W analizowanym okresie (od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku) medialne przekazy dotyczące sztucznej inteligencji pojawiały się zarówno w mediach tradycyjnych (prasa, internet, radio, telewizja), jak i społecznościowych. Dane zostały zebrane z ponad 1000 tytułów prasowych, 5 mln polskojęzycznych portali internetowych, social mediów oraz 200 stacji radiowych i telewizyjnych.
W mediach tradycyjnych odnotowano aż 514,3 tys. publikacji na temat sztucznej inteligencji.
Znaczną część dyskusji generowano w przestrzeni mediów społecznościowych, gdzie użytkownicy zamieścili ponad 348,4 tys. postów i komentarzy. Najbardziej aktywne miejsca w kontekście AI to serwis X, potem Facebook, a na trzecim miejscu YouTube. Na portalach informacyjnych pod publikacjami redakcyjnymi zamieszczono niemal 50 tys. komentarzy.
Wartość medialna (szacunkowe AVE) przekazu wyniosła 2,8 mld zł.
- Najwięcej postów na Facebooku z hasłem roku wygenerowały: CyberDefence24.pl (362), Bitcoin.pl (163), NowyMarketing.pl (137), Sprawnymarketing.pl (131).
- Z kolei największy wskaźnik dotarcia do użytkowników osiągnęły publikacje w serwisie X na profilach: Tvn24, (102 449 513), Tvp.info (50 366 814), Janusza Piechocińskiego (48 167 923) i Gazety Wyborczej (43 931 992).
- O AI najczęściej pisano w tytułach takich, jak: „Rzeczpospolita” (1036), „Dziennik Gazeta Prawna” (469), „Puls Biznesu” (464) i „Parkiet” (410). W internecie hasło „sztuczna inteligencja” pojawiło się przede wszystkim w serwisach ogólnopolskich: spośród istotnych to I.pl (1838) oraz Wnp.pl (1430).
- Najczęściej o sztucznej inteligencji można było usłyszeć w stacjach: Tok FM (689), Polskie Radio Program IV (679), Polskie Radio Program III (594), Polskie Radio Program 24 (458).
- Kanały telewizyjne, które mówiły o niej najczęściej, to: Polsat News (437), Biznes24 (420), TVP Info (368), TVN24 (349).