Telewizja Republika przemianowała jeden ze swoich kanałów youtube’owych na TV Republika Plus, podkreślając w opisie, że to nowa stacja o profilu publicystyczno-informacyjnym. Nadawca chce być obecny na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. – Kompletujemy wszystkie papiery, wniosek składamy na dniach – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl szef TV Republika Tomasz Sakiewicz.
Kanał youtube’owy TV Republika Plus ma tę nazwę od niedawna. Pod poprzednią nazwą działał natomiast od marca 2013 roku, zamieszczono na nim 2,8 tys. materiałów, przede wszystkim odcinki cyklu „Kalendarz historyczny” znanego z anteny Telewizji Republika. Ostatni pojawił się pod koniec 2018 roku.
Aktywności na kanale, mającym 31,8 tys. subskrybentów, wznowiono w ostatnich dniach, zamieszczając kilka urywków z anteny TV Republika, m.in. krótkie fragmenty porannego programu stacji.
W opisie kanału czytamy, że TV Republika Plus to „nowy, polski kanał telewizyjny o profilu publicystyczno-informacyjnym”, to „rzetelne wiadomości, publicystyka na najwyższym poziomie i filmy dokumentalne, których nie zobaczysz nigdzie indziej” oraz „serwisy informacyjne, audycje na żywo, cykliczne magazyny , programy kulturalne i reportaże”.
Czy kanał TV Republika Plus to zapowiedź stacji, którą Telewizja Republika zgłosi w konkursie na miejsce na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej? O obecność mogą starać się wyłącznie nowe kanały, podczas gdy obecny kanał TV Republika jest nadawany od 11 lat.
– Myśleliśmy o tym (uruchomieniu TV Republika Plus – przyp.) wcześniej, zanim ogłoszono konkurs – zapewnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Sakiewicz, prezes i redaktor naczelny Telewizji Republika. – Pewnie to wykorzystamy (w konkursie na MUX-8 – przyp.). Natomiast generalnie rzecz biorąc, chcemy mieć kilka kanałów, także lifestyle’owych, bo mamy różny kontent – wyjaśnia.
– Będziemy wprowadzać wszystkie marki to naziemnej telewizji, cały nasz potencjał będziemy tam wykorzystywać. Będziemy też starali się tworzyć nową jakość – zapowiada Sakiewicz.
TV Republika z ponad milionem subskrybentów na YouTubie
Główny kanał Telewizji Republika na YouTubir ma obecnie 1,13 mln subskrybentów. Publikowana jest na nim krótko po emisji telewizyjnej większość autorskich programów z anteny stacji.
Kanał youtube’owy TV Republika, tak jak cała stacja, od zmian w TVP i Polskim Radiu wprowadzonych w drugiej połowie grudnia notuje wielokrotnie wyższą oglądalność niż wcześniej. Na YouTubie streaming stacji na żywo ogląda regularnie ok. 10-20 tys. osób. Na kanale przez 11 lat zamieszczono 36,5 tys. materiałów, które zanotowały łącznie 735,8 mln odtworzeń.
Na początku kwietnia przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji ogłosił konkurs dotyczący dwóch slotów na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. Chodzi o emisję dwóch kanałów tematycznych: informacyjnego i rozrywkowego.
– Kompletujemy wszystkie papiery, wniosek składamy na dniach – mówi nam Tomasz Sakiewicz. – Uważamy, że skoro tak wielu ludzi chce nas oglądać, nie mamy prawa ich ograniczać – stwierdził, pytany o to w zeszłym tygodniu.
Obecny kanał TV Republika jest już obecna na kilku lokalnych multipleksach naziemnych: na multipleksie eksperymentalnym BCAST (Gdańsk, Warszawa, Wrocław), MUX-L7 (Lubin, Głogów) i MUX-L2 (Rybnik). Emisja w MUX-L1 (Jelenia Góra), MUX-L3 (Częstochowa, Tomaszów Mazowiecki), MUX-L4 (Wrocław, Świdnica) i MUX-ie testowym TVS (Katowice).
Kto powalczy o miejsca na MUX-8?
Nad udziałem w konkursie na wolne miejsca na MUX-8 zastanawia się Telewizja Polsat. – Czas na odpowiedź jest do połowy maja. Analizujemy ten temat i w połowie maja złożymy oficjalne odpowiedzi, ale też poinformujemy Państwa, jeśli coś zgłosimy – stwierdził w pierwszej połowie kwietnia Piotr Żak, prezes Polsatu.
Co z innymi nadawcami? – Jeszcze rozważamy kwestie startu na MUX-8 . Analizujemy segmenty programowe które mogłyby w tym modelu dystrybucyjnym dawać gwarancję oczekiwanej oglądalności – przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Leszek Kułak, szef rady nadzorczej i większościowy akcjonariusz Red Carpet TV, nadawcy stacji ViDoc TV, obecnej na MUX-8 od 15 marca br. (początkowo pod nazwą CTV9).
– Obecnie analizujemy plany związane z MUX-8. Wkrótce udostępnimy więcej szczegółów – stwierdził Karol Warda, wiceprezes kontrolowanej przez Michała Winnickiego firmy MWE Networks. Startem w konkursie nie są natomiast zainteresowane Grupa Kino Polska i TVN Warner Bros.
10-letnia koncesja kosztuje prawie 18 mln zł. Nadawca każdego kanały musi też płacić ponad 6 mln zł rocznie Emitelowi, odpowiadającemu za emisję sygnału ze wszystkich multipleksów naziemnych. MUX-8 jest nadawany w zakresie VHF (pozostałe w UHF). Część odbiorców musi mieć bardziej rozbudowaną instalację antenową, aby odbierać kanały z tego multipleksu.
Obecnie w skład MUX-8 oprócz ViDoc TV wchodzą Nowa TV (należąca do grupy Cyfrowy Polsat), Metro (TVN Warner Bros. Discovery), Telewizja WP (Wirtualna Polska) i Zoom TV (Grupa Kino Polska).