Posłanka zapytała o to, komu i ile resort spraw zagranicznych płacił za działania o charakterze informacyjnym i reklamowym od 2020 roku do maja br.
W 2020 roku największym beneficjentem zamówień MSZ był koncern Polska Press. Za zakup powierzchni reklamowej w papierowej wersji 17 dzienników regionalnych i publikacje w serwisie internetowym czterech artykułów sponsorowanych resort spraw zagranicznych zapłacił 80 tys. zł.
Także w 2020 roku za publikację ogłoszeń o naborze kandydatów na urząd sędziego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka resort spraw zagranicznych zapłacił „Rzeczpospolitej” 8,2 tys. zł, „Gazecie Polskiej Codziennie” – 5 tys. zł, a „Dziennikowi Gazecie Prawnej” – 3,7 tys. zł. Na realizację podcastów i udźwiękowienie tekstów MSZ przeprowadzoną przez spółkę Free Range poszło wtedy z kasy MSZ 17 tys. zł.
Wydawnictwu Wolters Kluwer Polska za artykuł w czasopiśmie „Dyrektor Szkoły” resort spraw zagranicznych zapłacił 7,4 tys.
Natomiast za kampanię #DiscoverPolska właściciel Facebooka otrzymał 1,3 tys. zł, a Twitter 700 zł.
W grupie kontrahentów MSZ znalazł się też Jarosław Kociszewski, były wieloletni korespondent Polskiego Radia na Bliskim Wschodzie. Za opracowanie dwóch artykułów tematycznych do prezentacji na stronach internetowych www.gov.pl/polskapomoc dostał 1,2 tys. zł.
W 2021 roku relatywnie największą kwotę – 51 tys. zł otrzymała spółka Tak Bardzo Group za produkcję spotu promującego polską politykę zagraniczną i polską służbę zagraniczną. Kwota 9,4 tys. zł została przelana spółce MUFU za usługę korekty, składu i łamania oraz przygotowania wersji light na stronę internetową publikacji: „Polska Współpraca Rozwojowa Raport Roczny”. Twitterowi resort zapłacił 735 zł za promocję 30. Rocznicy powstania Grupy Wyszehradzkiej oraz polskiej prezydencji w V 4.
W 2021 za publikację ogłoszeń o naborze kandydatów na urząd sędziego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka „Rzeczpospolita” dostała z MSZ 8,2 tys. zł, „Dziennik Gazeta Prawna” – 3,7 tys. zł, a „Gazeta Polska Codziennie” – 3 tys. zł.
Niemal identyczne kwoty tym trzem dziennikom MSZ zapłaciło za publikację ogłoszeń w okresie od 1 stycznia 2022 roku do 25 maja br.
W tym okresie na konto spółki Free Range resort spraw zagranicznych przelał 9,5 tys. zł tytułem przygotowania podcastów nt. polskiej współpracy rozwojowej. Z kolei Twitter dostał 517 zł za promocję „Live chat in London” – nowej usługi dla obywateli polskich w Wielkiej Brytanii oraz informowanie o podejmowanych inicjatywach Polski w ramach członkostwa w UNESCO, Dniu Służby Zagranicznej i utworzeniu konta @Poland na Istagramie.