, Kantar Polska, Polsat Media Biuro Reklamy, PBS, AGB Nielsen Research. Dodatkowo kilka kolejnych firm miało zgłosić się po terminie wskazanym w ogłoszeniu (5 lipca br.). Na najbliższym posiedzeniu komisja ma zdecydować, czy zostaną one dopuszczone do dalszego postępowania. Spotkania z firmami mają odbyć się w tym tygodniu.

Kiedy można spodziewać się zakończenia dialogu technicznego? Na to pytanie odpowiedział nam dyrektor badań konsumpcji mediów z ramienia KRRiT, Michał Wigurski: – Przystępując do dialogu zainteresowane firmy otrzymały szeroki zakres pytań na które oczekiwaliśmy odpowiedzi. Zważywszy, iż do dialogu przystąpiły wiodące firmy badawcze działające na polskim rynku zakładamy, że otrzymamy wyczerpujący materiał, dzięki któremu będziemy mogli szybko zakończyć prace. Liczymy, że pierwsze wnioski będzie można formułować już na początku sierpnia – stwierdził szef projektu.

Pierwszy dialog: propozycje, drugi dialog: rozwiązania pomiarowe

Pierwszy dialog techniczny służył do zbadania dostępnych na rynku technologii i zapoznania się z propozycjami zainteresowanych podmiotów. Kolejny (obecnie trwa) ma na celu realizację i kontrolę badania założycielskiego (establishment survey). Będzie ono poprzedzać badanie pilotażowe i jest kluczowe w realizacji badań konsumpcji mediów. Ma dostarczyć szczegółowe informacje na temat struktury społeczno-demograficznej oraz modelu i sposobu konsumpcji mediów przez mieszkańców Polski w podziale ogólnokrajowym i regionalnym, a także dostarczyć bazę danych potencjalnych respondentów do badania panelowego, ze szczególnym opisem ich cech społeczno-demograficznych oraz zachowań medialnych.

Na etapie drugiego dialogu technicznego KRRiT ma zapoznać się z pomysłami i rozwiązaniami pomiarowymi. Firmy miały zaproponować metodę badania założycielskiego (CAPI, CATI, CAWI itd.), dobór operatu, definicję panelisty/gospodarstwa domowego, propozycję doboru próby, jej wielkości (KRRiT wymaga, aby w pilotażowym badaniu wynosiła 10 tys. – przyp.red.), narzędzi realizacji badania, jego oprogramowania; sposób przeprowadzania wywiadu, wskaźnik odpowiedzi (i sposobu gratyfikacji uczestników badania), dobór osób biorących udział, czas trwania wywiadu, jego dokumentacji, konstrukcji narzędzia badawczego, rodzaju panelu (gospodarstw domowych czy respondentów), zasad rekrutacji, kontroli terenowej przeprowadzonego badania, szacunkowych kosztów realizacji i kontroli badania.

Nowa jednostka – Joint Industry Committee (JIC)

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przed paroma miesiącami zaproponowała również, by zarządzaniem nowym badaniem oglądalności telewizji i słuchalności radia w Polsce zajęła się nowa jednostka – Joint Industry Committee (JIC). Polski JIC miałyby zrzeszać agencje badawcze, domy mediowe, media i marketerów. KRRiT chce w ten sposób przekazać zarząd nad pomiarem mediów uczestnikom rynku i sama pełnić rolę nadzorcy. Z naszych informacji wynika, że nadal trwają prace nad stworzeniem struktur tej jednostki. Pilotaże nowych rozwiązań mają ruszyć do końca tego roku, a docelowo badanie miałoby objąć rynek w perspektywie dwóch lat. KRRiT dysponuje na nowy projekt budżetem w wysokości ok. 15 mln złotych.