TV Republika zarobiła więcej z reklam i sponsoringu

Przychody wzrosły o prawie 11 proc.

Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny „Gazety Polskiej” i „Gazety Polskiej Codziennie”, prezes Telewizji Republika

Telewizja Republika w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów o 10,9 proc. do 19,53 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 228,1 do 33,8 tys. zł. Stacja dodatnią rentowność osiągnęła drugi raz w swojej 10-letniej historii.

Zdecydowaną większość swoich przychodów Telewizja Republika osiąga ze sprzedaży oferty marketingowej. Za sprzedaż czasu reklamowego stacji odpowiada Polsat Media. W ub.r. kanał miał 0,09 proc. udziału w rynku oglądalności, wobec 0,07 proc. rok wcześniej (dane Nielsen Audience Measurement).

– Dzięki zwiększonej oglądalności Telewizji Republika oraz zmianie grupy rozliczeniowej z A16-49 na A16-59, nastąpił wyraźny wzrost przychodów z reklamy telewizyjnej (sprzedaż spotowa) od brokera Polsat Media z poziomu ok 90 tys. zł/mies. do ok. 160 tys. zł/mies., umożliwiający bieżącą spłatę zadłużenia wobec Cyfrowego Polsatu oraz pokrycie kosztów up-link przez Cyfrowy Polsat – podano w sprawozdaniu spółki.

Telewizja Republika zarabia też na innych usługach marketingowych, w ub.r. pierwszy raz zorganizowała galę nagród Wartości i Wrażliwości. – Udało się także zwiększyć liczbę tzw. eventów komercyjnych i ich zróżnicowanie oraz wprowadzić całą gamę nowych programów sponsorowanych, wśród których na szczególne wyróżnienie zasługuje nowy program kulinarny „Dania z dziczyzny’ w kooperacji z Lasami Państwowymi. Program przynosi wysokie przychody, ale stał się także nową, mocną pozycją programową dla Telewizji -dodano w sprawozdaniu.

Mniej na pensje, więcej na podatek

Koszty operacyjne Telewizji Republika w ub.r. zwiększyły się w identycznym tempie jak przychody – o 10,9 proc. do 19,12 mln zł. Wydatki na usługi obce wzrosły z 10,52 do 12,49 mln zł, a koszty określone jako pozostałe – ze 192,5 do 337,5 tys. zł.

Natomiast nakłady na wynagrodzenia zmalały z 5,79 do 4,43 mln zł, a te na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze wzrosły z 96,2 do 188,8 tys. zł. – Rok 2022 przyniósł praktycznie całkowitą wymianę kadr w dziale produkcji pod kierownictwem nowego szefa, Pana Pawła Uchymiaka. Odnowienie personelu dotyczyło przede wszystkim operatorów oraz montażystów, a także pracowników reżyserki. Wymiana kadr przyczyniła się do racjonalizacji kosztów płac oraz honorariów za prace dodatkowe w tym dziale – podano w sprawozdaniu stacji.

Zysk sprzedażowy zwiększył się z 378,2 do 412,7 tys. zł, a przy wzroście pozostałych kosztów operacyjnych ze 158,5 do 439,5 tys. zł i pozostałych wpływów z 22,8 do 460,9 tys. zł. zysk brutto poszedł w górę z 241,1 do 427,8 tys. zł.

TV Republika zapłaciła w ub.r. 394 tys. zł (wobec 13 tys. zł rok wcześniej), przez co zysk netto zmalał z 228,1 do 33,8 tys. zł. Zeszłoroczny zysk przeznaczono na pokrycie wcześniejszych strat, które na koniec ub.r. wynosiły 29,12 mln zł.

TV Republika nadal z ujemnym kapitałem

Ujemny kapitał własny spółki zmalał w ub.r. z -1,81 mln do -43,4 tys. zł, głównie dzięki wzrostowi kapitału zakładowego z 5,42 do 5,81 mln zł i kapitału zapasowego z 21,89 do 23,23 mln zł.

Przez 10 lat działalności Telewizja Republika była dokapitalizowywana ponad 40 razy. Na początku stycznia w KRS zarejestrowano kolejną emisję akcji, oznaczoną symbolem M2, która objęła dokładnie 126 248 walorów w cenie nominalnej 1 zł za sztukę. Prezes TV Republika Tomasz Sakiewicz przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl, że ostatnie emisje akcji nadawcy objęły spółki zarządzające innymi mediami z tzw. Strefy Wolnego Słowa, obejmującej też „Gazetę Polską”, „Gazetę Polską Codziennie”, Niezalezna.pl i „Nowe Państwo”.

Na br. spółka planuje m.in. „dynamiczny rozwój przychodów na poziomie pozwalającym na pokrycie kosztów działalności operacyjnej dzięki rosnącym wpływom ze sprzedaży w obszarze sponsoringu i zwiększeniu oglądalności, przy dyscyplinie kosztowej, pomimo zagrożeń związanych z pogorszeniem się koniunktury i wysokiej inflacji na skutek wojny w Ukrainie” oraz dodatnią rentowność.