Telewizja Polska wydaje mniej na Dwójkę – więcej na TVP Info, TVP Sport i nowe stacje

W ub.r. Telewizja Polska zwiększyła przychody, a na misję publiczną przeznaczyła 3,34 mld zł. Mocno zmalał budżet TVP2, natomiast wzrosły wydatki na nowe stacje, kanały dla widzów za granicą, TVP Info i TVP Sport – wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Według sprawozdania abonamentowego łączne przychody Telewizji Polskiej, licząc z tymi przechodzącymi z poprzedniego roku, zwiększyły się w ub.r. z 3,35 do 3,84 mld zł. Ponad połowę stanowią abonament radiowo-telewizyjny i rekompensata abonamentowa – jak analizowaliśmy szczegółowo w ub.r. wyniosły nominalnie 2,08 mld zł, o 40 tys. zł więcej niż przed rokiem.

Sprzedaż oferty reklamowej i sponsoringowej sięgnęła w ub.r. 844,78 mln zł, wobec 844,97 mln zł w 2021 roku. Minimalnie zmalały też wpływy ze sprzedaży praw do treści (z 49,33 do 48,71 mln zł). Natomiast wartość dotacji budżetowych, przyznawanych głównie przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych na kanały adresowane do odbiorców spoza Polski, poszła w górę z 74,12 do 258,49 mln zł.

Z kolei wpływy z pozostałych źródeł podskoczyły ze 155,74 do 570,15 mln zł. Od kilku lat Telewizja Polska, w oczekiwaniu na rekompensaty abonamentowe przyznawane w kwietniu, posiłkuje się emisją obligacji, zgodnie z umową sprzed siedmiu lat może je kupować Bank Gospodarstwa Krajowego. Przed miesiącem opisywaliśmy, że jedną z serii papierów dłużnych, za nominalnie 350 mln zł, nadawca wypuścił pod koniec ub.r. Rok wcześniej, na przełomie 2021 i 2022 roku, nie miał sprzedanych żadnych obligacji.

3,34 mld zł na misję publiczną

Nadawca w ub.r. zwiększył całkowity budżet misji publicznej z 2,97 do 3,34 mld zł. Ponadto w warunkach wysokiej inflacji obligacje skarbowe, które otrzymał jako rekompensatę abonamentowe, sprzedawał z większą przeceną. W ub.r. uzyskał za nie 184,5 mln zł poniżej wartości nominalnej, podczas gdy rok wcześniej różnica wynosiła tylko 17,4 mln zł.

Wpływy nadawcy z działalności określonej jako pozostała zwiększyły się nieznacznie – z 1,27 do 1,3 mld zł. Natomiast koszty w tej kategorii poszły w górę z 383,31 do 500,74 mln zł.

Na korzyść zadziałało natomiast to, że o ile w 2021 roku spółka zapłaciła 11,18 mln zł podatku dochodowego, o tyle w ub.r. skorzystała z tarczy podatkowej w kwocie 38,47 mln zł.

Niedobór środków na działalność misyjną, rozumiany jako suma kosztów i nakładów na inwestycje, wyniósł 117,5 mln zł.

TVP1 z miliardowym budżetem, dużo mniej sportu w TVP2

Budżet misji publicznej w TVP1 zwiększył się rok do roku z 1,04 do 1,07 mld zł (licząc z kosztami emisji), ale wydatki na treści zmalały z 1,02 mld do 978,3 mln zł.

Koszty treści sportowych zmalały z 371,4 do 339,7 mln zł, w przypadku treści sportowych wzrosły z 331 do 351,2 mln zł, rozrywkowych – ze 137,1 do 153,9 mln zł, a publicystycznych – z 74,5 do 80 mln zł.

Z kolei budżet TVP2 zmalał z 712,3 do 601,5 mln zł. Wydatki na rozrywkę spadły z 298,2 do 286,7 mln zł, a treści sportowych – ze 177,5 do 58,3 mln zł. Natomiast na treści o kulturze przeznaczono 179,7 mln zł, wobec 159,6 mln zł rok wcześniej.

Więcej na TVP Info, TVP Sport i nowe stacje

Wydatki misyjne w TVP Info zwiększyły się ze 184,3 do 224,1 mln zł. Te dotyczące treści informacyjnych wzrosły ze 133 do 161,3 mln zł, a te na publicystykę – z 35,5 do 42,6 mln zł.

Natomiast budżet TVP Sport poszedł w górę ze 141,5 do 193,8 mln zł.

Mocno wzrosły też wydatki na kanały skierowane do widzów z zagranicy. Budżet TVP Polonia zwiększył się z 45,2 do 85,5 mln zł, nadawanego od jesieni 2021 roku TVP World – z 21,9 do 91,3 mln zł, TV Biełsat – z 44,3 do 71,3 mln zł, a TVP Wilno – z 27 do 46,8 mln zł.

Dużo więcej nadawca przeznaczył też na uruchomione w ostatnich latach stacje krajowe. Koszty emitowanej od wiosny 2021 roku TVP Kobieta z 17,6 do 31,8 mln zł, w przypadku TVP Dokument nastąpił wzrost z 18,5 do 24,3 mln zł, a nadawana od października ub.r. TVP Nauka kosztowała do grudnia 15,7 mln zł.

Wydatki na misję publiczną w TVP Kultura zmalały z 85,1 do 76 mln zł, w TVP Historia z 54,2 do 53,1 mln zł, a w TVP ABC zwiększyły się z 49,66 do 50,21 mln zł.

TVP ma uniknąć straty. Mniej na misję, bo wybory samorządowe za rok

Koszty w tym zakresie ośrodków regionalnych wyniosły w ub.r. 436,29, wobec 388,36 mln zł rok wcześniej. Największe budżety mają:

  • – TVP3 Warszawa: wzrost rok do roku z 32,1 do 36,8 mln zł,
  • – TVP3 Kraków: z 33,6 do 35 mln zł,
  • – TVP3 Katowice: z 29,2 do 34 mln zł,
  • – TVP3 Gdańsk: z 23,5 do 32,3 mln zł,
  • – TVP3 Wrocław: z 24,7 do 28 mln zł,
  • – TVP3 Łódź: z 21,8 do 25,5 mln zł.

W nieco innym ujęciu, też przedstawionym w sprawozdaniu abonamentowym Telewizji Polskiej, koszty misji publicznej w ub.r. sięgnęły 3,27 mld zł, wobec 2,97 mld zł w 2021 roku.