Portal Wirtualnemedia.pl znalazł się w gronie piętnastu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w roku 2023 – wynika z rankingu Instytutu Monitorowania Mediów. Na nasze informacje inne redakcje powoływały się ponad 11 tys. razy. Liderem zestawienia jest „Rzeczpospolita”, która na podium wyprzedziła TVN24 i Wirtualną Polskę.
Instytut Monitorowania Mediów podsumował rok 2023 pod względem najczęściej cytowanych redakcji. Pozycję najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce zdobywa „Rzeczpospolita”, na informacje której dziennikarze innych tytułów powoływali się w ubiegłym roku blisko 33,9 tys. razy. Dziennik najwyższy skok cytowań odnotował w październiku, kiedy jako pierwszy podał informację o dymisjach dwóch czołowych generałów w polskiej armii.
Drugim najczęściej cytowanym medium w kraju jest TVN24, którego informacje w 2023 roku podawano w innych mediach przeszło 33 tys. razy. Inne redakcje wielokrotnie cytowały m.in. reportaż Justyny Sucheckiej oraz Piotra Szostaka „Willa plus. Publiczne pieniądze dla organizacji bliskich PiS. Lista” na temat finansowania z publicznych pieniędzy organizacji powiązanych z politykami Prawa i Sprawiedliwości.
Podium zamyka portal Wirtualna Polska z liczbą ponad 32,5 tys. powołań. Ta redakcja zajęła także miejsce pierwsze w kategorii mediów internetowych. Na wysoki wynik miał wpływ m.in. głośny materiał Szymona Jadczaka „Ustawił dziesiątki meczów. PZPN zaprosił go na wyjazdowy mecz kadry” na temat pojawienia w samolocie polskiej reprezentacji w piłce nożnej byłego działacza oskarżonego o korupcję w PZPN.
Miejsce 15. zajmują Wirtualnemedia.pl. Rok 2023 zamykamy z liczbą 11 048 cytowań w innych mediach. To wynik o ponad 4 tys. cytatów więcej niż w roku 2022 i awans o jedną pozycję w rankingu ogólnym najbardziej opiniotwórczych mediów według IMM.
Wirtualna Polska liderem najbardziej opiniotwórczych mediów internetowych
Na czele portali najczęściej cytowanych w roku 2023 była Wirtualna Polska, do której informacji odwoływano się ponad 32,5 tys. razy. Z liczbą przeszło 30 tys. wzmianek miejsce drugie zajął Onet. Podium zamyka Interia wzmiankowana przez inne tytuły mediowe blisko 19,4 tys. razy. Portal Wirtualnemedia.pl zajmuje miejsce czwarte.
Najbardziej opiniotwórcze media drukowane
W druku liderem cytowań była „Rzeczpospolita”, drugie miejsce zajęła „Gazeta Wyborcza” z liczbą 30,7 tys. cytowań (awans o jedną pozycję). Podium zamyka „Fakt”, cytowany 22,8 tys. razy (awans o jedno miejsce).
Podium w kategorii tygodników i dwutygodników tworzą „Wprost”, „Viva” i „Do Rzeczy”, wszystkie ze wzrostami względem 2022r.
Trzema najczęściej cytowanymi miesięcznikami lub dwumiesięcznikami w ubiegłym roku były „Forbes”, „Press” oraz „Twój Styl”.
W telewizji dominuje TVN24, w radiu RMF FM
Podium najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych otwiera TVN24, cytowana w 2023 roku ponad 33 tys. razy. Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Polsat News z wynikiem blisko 23,7 tys. wzmianek. Podium zamyka TVP Info, które uzyskało wynik ponad 20,5 tys. powołań w innych mediach.
Wśród stacji radiowych liderem w roku ubiegłym było RMF FM. Swoją pozycję zyskało m.in. dzięki wywiadowi z byłym dziś premierem Mateuszem Morawieckim. Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z wynikiem przeszło 26,2 tys. cytowań. Polskie redakcje często powoływały się doniesienia Mariusza Gierszewskiego i Radosława Grucy na temat dwuletniego pobytu na OIOM-ie męża byłej marszałek Sejmu Elżbiety Witek. Podium zamyka Program I Polskiego Radia z liczbą blisko 7,9 tys. materiałów.
Najbardziej opiniotwórcze media biznesowe
W zestawieniu najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych w kategorii mediów ekonomicznych i biznesowych wyraźnie dominuje „Rzeczpospolita”, wyprzedzająca „Dziennik Gazetę Prawną” i „Forbesa”.
W internecie w tej samej kategorii podium tworzą Money, Business Insider oraz Bankier.
Rynek Zdrowia numerem jeden w kategorii mediów o medycynie, TVP Sport w sporcie
Na pierwszym miejscu rankingu mediów o tematyce zdrowotnej w 2023 roku znalazł się Rynek Zdrowia, do którego inne media odwoływały się blisko 1,5 tys. razy.
W kategorii mediów sportowych pozycje lidera miał w 2023 roku TVP Sport z liczbą przeszło 9,2 tys. cytatów. Na kolejnej pozycji uplasował się Przegląd Sportowy, na który powoływano się ponad 6,7 tys. razy, a ostatnie miejsce podium należy do portalu Meczyki – przeszło 3,5 tys. cytowań.
Roszady w TOP10 mediów regionalnych
Pierwsze miejsce w kategorii najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych zajmuje Gazeta Krakowska, cytowana w ubiegłym roku 1,4 tys. razy. Drugie miejsce w rankingu należy do Radia Poznań, które także awansowało o dwa miejsca w porównaniu do ubiegłego roku, i odnotowało blisko 1,2 tys. wzmianek. Podium zamyka Radio Gdańsk z liczbą 968 cytowań i awansem o pięć pozycji.
Najbardziej opiniotwórcze grupy mediowe w 2023 roku
Pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych wydawnictw ubiegłego roku utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 79,2 tys. razy. Na drugie miejsce awansuje grupa Agora z łącznym wynikiem blisko 76 tys. wzmianek badanych tytułów: Gazeta Wyborcza, Sport.pl, Radio Plus, Plotek.pl, TOK FM, Gazeta.pl i Radio ZET.
Podium zamyka Cyfrowy Polsat reprezentowany przez Polsat, Polsat News, Polsat Sport, Interię, Pomponik oraz TV4, do których dziennikarze w Polsce odwoływali się łącznie prawie 55,9 tys. razy.
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 563 478 przekazach pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 stycznia – 31 grudnia 2023 roku. Od 1 września 2023 roku Instytut Monitorowania Mediów rozszerzył próbę badawczą źródeł mediowych o ponad 40 stacji telewizyjnych oraz ponad 200 rozgłośni radiowych.