KRRiT wzięła pod lupę ochronę dzieci w serwisach VoD

Są wyniki

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeprowadziła kolejny monitoring pod kątem zgodności oferty serwisów wideo na żądanie z postanowieniami samoregulacji dotyczącej zabezpieczenia dzieci przed dostęp do szkodliwych treści. – Skuteczność stosowania zawartych w akcie samoregulacyjnym postanowień wyniosła ponad 99,75 proc. – podała Rada. Znacznie gorzej było w serwisach, które nie przystąpiły do porozumienia.

W 2014 r. właściciele serwisów VoD zrzeszeni w IAB Polska przyjęli Kodeks dobrych praktyk w sprawie szczegółowych zasad ochrony małoletnich w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie. Dokument był efektem pracy ekspertów Grupy Prawnej IAB Polska oraz spotkań i konsultacji z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji. Sygnatariuszami dokumentu byli wtedy Cyfrowy Polsat, ipla, iplex, Grupa Onet, Wirtualna Polska, Telewizja Polska i outfilm. Potem doszły kolejne podmioty.

Zgodnie z zapisami Kodeksu, stanowiącymi doprecyzowanie art. 47e ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, publiczne udostępnianie usługi na żądanie, w ramach której dostępne w katalogu treści są nieodpowiednie dla małoletnich odbiorców, może odbywać się tylko i wyłącznie przy zastosowaniu zabezpieczeń technicznych lub innych odpowiednich środków.

Polska liderem wprowadzenia rozwiązań samoregulacyjnych

– Samoregulacja jest dla nas najlepszą formą regulacji rynku audiowizualnego, tam gdzie jest to możliwe, i dążymy do tego, żeby jak najwięcej rzeczy rozwiązywać w ten sposób, a nie na drodze twardego i mało elastycznego prawa – powiedział na wtorkowej konferencji szef KRRiT Witold Kołodziejski. Stwierdził, że w tej chwili Polska jest liderem, jeśli chodzi o wprowadzanie rozwiązań samoregulacyjnych w Europie.

KRRiT sprawdza co jakiś czas sprawdza, jak podmioty objęte samoregulacją stosują się do zapisów, które przyjęły. Tak jest też w przypadku treści w serwisach wideo na żądanie.

Dwa lata temu monitoringiem objęto 352 audycje i przekazy (zwiastuny) udostępniane w serwisach VoD, a skuteczność stosowanych zabezpieczeń wyniosła wówczas 98 proc. Tym razem departament monitoringu Biura KRRiT zwiększył próbę poddaną kontroli do 400 audycji udostępnianych w najpopularniejszych serwisach VoD, w szczególności będących sygnatariuszami Kodeksu (jak Player.pl, Cineman.pl, TVP VOD czy Vod.pl).

Skuteczność stosowanych zabezpieczeń technicznych sprawdzano przede wszystkim w przypadku thrillerów, horrorów, kryminałów czy filmów akcji, w których w konwencję gatunkową często wpisane są sceny i treści eksponujące przemoc w wymiarze fizycznym, psychicznym czy seksualnym, zagrażające rozwojowi dzieci.

Tylko jeden przypadek naruszenia Kodeksu

Na podstawie przeprowadzonej analizy niezgodność zabezpieczenia technicznego audycji z ustawą i postanowieniami Kodeksu stwierdzono tylko w jednym przypadku. – Oznacza to, że skuteczność samoregulacji w odniesieniu do zbadanej próby wyniosła 99,75 proc. – mówiła na spotkaniu dr Agnieszka Wąsowska, dyrektor departamentu monitoringu KRRiT.

Z kolei w przypadku serwisów, które nie przyjęły zapisów wspomnianego Kodeksu, odnotowano 30 przypadków niestosowania odpowiednich zabezpieczeń treści szkodliwych dla dzieci przed dostępem do nich małoletnich. Wąsowska nie ujawniła o jakie platformy chodzi, ale podała, że zostały im wysłane wezwania do usunięcia naruszeń.

W lipcu sygnatariuszem Kodeks dobrych praktyk dot. VoD został pierwszy gracz z zagranicy – globalny serwis streamingowy Netflix, który w Polsce działa na podstawie holenderskiego prawa.

Ilona Lartigue, PR Director Netfliksa na Polskę, mówiła na konferencji, że dla kwestia odpowiedzialności za treści dla tych najmłodszych użytkowników od wielu lat jest wśród kluczowych priorytetów tej firmy.

– Odpowiedzialność realizujemy w dwóch zakresach – mamy cały system ochrony rodzicielskich, które rozwijamy według bardzo wycyzelowanych standardów globalnych – mówiła Lartigue. – Drugim bardzo ważnym elementem naszego funkcjonowania jest pozostawanie w dialogu z instytucjami, które zajmują się ochroną treści dla osób małoletnich, regulatorami w tym zakresie i taką współpracę zawsze podejmujemy lokalnie na każdym rynku, na którym Netflix jest dostępny – dodała.

Kodeks dobrych praktyk w sprawie szczegółowych zasad ochrony małoletnich w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie to jeden z trzech samoregulacji przygotowanych dotąd przez różne podmioty we współpracy z KRRiT. Pozostałe dwa to Karta ochrony dzieci w reklamie oraz porozumienie w sprawie zasad rozpowszechniania reklam suplementów diety.