Lasy Państwowe zawiadamiają prokuraturę ws. wydatków na media

Miliony dla "Sieci" i "Do Rzeczy"

Lasy Państwowe skierowały do prokuratury zawiadomienie wobec 11 osób w związku z wydaniem ponad 26 mln zł na rzecz mediów „prawicowo-katolickich” w latach 2020 – 2023. Największymi kwotami wsparto tygodniki do „Do Rzeczy” (2,48 mln zł) oraz „Sieci” (ponad 1,1 mln zł).

W piątek Lasy Państwowe skierowały do prokuratury zawiadomienie wobec 11 osób w związku z wydaniem przez LP ponad 26 mln zł na rzecz „prawicowo-katolickich” mediów w latach 2020 – 2023 – poinformował podczas konferencji prasowej dyrektor generalny Lasów Państwowych Witold Koss.

Gigantyczne wydatki na media w Lasach Państwowych

Dodał, że wśród 11 osób objętych zawiadomieniem do prokuratury, są byli pracownicy Lasów Państwowych, w tym były dyrektor generalny Lasów Państwowych Józef Kubica.

Jak przekazano podczas konferencji prasowej, w 2020 roku na rzecz „mediów prawicowo-katolickich” wydano ponad 1,3 mln zł. W 2021 było to 1,94 mln zł, w 2022 roku 2,29 mln zł, a w 2023 roku ponad 10,3 mln zł. Łączna kwota wydana przez Lasy Państwowe na rzecz „mediów prawicowo-katolickich” w latach 2020 – 2023 wyniosła 26 249 483,37 zł.

Jak powiedział podczas konferencji prasowej zastępca dyrektora generalnego LP Jerzy Fijas, poza Warszawą wydane pieniądze pochodziły z oddziałów: Katowice (2 935, 550 zł), Gdańsk (1 040 299 zł), Krosno (934 780 zł), Olsztyn (785 200 zł), Białystok (347 tys. zł), Kraków (313 724 zł), Piła (308 900 zł), Lublin (225 770 zł) oraz Łódź (35 tys. zł).

Dodały, że najwięcej pieniędzy przekazano na wsparcie tygodników „Do Rzeczy” (2 482 550 zł) oraz „Sieci” (1 123 898 zł). Poinformowano, że środki trafiły także do Polska Press oraz TVP, jednak nie podano wysokości kwot.

Lasy Państwowe wydawały na promocję także w mediach o. Rydzyka

W ostatnich latach dotacje z Lasów Państwowych trafiały także m.in. do mediów ojca Tadeusza Rydzyka. Fundacja Lux Veritatis w 2019 i 2020 roku otrzymała ze spółki łącznie 120,5 tys. zł za produkcję i emisję łącznie 20 filmów „o tematyce związanej z lasem i gospodarką leśną” w Telewizji Trwam. W 2020 roku uzyskała też 122,4 tys. zł za realizację i pokazanie trzech odcinków programu „Prosto o gospodarce” dotyczące gospodarki leśnej, 24,4 tys. zł za relację z XII Ogólnopolskiego Hubertusa, 16,8 tys. zł za emisję spotu „#sadziMY z Prezydentem”.

Wydawca „Naszego Dziennika”, spółka Spes, w latach 2015-2020 zanotowała łącznie 14,8 tys. zł przychodów od Lasów Państwowych. To opłaty za publikację ogłoszeń i nekrologów w „Naszym Dzienniku”. W 2020 roku z tego tytułu otrzymała prawie 4 tys. zł.

W 2023 roku na antenie Telewizji Republika pojawił się program kulinarny „Smaki Lasu”, promujący serwis Lasów Państwowych z przepisami i produktami żywnościowymi. W każdym odcinku serii pojawiała się też krótka rozmowa z przedstawicielem Lasów Państwowych. Nie wiadomo, ile państwowa spółka wydała na ten format w TV Republika.