Dziennikarz muzyczny Hirek Wrona nie chce zdradzić, czy prowadzi rozmowy z nowymi władzami TVP i Polskiego Radia na tematu powrotu na publiczne anteny. – Jeżeli będzie zapotrzebowanie na moją wiedzę, z przyjemnością ją przekażę. Uważam, że powinno się stworzyć poważne akademie, zarówno przy TVP, jak i PR, które będą przekazywały wiedzę i uczyły warsztatu dziennikarskiego – mówi dziennikarz portalowi Wirtualnemedia.pl.
Zapytaliśmy Hirka Wronę, czy planuje powrót do Telewizji Polskiej lub Polskiego Radia, w których kiedyś miał swoje programy. – Dobre zasady biznesowe mówią, że w trakcie prowadzenia rozmów nie mówi się o nich publicznie, ponieważ nie wiadomo, jak się zakończą. Kiedy strony dochodzą do porozumienia, to zazwyczaj publikują wspólny komunikat. Ja tych zasad przestrzegam – powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl dziennikarz muzyczny. Dodał, że sprawa nie jest prosta, ponieważ ma podpisane kontrakty ze stacją radiową JazzKulturą i telewizją Polsat Sport.
Hirek Wrona dodaje, że swój powrót do TVP uzależnia od tego, w jakim charakterze miałby tam pracować.
– Przez ostatnie lata wykładałem na kilku uczelniach organizację, budowę i zarządzanie mediami w XXI wieku. Być może moja wiedza mogłaby się komuś przydać. Po pierwsze, jestem orędownikiem mediów bardzo nowoczesnych, w których są wykorzystywane nowe technologie, ale jednocześnie są one filtrowane przed fake newsami i sztuczną inteligencją. Po drugie, jestem zwolennikiem nowoczesnej komunikacji, która polega na tym, że radia i telewizory mamy w telefonach, jeżeli te urządzenia dalej można nazywać telefonami. Raczej korzystam ze środków komunikacji współczesnej – kanały youtubowe, social media, a tej klasycznej telewizji nie oglądam w ogóle. Całą swoją wiedzę na temat mediów i popkultury, którymi się zajmuję, czerpię z bardzo współczesnych źródeł, zatem uważam, że media publicznej równie powinny w tym kierunku zmierzać. Jeżeli moja wiedza komuś by się przydała, to jak najbardziej – tak – podkreśla dziennikarz muzyczny.
Trzeba stworzyć akademie przy TVP i PR”
Hirek Wrona dodaje, że bardzo chętnie podzieli się wiedzą i doświadczeniem związanym z budową programów, zwłaszcza rozrywkowych i edukacyjnych. Nie wyklucza też współpracy z Polskim Radiem.
– Cały czas jestem aktywnym radiowcem, prowadzę audycję w stacji JazzKultura i jeżeli byłoby zapotrzebowanie na tematykę, którą się zajmuję, czyli muzyka soul, punk i jazz, to nie widzę przeszkód. Tylko nie wiem, czy nowe władze mediów publicznych będą szukały ludzi o takim profilu jak ja. Jeżeli jednak takie obszary byłyby w kręgu zainteresowań władz mediów publicznych, to nie widzę przeszkód – dodaje dziennikarz.
Jego zdaniem, mógłby przekazać wiedzę, którą zdobył w mediach publicznych. – Pomimo nowoczesności, która pojawiła się w mediach, pewne rzeczy są constans, np. wiedza o realizacji obrazu, budowaniu planów, tworzeniu dokumentów czy reportaży radiowych. To wiedza uniwersalna, będą zmieniały się tylko narzędzia i ekspresja. Dzisiejsze pokolenie Z potrzebuje innej ekspresji niż np. pokolenie 60-latków – podkreśla Hirek Wrona.
Jak dodaje, dziennikarze mediów publicznych, powinni mówić poprawną polszczyzna, mieć odpowiednią wiedzę o Polsce, świecie współczesnym, a także znajomość literatury.
– Uważam, że powinno się stworzyć poważne akademie, zarówno przy TVP, jak i PR, które będą przekazywały wiedzę i uczyły warsztatu dziennikarskiego – podkreśla dziennikarz. – Wielu dziennikarzy telewizyjnych i radiowych warsztatu uczyło się w mediach publicznych, bo wówczas były one miejscem, gdzie uczono tego warsztatu, i trafiło do stacji komercyjnych. Dzisiaj koło historii powinno się domknąć i media publiczne powinny korzystać z dorobku mediów prywatnych po to, żeby uczyć warsztatu swoich dziennikarzy – dodaje.
Hirek Wrona jest związany z Polsatem
Hirek Wrona od 1985 roku współpracował z Programem III Polskiego Radia. Był autorem i współpracownikiem takich audycji jak m.in. “Radiomann”, “Radio Clash”, “Między dniem a snem”, “Muzyka z nowej” czy “Czarny piątek”, “Soul – muzyka duszy”, “Polski Bit”, “Do Południa” i “Czarna noc w PR III Polskiego Radia”. Z Trójki odszedł w maju 2020 roku.
Współpracował również z innymi stacjami radiowymi: RMF FM, Radiem Plus i Radiem Jazz. W latach 90. tworzył wspólnie ze studiem Nieustraszonych Łowców Dźwięków program “Czarna godzina” emitowany w 30. stacjach lokalnych na terenie Polski.
W latach 1991–2006 współprowadził blok muzyczny w programie “Teleexpress” na TVP1. W 1999–2000 był redaktorem naczelnym magazynu „Empik TV” oraz współtwórcą witryny Empik.com. W latach 2002–2004 współtworzył i redagował serwis o muzyce klubowej WZone.pl, a ponadto stworzył i redagował serwis o muzyce klubowej MixMaster.pl.
Jest pomysłodawcą koncertu Hip-hop Opole, którego był również scenarzystą i prowadzącym koncertów w latach 2001–2004. Był także scenarzystą i współproducentem koncertu jubileuszowego z okazji 30-lecia Niezależnego Zrzeszenia Studentów (NZS) Trzymaj Pion na Rynku Głównym w Krakowie.
Od 2016 roku jest wykładowcą przedmiotów związanych z dziennikarstwem muzycznym w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego.
W latach 2015-2018 był pierwszym oficjalnym DJ-em reprezentacji Polski. Od jesieni 2018 roku związany jest z redakcją sportową Polsatu, w której opowiada o muzyce w piłce nożnej.