Choć kanały Polsat Sport Premium, które w ostatnich latach pokazywały Ligę Mistrzów były gwarantowane w Canal+ tylko do końca czerwca, część klientów platformy cyfrowej nie chce dopłacać za europejskie rozgrywki. Z informacji Wirtualnemedia.pl wynika, ze do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło kilka skarg w tej sprawie.
Kilka miesięcy temu Canal+ pozyskał wyłączne prawa do transmisji wszystkich meczów Ligi Mistrzów UEFA, Ligi Młodzieżowej UEFA i Superpucharu UEFA w sezonach 2024/25, 2025/26 i 2026/27. Na potrzeby nowych praw sportowych nadawca uzyskał w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji koncesje na nadawanie stacji: Canal+ Extra 1, Canal+ Extra 2, Canal+ Extra 3, Canal+ Extra 4 i Canal+ 360.
Mecze Ligi Mistrzów będą nadawane w kanałach Canal+ Extra 1 (całodobowy), eventowych Canal+ Extra 2, Canal+ Extra 3, Canal+ Extra 4 (dostępne przez satelitę i internet), Canal+ Extra 5, Canal+ Extra 6, Canal+ Extra 7 (dostępne przez internet) oraz Canal+ 360. Ten ostatni kanał ma zastąpić Canal+ Family. Stosowną decyzję KRRiT może wydać już we wrześniu. Stacje Canal+ Extra 1-4 ruszą 20 sierpnia, natomiast Canal+ Extra 5-7 1 października.
Za Ligę Mistrzów trzeba będzie dopłacić
Dotychczas mecze Ligi Mistrzów pokazywały kanały Polsat Sport Premium 1 i Polsat Sport Premium 2, które z końcem czerwca zostały wycofane z oferty. Stacje były oferowane w ramach paczki „Mistrzowska Piłka”. Z jej regulaminu wynika, że promocja obowiązywała tylko do 30 czerwca.
Po nabyciu praw do Ligi Mistrzów Canal+ zmodyfikował ofertę pakietową. Pakiet Super Sport ze stacjami Canal+ Extra można włączyć za 20 zł miesięcznie (w opcji ze zobowiązaniem) i korzystać z niego bez opłat do końca sierpnia tego roku. W opcji bez zobowiązania pakiet Super Sport jest oferowany w cenie 30 zł/mies. Warunkiem niezbędnym do skorzystania z Super Sport dla nowych i obecnych klientów jest posiadanie pakietu telewizji z ofertą kanałów Canal+. Główny pakiet Canal+ online (Canal+ Super Sport) kosztuje teraz 69 zł. Jeśli ktoś korzysta z niesprzedawanego już nowy klientom pakietu Canal+ (bez Ligi Mistrzów), to może podwyższyć swój pakiet do Canal+ Super Sport, dopłacając 15 zł miesięcznie.
Czy do UOKiK wpłynęły skargi dotyczące wyższych opłat za Ligę Mistrzów? – Wpłynęło kilka takich skarg na Canal+ Polska. Konsumenci skarżą się, że muszą więcej płacić za dostęp do transmisji meczy Ligii Mistrzów, niż gdy oglądali je w ramach pakietu Mistrzowska Piłka na kanałach Cyfrowego Polsatu – informuje Wirtualnemedia.pl Kamila Guzowska, starszy specjalista z zespołu prasowego UOKiK.
Stacje Canal+ Extra będą dostępne tylko za pośrednictwem Canal+, Canal+ online i dostawców płatnej telewizji, którzy dołączą Canal+ Extra. Na razie umowę w tej sprawie podpisała tylko sieć kablowa Toya. Rzecznik prasowy Canal+ informował ostatnio Wirtualnemedia.pl, że toczą się w tej sprawie umowy ze wszystkimi największymi graczami. Nie są natomiast prowadzone rozmowy z konkurencyjną platformą cyfrową Polsat Box. Stacje Canal+ Sport 3 i 4 z PKO BP Estraklasą były w jej ofercie gwarantowane także do końca czerwca. Czy wpłynęły skargi dotyczące zniknięcia stacji Canal+ Sport 3 i 4? – Odnośnie usunięcia oferty meczy PKO BP Ekstraklasy z kanałów Canal+ na Polsat Box, sygnały do tej pory nie wpłynęły – opowiada Guzowska z UOKiK.
Wiele skarg na usługi medialne do UOKiK
Prezes UOKiK po analizie skarg decyduje czy wszcząć stosowne postępowanie. Wówczas oceni czy doszło do naruszenia prawa. Jeśli tak się stanie, to może wezwać firmy do zmiany polityki albo wszcząć postępowanie, które może się zakończyć nałożeniem kary w wysokości do 10 proc. rocznych obrotów.
Polacy często skarżą się do UOKiK. Do Urzędu wpłynęło na przykład kilkanaście skarg od klientów niezadowolonych z połączenia Play i UPC Polska. Narzekają m.in. na gorszą jakość usług internetowych czy telewizyjnych. Firma twierdzi, że od fuzji nie odnotowuje więcej skarg klientów m.in. na infolinii. Rok temu UOKiK odnotował też kilka skarg na Netfliksa i współpracujących z nim operatorów na ograniczenie współdzielenia kont z osobami spoza gospodarstwa domowego. Skargi napływały mimo regulaminu, który zakazywał udostępniania haseł.
Postępowania zwykle trwają wiele miesięcy, a nawet kilka lat. Od 2021 roku na serwis streamingowy Viaplay wpłynęło do UOKiK około 80 skarg. Dotyczyły m.in. problemów technicznych i odrzucania reklamacji. Urząd do tej pory nie zdecydował czy nałoży grzywnę na platformę. Na początku roku informowaliśmy o blisko 300 skargach, które UOKiK otrzymał w związku z podwyżkami Vectry na podstawie klauzuli inflacyjnych. Operator usunął kontrowersyjne zapisy z umów nowych klientów.
Na początku ub.r. prezes UOKiK nałożył na operatora 22,23 mln zł kary za podwyżki w trakcie trwania umowy w latach 2019-2020.