Według badania Reuters Institute for the Study of Journalism zaledwie 39 proc. ankietowanych Polaków ufa wiadomościom przekazywanym przez media. Jeszcze rok temu ten odsetek wynosił 42 proc., a w 2015 roku, w momencie rozpoczęcia badań – 56 proc.
Programy informacyjne TVN budzą mieszane uczucia
Odbiorcy w Polsce najbardziej ufają stacji RMF FM. Zaufanie do niej deklaruje 54 proc. ankietowanych, a jedynie 16 proc. twierdzi, że nie ufa jej informacjom. Drugie pod względem zaufania jest Radio Zet (49 proc. ufających), trzeci – Polsat News (48 proc. deklaruje zaufanie). Programy informacyjne TVN, włączając w to TVN 24, choć oglądane przez największy odsetek respondentów (34 proc. tygodniowo) budzą mieszane uczucia. Zaufanie deklaruje tu 45 proc. respondentów, jego brak 30 proc.
Do zaufanych mediów Polaków należą gazety regionalne i lokalne. Co prawda poziom zaufania deklaruje tu 44 proc. respondentów, ale jego brak – zaledwie 20 proc. Rzecz w tym, że w ocenianym okresie 20 z 24 funkcjonujących w Polsce gazet regionalnych należało i nadal należy do państwowego koncernu Orlen, a gazety lokalne wydają w dużej części lokalne samorządy, co mogło zaważyć na ocenie tak skonstruowanej grupy.
Do najmniej zaufanych mediów należały „Super Express” (28 proc.), programy informacyjne TVP (29 proc.), „Fakt” (30 proc.) i „Gazeta Polska” (31 proc.). Nisko na liście „zaufanych” znalazł się serwis OKO.press (32 proc. ufających i tyle samo nieufających), który spełnia również funkcje fact-checkingowe.
Polacy mniej interesują się wiadomościami
Spada również zainteresowanie informacjami. Druk stanowi dziś dla Polaków już tylko 10 proc. źródeł informacji. Tąpnięcie nastąpiło w 2020 roku, kiedy jeszcze 28 proc. informacji czerpano z takich źródeł. Na znaczeniu tracą też social media – są źródłem informacji dla 48 proc. respondentów (w 2020 jako źródło deklarowało je 66 proc. ankietowanych). Najwięcej, bo 72 proc. deklaruje, że informacje pozyskuje ze źródeł online. Ale to też spory spadek – w 2020 roku taką deklarację złożyło 87 proc. ankietowanych.
Z raportu Reuters Institute wynika również, że raptem 14 proc. polskich respondentów jest skłonnych płacić za treści informacyjne w internecie. Dla porównania w Norwegii ten odsetek wynosi 40 proc., a w USA 22 proc. Od Polaków bardziej odporni na subskrypcje cyfrowe są Francuzi (11 proc.) i Brytyjczycy (8 proc.), ale w obu tych państwach działa system wspierania lokalnej prasy drukowanej. Średnia dla 47 krajów to 17 proc. skłonnych do płacenia za dostęp do informacji w sieci.
Polacy w największym stopniu wykorzystują przy subskrypcjach cyfrowych rabaty, tanie okresy próbne i promocje. Korzysta z nich 78 proc. użytkowników (w drugiej Kanadzie 54 proc., w trzeciej Szwajcarii 47 proc.). Średnia kwota przeznaczana miesięcznie głównie na usługi streamingowe typu Netflix i Spotify wynosi (po zniżkach) 36,50 zł, czyli równowartość 9 dolarów. Tyle samo wydają Włosi – ale ze zniżek korzysta tam 35 proc. użytkowników, a mniej – 7,5 dolara – płacą jedynie Portugalczycy (34 proc. korzysta ze zniżek).