Polska Press drukuje dla MSZ wkładkę o wojnie w Ukrainie i dołącza do swoich dzienników

Pierwsza strona specjalnego dodatku do dzienników Polska Press, przygotowanego przez MSZ

Ministerstwo Spraw Zagranicznych zleciło Polska Press druk wkładki pt. „Sztuka pomagania” na rocznicę wojny Rosji z Ukrainą. Dodatek trafił w czwartek do wszystkich dzienników Polska Press. Ministerstwo nie zdradza, jakie były koszty druku i dystrybucji.

Jakie treści znalazły się na łamach? M.in. wstępniak premiera Mateusza Morawieckiego pt. „Polska jako pierwsza stanęła po stronie Ukrainy”, tekst ministra spraw zagranicznych Zbigniewa Raua „Solidarność – naszą cechą narodową”, krótki komentarz Szymona Szynkowskiego vel Sęka (minister ds. Unii Europejskiej), kilka zdań z warszawskiego przemówienia prezydenta Joe Bidena – a ponadto opracowania politologów, zestawienia udzielanego wsparcia i krótki reportaż z wyzwolonego Chersonia. Część tekstów napisała Tatiana Wygowska – wolontariuszka i wydawczyni, pochodząca z Białej Cerkwi w obwodzie kijowskim. Pod większością notatek nie ma jednak żadnego podpisu.

Ponieważ dodatek nie zawiera danych o nakładzie, zapytaliśmy o nakład Ministerstwo Spraw Zagranicznych. A ponadto: kto odpowiadał za dodatek, ile z całościowego nakładu trafiło do gazet Polska Press, ile kosztował druk oraz w jakim trybie wybrano tego wydawcę jako partnera do druku i dystrybucji rocznicowej wkładki.

Biuro prasowe MSZ nie udzieliło nam odpowiedzi na te pytania. Zapytania o nakład i udział w przedsięwzięciu wysłaliśmy także do rzecznika Polska Press – lecz i tu nie dostaliśmy odpowiedzi.

Polska Press ma trzy drukarnie

Polska Press, po tym jak latem ub.r. zakończył działalność zakład w Koszalinie, ma w tej chwili jeszcze trzy drukarnie: w Białymstoku, Bydgoszczy i Sosnowcu. Niedawno spółka zdecydowała o zamknięciu drukarni w Poznaniu. Te drukarnie, które pozostały, drukują dziennie średnio trzy miliony egz. tytułów prasowych.

Wydawca jest zdecydowanym liderem w segmencie gazet. Średnia sprzedaż wydań wszystkich dzienników regionalnych i lokalnych w 2022 roku wyniosła 133 794 egz. Jednak z tej liczby najlepiej sprzedawały się – niezmiennie od wielu już lat – właśnie dzienniki Polska Press, zajmując pierwszych dziesięć pozycji w zestawieniu.

Na pierwszym miejscu uplasowała się „Gazeta Pomorska” (średnia sprzedaż: 14 805 egz.), drugą lokatę z wynikiem wynoszącym 10 160 egz. zajął „Dziennik Zachodni”. Na trzecim miejscu znalazł się także dziennik tego samego wydawcy – „Głos Wielkopolski” (10 048 egz.). Pierwszą piątkę zestawienia uzupełniają również wydawanie przez Polska Press Grupę tytuły „Głos – Dziennik Pomorza” (7 242 egz.) oraz „Express Ilustrowany” (7 211 egz.). Dalsze miejsca także okupują tytuły Polska Press: „Nowiny”, „Echo Dnia”, Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki” i „Gazeta Krakowska”. Do tego dochodzą zasięgi internetowe: Polska Press chwali się, że codziennie dociera do 20 mln użytkowników internetu w Polsce.

W 2021 roku Polska Press w ujęciu jednostkowym zanotowała wzrost przychodów z 313,96 do 314,47 mln zł, a przy spadku dotacji i ponad 20 mln zł odpisów miało 30,81 mln zł straty netto, wobec 4,09 mln zł zysku rok wcześniej. Wpływy koncernu ze sprzedaży gazet zmalały z 91,57 do 78,4 mln zł, w tej drugiej kwocie 10,37 mln zł osiągnięto w ramach grupy kapitałowej Orlenu. Był to kolejny mocno spadkowy rok, w 2019 roku przychody w tym zakresie sięgnęły 106,82 mln zł.