Najwięcej słuchaczy Radia Nowy Świat jest wśród osób w wieku 36-65 lat, mieszkających w dużych miastach. Przeciętny słuchacz docenia przy tym, że rozgłośnia nie jest kopią Trójki – wynika z dorocznej ankiety przeprowadzonej przez RNŚ wśród byłych i obecnych patronów. Celem badania było poznanie opinii na temat samej stacji, ocena sponsoringu i zapoznanie się z motywacją słuchaczy do wspierania internetowej rozgłośni.
W połowie marca br. Radio Nowy Świat przeprowadziło ankietę wśród obecnych i byłych patronów. Wzięło w niej udział niemal sześć tysięcy osób. Teraz poznaliśmy jej wyniki. Okazało się, że dominujący profil słuchacza to mężczyzna (59,4 proc.) w wieku 46-55 lat (34 proc.), z wyższym wykształceniem (82,3 proc.) i z miasta powyżej 500 tys. mieszkańców (37,3 proc.). Zdecydowana większość ankietowanych słucha radia poprzez aplikację, na małym głośniku lub w smartfonie.
– Miłym zaskoczeniem jest fakt, że słuchaczami Radia Nowy Świat są osoby w każdym wieku, z czego najliczniejszą grupę, ponad 78 proc. stanowią patroni w wieku 36-65 lat – mówi Małgorzata Radziszewska z działu marketingu w Radiu Nowy Świat, członek Polskiego Towarzystwa Badania Rynku i Opinii (PTBRiO).
Najliczniejsza grupa słuchaczy (40 proc.) mieszka w największych aglomeracjach miejskich, ale pozostałe 60 proc. jest praktycznie po równo rozłożone pomiędzy miasta i miejscowości przy dużych aglomeracjach. Zdecydowana większość osób słucha radia codziennie (75,5 proc.) i to od samego początku nadawania.
Słuchacz ceni prowadzącego i atmosferę
Z ankiety wynika, że największą siłą Radia Nowy Świat są prowadzący: na nich jako na powód słuchania wskazało 85 proc. badanych. Podobna liczba patronów jako motywację słuchania wskazuje klimat radia: atmosfera, bycie częścią społeczności, interakcje z patronami (79,4 proc.). I choć 40 proc. badanych docenia, że rozgłośnia nie jest kopią Trójki, to co czwarta ankietowana osoba słucha ze względu właśnie na sentyment do Trójki.
W ankiecie pytano także o ocenę współpracy sponsorskiej z Eurozet, która została nawiązana w grudniu 2022 roku. Na pytanie o wprowadzenie sponsoringu aż 51 proc. patronów przyznało, że było to konieczne. Ponad 45 proc. wierzy, że redakcja nie popsuje radia, a 18 proc. „myślało, że będzie gorzej”.
Patroni wspierają, „żeby radio przetrwało”
Najsilniejszą motywacją do bycia patronem, wskazaną przez 4/5 badanych (81 proc.), jest chęć, aby radio przetrwało. Natomiast prawie 70 proc. deklaruje, że lubi wspierać dobre działania, a 1/4 badanych czuje się współtwórcą radia. – To, co bardzo mocno podkreślali ankietowani w otwartych pytaniach to fakt, że nasze radio jest wybranym świadomie towarzyszem, kimś bliskim, kto pomaga w zwalczaniu samotności, kto pomaga przeżywać trudne chwile. Z drugiej strony bardzo ważnym aspektem jest przynależność do społeczności, poczucie bycia wyjątkowym i świadomym odbiorcą – dodaje Małgorzata Radziszewska.
To, co podkreślają patroni jako plus, to przede wszystkim możliwość częstszego spotykania się z zespołem radia podczas audycji wyjazdowych. – Życzenie związane z audycjami plenerowymi zaczyna się spełniać. Osiągnęliśmy próg comiesięcznych wpłat na poziomie 700 tys. złotych i cel, jaki obiecaliśmy właśnie się realizuje. Byliśmy już w Gdańsku, skąd nadawaliśmy z Montowni, historycznego, zrewitalizowanego budynku, w Poznaniu na festiwalu Next Fest. A w czerwcu jedziemy do Krakowa na Wodecki Twist Festiwal – mówi Magda Jethon, redaktor naczelna Radia Nowy Świat.
W styczniu br. także Radio357 udostępniło dla swojej społeczności szczegółową ankietę, za pośrednictwem której bada nastroje, preferencje słuchaczy i ich oczekiwania wobec stacji. Ankieta została przygotowana we współpracy z agencją SmartScope. „Chcemy być radiem, które słucha swojej społeczności” – deklarowali radiowcy.
Radio Nowy Świat to internetowa stacja radiowa o profilu muzyczno-publicystycznym. Rozpoczęła nadawanie w 2020 r. W grudniu 2022 r. stacja nawiązała współpracę z Grupą Eurozet, nadawcą m.in. Radia ZET. Ich wspólna oferta handlowa obejmuje sponsoring oraz akcje niestandardowe. Radio Nowy Świat zapewnia, że nie będzie nadawać reklam.
Obecnie Radio Nowy Świat jest wspierane na Patronite przez 33,8 tys. patronów, deklarujących miesięczne wpłaty na poziomie 704 tys. zł. W ciągu trzech lat zebrano 24 mln zł.