W ogłoszonym w styczniu przez Orlen przetargu na kolportaż prasy do punktów Ruchu i stacji Orlenu jest się o co bić. Co prawda Ruchowi pozostało zaledwie około 500 punktów sprzedaży w całej Polsce (jeszcze w 2019 roku firma miała ich 1333), ale Orlen ma w całym kraju prawie 2,9 tys. swoich stacji. W sumie daje to ok. 3,3 tys. punktów.
Ostatnio tak dużą pulę zgarnął Garmond Press, przejmując po Ruchu kolportaż w sieciach sklepów Biedronka i Lidl – w sumie 3,5 tys. punktów.
W Ruchu trwają prace nad rebrandingiem
– Kolporter bierze udział w przetargu, a przetarg trwa – mówi „Presserwisowi” Dariusz Materek z biura prasowego Kolportera. Dodaje, że spółka ma możliwości techniczne i logistyczne, by przejąć ten kawałek kolportażowego tortu.
Ruch na początku stycznia poinformował, że z końcem kwietnia wycofuje się z rynku dystrybucji prasy. Nie wycofał się natomiast z jej sprzedaży we własnych punktach. Wcześniej, w listopadzie 2023 roku wycofał się z obsługi prenumerat. Wtedy zareagował Garmond, uruchamiając własną prenumeratę tytułów obsługiwanych do tej pory przez orlenowski Ruch.
Jednocześnie w samym Ruchu trwają prace nad zapowiadanym jeszcze w 2021 roku rebrandingiem dotychczasowej sieci sprzedaży. W projekcie „nowa bryła” dotychczasowe kioski mają się zmienić w samodzielne sklepy convenience, oferujące nie tylko prasę, ale również żywność fast food i gorące napoje. Dla marki „Orlen w ruchu” Ruch rozpisał w lutym tego roku przetarg na dostawy odzieży służbowej – czerwonych koszulek polo, czarnych bluz i polarów.
Dotychczasowy udział Ruchu w kolportażu prasy w Polsce wynosił według szacunków Izby Wydawców Prasy 13,7 proc. (w lutym 2023 roku). Garmond Press po przejęciu jego kontraktów z Biedronką i Lidlem kontrolował 20,1 proc. rynku. Liderem pozostaje Kolporter z udziałem 58,7 proc.