1 marca Jacek Harłukowicz z Onetu odsłonił kolejne informacje ze swojego śledztwa dziennikarskiego dotyczącego operacji specjalnej CBA o kryptonimie „Vampiryna” prowadzonej wobec Daniela Obajtka, byłego już prezesa Orlenu. Tekst nosił tytuł „Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****”.
W marcu br. na jego ustalenia media powoływały się 204 razy. Publikacje te wygenerowały zasięg szacowany przez IMM na 20,2 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Drugie miejsce w marcu osiągnął kolejny materiał napisany przez Jacka Harłukowicza, tym razem we współpracy z Łukaszem Cieślą, również z redakcji Onetu. Sprawa dotyczyła nowych informacji z akcji specjalnej CBA pod kryptonimem „Vampiryna”. Dziennikarze opisali w nim wizytę Piotra Nisztora u Daniela Obajtka. Podczas spotkania prawicowy dziennikarz prosił m.in. o pomoc w znalezieniu pracy dla swojej żony oraz ojca.
Na podstawie ustaleń dziennikarzy powstało 241 publikacji w innych mediach, co przełożyło się na zasięg wynoszący blisko 19,8 mln kontaktów z przekazem.
W marcu podium publikacji o najwyższym zasięgu zamyka artykuł Wojciecha Czuchnowskiego z Gazety Wyborczej zatytułowany „>>Wyborcza<< ujawnia. Hermes, czyli Pegasus bis w Prokuraturze Krajowej”. Czuchnowski ujawnił, że Prokuratura Krajowa za czasów PiS „kupiła za 15 mln zł system szpiegowski Hermes, który jest jeszcze bardziej zaawansowany niż Pegasus”.
Po publikacji artykułu pojawiła się informacja, że komisja śledcza ds. Pegasusa zamierza zająć się również oprogramowaniem Hermes. Media odwoływały się do materiału aż 310 razy, a łączny zasięg publikacji oszacowano na 18,1 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Czwarte miejsce zestawienia „O tym się mówi” przypadło Patrykowi Słowikowi z Wirtualnej Polski. W artykule „Sienkiewicz, Wrzosek, Wolne Sądy i wniosek. Jak prokurator walczyła o wolne media” opisał działania prokurator Ewy Wrzosek mające zablokować działania PiS ws. mediów publicznych. Według ustaleń dziennikarza jej wnioski złożone do sądów miały powstać poza siedzibą prokuratury.
Łącznie w marcu powstało 208 publikacji na ten temat, co przełożyło się na zasięg wynoszący ponad 11 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Na piątym miejscu znaleźli się Szymon Jadczak z Wirtualnej Polski oraz Łukasz Frątczak z TVN24, którzy 6 marca opublikowali efekty swojego śledztwa dziennikarskiego. Dziennikarze ustalili, że na zlecenie Orlenu trójmiejski detektyw zbierał informacje m.in. o posłach opozycji za rządów PiS.
Do informacji opublikowanych przez dziennikarzy odwoływano się 48 razy, a ich zasięg medialnych publikacji wyniósł 5,8 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET.