Nazwa brzmi znajomo. Radio Zet w Polsce nadaje od 1990 r. Radio Zet w Czechach pojawiło się w 2015 r. Przez pewien czas obie stacje łączyła nie tylko nazwa, ale też ten sam właściciel i bardzo podobne logo (od lewej: Radio Zet z Polski, czeskie Radio Zet). Teraz obie rozgłośnie nie mają ze sobą nic wspólnego.
Pod koniec czerwca RRTV (Rada pro rozhlasové a televizní vysílání) – czeski odpowiednik Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – zgodził się na zmianę nazwy Radia Zet. Od 24 lipca stacja (od trzech lat podpisująca się jako Radio Z) przekształci się w Radio Prostor (co po czesku oznacza „przestrzeń”).
Rozgłośnia od jesieni 2022 r. ma nowego właściciela. To SPM Media, do której należy także wydawnictwo Echo Media, które posiada w swoim portfolio m.in. opiniotwórczy dziennik „Echo24”, tygodnik „Echo” czy platformę blogową Blogosvět.
Czeskie Radio Zet z programem BBC
Radio Zet to informacyjno-muzyczna stacja radiowa, którą słychać w dwunastu największych miastach w Czechach (m.in. w Pradze, Brnie, Ostrawie, Pilźnie czy Libercu). Pod tą nazwą nadaje od 2015 r. Jej właścicielem był wtedy francuski koncern Lagardère, który w tamtym czasie zarządzał także polskim Radiem Zet. Być może dlatego przez pewien czas obie rozgłośnie miały niemal identyczny logotyp.
Zanim w 2015 r. doszło do zmiany nazwy na Radio Zet, na tych samych częstotliwościach mieszkańcy Czech mogli słuchać audycji w języku angielskim przygotowywanych przez BBC World Service. Lagardère złożył wtedy wniosek do RRTV o zmianę nazwy na Radio Zet. Czeski regulator rynku medialnego wyraził na to zgodę. Stacja miała jednak nadal zachować status radia informacyjno-muzycznego z zachowaniem 12-godzinnego programu produkowanego przez BBC. Rozgłośnia na antenie sporo czasu poświęca na wiadomości, pogłębione analizy czy rozmowy z zaproszonymi ekspertami na temat bieżących spraw politycznych, społecznych czy gospodarczych.
Lagardère sprzedało polskie i czeskie Radio Zet
W kwietniu 2018 r. Lagardère sprzedał swoje rozgłośnie w Polsce, Czechach, Rumunii i na Słowacji firmie Czech Media Invest, za co francuski koncern otrzymał 73 mln euro. W Polsce do Lagardère od początku lat 90. należała spółka Eurozet (która posiadała m.in. Radio Zet). W komunikacie o sprzedaży podkreślano wówczas, że w strukturze francuskiego koncernu biznes radiowy w 2017 r. przyniósł 22 proc. wpływów pionu Lagardère Active, mniej niż prasa (39 proc.) i telewizja (32 proc). A aż 77 proc. przychodów tego pionu osiągnięto we Francji.
Gdy w lutym 2020 r. nowy właściciel skrócił nazwę stacji (Radio Z), rozgłośnia zmieniła też logo, które już nie przypominało znaku identyfikującego polskie Radio Zet. Obecnie czeska stacja nadaje własny program w dni powszednie w godz. 6:00-16:30, a w pozostałym czasie i przez cały weekend na tych samych częstotliwościach słychać audycje BBC World Service w języku angielskim.