Wydatki grupy Agora na wynagrodzenia wzrosły w ub.r. z 263,15 do 304,64 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze – z 52,69 do 60,75 mln zł.
Koszty pracownicze zwiększyły się we wszystkich segmentach biznesowych firmy, a także w jej działach wspomagających. W pionie filmowo-książkowym – obejmującym głównie kina Helios, sieć gastronomiczną Pasibus, producenta i dystrybutora filmowego Next Film i książkowo-płytowe Wydawnictwo Agora – poszły w górę o 33,8 proc. do 80,7 mln zł. W sprawozdaniu Agory uzasadniono to głównie „powrotem do regularnej działalności bez obostrzeń i limitów w kinach oraz gastronomii, co wymagało m.in. uzupełnienia składu zespołów w poszczególnych lokalizacjach”.
Segment outdoorowy zanotował wzrost kosztów pracowniczych o 20,9 proc. do 30,7 mln zł (wypłacono więcej premii za wyższą realizację celów sprzedażowych), internetowy – o 12,9 proc. do 55 mln zł („wyższe zatrudnienie i wzrost wynagrodzeń stałych”), a radiowy – o 14 proc. do 40 mln zł („wyższe były koszty wynagrodzeń stałych i zmiennych, umów cywilnoprawnych”).
Największe wydatki płacowe ponosi ma pion prasowy Agory – obejmujący „Gazetę Wyborczą”, kilka czasopism i drukarnię – przy czym w ub.r. zwiększyły się one jednocyfrowo – o 7,5 proc. do 100,3 mln zł. – Zdecydowały o tym głównie zwiększenie wynagrodzeń stałych oraz wyższe koszty umów cywilnoprawnych – wyjaśniono w sprawozdaniu.
5,3 mln zł na zwolnienia, mniej współpracowników
W czwartym kwartale ub.r. budżet pracowniczy grupy Agora obciążyło dodatkowo 5,29 mln zł kosztów zwolnień grupowych. W połowie listopada spółka porozumiała się z „Solidarnością” co do zwolnienia maksymalnie 84 osób. Szacowała, że będzie to kosztować ok. 3,6 mln zł, natomiast od 2023 roku może oszczędzać ok. 6,7 mln zł rocznie. Natomiast Helios na przełomie listopada i grudnia zmniejszył zatrudnienie o 68 etatów: zwolnił 52 osoby oraz nie przedłużył umów z 16.
Tych redukcji nie widać jeszcze w pełni w statystykach zatrudnienia w grupie Agora, zapewne dlatego że zwalnianym osobom przysługiwały okresy wypowiedzenia. Średnioroczne zatrudnienie w firmie wynosiło w ub.r. 2 363 etaty, wobec 2 288 w 2021 roku, a liczba pracowników etatowych wzrosła z 2 427 do 2 449.
W grudniu ub.r. obsadzonych było 2 339 etatów, o 16 więcej niż rok wcześniej, ale o 21 mniej niż na koniec września ub.r. – Wzrost zatrudnienia nastąpił w segmentach Internet, Radio, Reklama Zewnętrzna oraz w Wydawnictwie Agora i działalności gastronomicznej segmentu Film i Książka. Wyższe zatrudnienie widoczne było również w pionach wspomagających (głównie w IT) – wyliczono w raporcie Agory. Zaznaczono, że liczba pracowników zmalała w segmencie prasowym i Heliosie.
Zmalała za to liczba współpracowników firmy (na umowach zlecenia i samozatrudnieniu) – z 2 666 do 2 334, czyli o 12,4 proc.
W czwartym kwartale ub.r. koszty pracownicze firmy zwiększyły się już tylko o 3 proc. do 94,1 mln zł, głównie dzięki spadkowi w pionie filmowo-książkowym (o 7,7 proc. do 19,2 mln zł) i nieznacznemu wzrostowi w pionie prasowym (o 0,8 proc. do 24,7 mln zł). Natomiast w segmencie outdoorowym nastąpił wzrost o 18,1 proc. do 8,5 mln zł, w internetowym – o 13 proc. do 14,8 mln zł, a w radiowym – o 13,3 proc. do 11,1 mln zł.
Dużo więcej odejść niż przyjęć
Wśród pracowników etatowych grupy Agora z umowami na czas nieokreślony wskaźnik fluktuacji w ub.r. wyniósł 2,6 proc., a w samej spółce Agora było to 2,2 proc.