Przedsiębiorcy z sektora telekomunikacyjnego apelują o doprecyzowanie Prawa Komunikacji Elektronicznej

Polscy przedsiębiorcy telekomunikacyjni apelują do posłów o naniesienie poprawek w Prawie Komunikacji Elektronicznej. Podkreślają, że ich brak, negatywnie wpłynie na rozwój usług cyfrowych.

Apel polskich przedsiębiorców telekomunikacyjnych wynika z chęci stworzenia dobrego i przewidywalnego prawa. Wskazują oni na pewne wątpliwości w kwestiach określonych w Prawie Komunikacji Elektronicznej. Proponowane są poprawki głównie dotyczące umów z abonentami, w tym umów na czas określony i nieokreślony. Sugerują, by stworzyć przykładowy katalog sytuacji, w których może być zmieniona umowa na czas nieokreślony. Co więcej, proponują usunięcie przesłanek zmiany umów na czas określony niekonstytucyjnego sformułowania, dotyczącego zmian, których „operator nie mógł przewidzieć”.

Polski rynek telekomunikacyjny rósł w ostatnich trzech latach sześć razy wolniej niż inflacja. Kumulatywny wzrost przychodów sektora między 2021 a 2023 rokiem to 5.6 proc. (zgodnie z raportami UKE o stanie rynku), podczas gdy inflacja przekroczyła 30.9 proc. Bezpośrednio przekłada się to na kurczące się możliwości inwestycyjne przedsiębiorców i docelowo zagraża stabilności rynku i odporności na cyberzagrożenia. To powinien być alarm dla rządzących do wyeliminowania niepewności inwestycyjnej i stworzenia przewidywalnych zasad monetyzacji inwestycji w rozwój bezpiecznych usług cyfrowych” – powiedziała Patrycja Gołos, prezes Polskiej Fundacji Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej.

Prawo Komunikacji Elektronicznej wprowadza po raz pierwszy obowiązek stosowania klauzul modyfikacyjnych w umowach zawieranych z konsumentami. Poprawki przedstawicieli sektora precyzują zapisy PKE dotyczące zasad zmian umów i wytycznych, odnoszących się do klauzul modyfikacyjnych, celem zwiększenia pewności prawnej.

Ponieważ PKE po raz pierwszy reguluje obowiązek posiadania klauzuli modyfikacyjnej w umowach z konsumentami, chcemy umożliwić bezpieczne wdrożenie tych zapisów do wszystkich umów na rynku. W przeszłości UOKiK kwestionował możliwość wprowadzenia zmian do trwającego kontraktu z abonentem, jeśli nie było to przewidziane w umowie. To prowadziło do paradoksów, bo trzeba było mieć klauzulę, żeby wprowadzić klauzulę. Żadna ze starszych umów klauzul modyfikacyjnych nie zawierała. Alternatywą dla przedsiębiorcy pozostało więc świadczyć usługi dożywotnio na niezmienionych zasadach” – mówi Bogdan Łaga, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej.

Wprowadzenie katalogu sytuacji, o który domagają się przedsiębiorcy, miałoby na celu zminimalizowanie niepewności w prawie.