TVN bez 220 mln zł zysku

Ma 120 pracowników więcej

Flagi przed siedzibą TVN Grupy Discovery

Grupa kapitałowa TVN w ub.r. zwiększyła przychody o 2,7 proc. do 2,14 mld zł, a przy większym wzroście kosztów i wyższym obciążeniu podatkiem dochodowym jej zysk netto zmalał z 550,95 do 331,79 mln zł – wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Wpływy grupy TVN z reklam w telewizji i internecie wyniosły w ub.r. 1,42 mld zł, minimalnie więcej niż rok wcześniej, a sprzedaż sponsoringu wzrosła z 203,14 do 210,74 mln zł (w grafikach przy teście wszystkie kwoty są w tys. zł). Sprzedażą oferty marketingowej nadawcy zajmuje się jego własne biuro reklamy TVN Media.

Przychody abonamentowe, czyli od operatorów platform cyfrowych i telewizji kablowych oraz ze sprzedaży subskrypcji VoD, poszły w górę z 358,42 do 409,05 mln zł. Natomiast wpływy określone jako pozostałe (m.in. z usług produkcyjnych, technicznych, marketingowych i usług wsparcia, najmu, sprzedaży praw programowych i dystrybucji kinowej) zmniejszyły się ze 109,6 do 106,68 mln zł.

Wpływy TVN od podmiotów powiązanych kapitałowo zmalały ze 133,16 do 96,37 mln zł. Te od Canal+ Polska (TVN jest jego mniejszościowym akcjonariuszem) spadły z 38,06 do 32,18 mln zł, od grupy Warner Bros. Discovery nieznacznie wzrosły (z 63,6 do 63,92 mln zł), od spółek powiązanych z tym koncernem – skurczyły się z 30,74 mln zł do zera.

Więcej na treści i emisję

Na działalność operacyjną grupa TVN przeznaczyła w ub.r. 1,86 mld zł, co wobec 1,76 mld zł rok wcześniej oznacza wzrost o 5,8 proc. Prawie połowa to koszty amortyzacji i utraty wartości kapitalizowanych kosztów produkcji własnej, koprodukcji i produkcji kinowych – zwiększyły się one z 639,41 do 723,04 mln zł.

W przypadku kupiony licencji do filmów, seriali i programów analogiczne koszty wzrosły ze 170,87 do 207,92 mln zł, a pozostałe wydatki na amortyzację i utratę wartości zwiększyły się ze 157,63 do 180,4 mln zł.

Koszty emisji stacji telewizyjnych (głównie płacone Emitelowi, obsługującemu w tym zakresie wszystkie multipleksy naziemnej telewizji cyfrowej) poszły w górę z 23,54 do 28,22 mln zł, a koszty sprzedanych towarów i usług – z 17,41 do 19,67 mln zł.

Mniej dla pracowników i na marketing

Z kolei wydatki na wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze nieznacznie zmalały z 307,79 do 306,28 mln zł, mimo że na koniec ub.r. grupa TVN miała 2 387 pracowników etatowych, o 120 więcej niż na koniec 2021 roku.

Łączne zarobki członków zarządu zmniejszyły się z 9,07 do 8,39 mln zł, a koszty programu motywacyjnego dla topowych menedżerów podskoczyły z 11,32 do 27,13 mln zł.

Na marketing i badania nadawca przeznaczył w ub.r. 158,02 mln zł, rok wcześniej było to 189,46 mln zł. Opłaty na prawa autorskie skurczyły się o ponad połowę – z 93,41 do 48,03 mln zł.

Wydatki na najem, naprawy i utrzymanie aktywów zwiększyły się z 16,19 do 28,8 mln zł, a koszty operacyjne określone jako pozostałe – ze 145,18 do

Amortyzacja aktywów z tytułu prawa do użytkowania zwiększyła się z 58,1 do 71,37 mln zł. Ta dotycząca sprzętu technicznego i nadawczego wzrosła z 41,04 do 51,58 mln zł, dotycząca biur, studiów i magazynów – z 16,65 do 17,11 mln zł, a środków transportu – z 0,4 do 2,68 mln zł.

Koszty operacyjne wobec podmiotów powiązanych właścicielsko poszły w górę ze 167,56 do 210,16 mln zł, z czego te wobec spółek zależnych Warner Bros. Discovery – ze 162,43 do 195,49 mln zł, a wobec Canal+ – z 3,46 do 12,35 mln zł.

Więcej z odsetek, 194 mln zł na dywidendę

Na poziomie operacyjnym zysk grupy TVN zmalał z 399,03 do 365,18 mln zł. Przychody z odsetek poszły w górę z 39,69 do 52,67 mln zł, a koszty finansowe skurczyły się z 14,84 do -12,69 mln zł.

Rentowność netto nadawcy pogorszyło to, że w ub.r. zapłacił 68,64 mln zł podatku dochodowego, podczas gdy rok wcześniej osiągnął w tym obszarze 101,83 mln zł ujemnych kosztów.

W ujęciu jednostkowym TVN zwiększył w ub.r. przychody z 1,77 do 1,83 mld zł, a zysk netto zmalał z 308,27 do 193,89 mln zł. W ub.r. zmienił się bezpośredni właściciel nadawcy: jak już opisywaliśmy nadawcę od holenderskiej spółki Polish Television Holding przejął inny zarejestrowany tam podmiot – Discovery Communications Benelux.

Nowy właściciel postanowił, że cały jednostkowy zysk netto z ub.r. dostanie 12 lipca jako dywidendę.