We wpisie twitterowym UOKiK poinformowano, że Sąd Apelacyjny podtrzymał nałożony przez regulatora obowiązek wypłaty przez Asta-Net rekompensaty klientom za bezprawną jednostronną podwyżkę abonamentu telewizyjnego o 5 zł miesięcznie.
Decyzję w tej sprawie prezes UOKiK podjął pod koniec 2018 roku. Nakazał Asta-Net wypłatę po 5 zł użytkownikom za każdy miesiąc od początku 2016 do listopada 2018 roku, w którym po podniesieniu ceny przez firmę płacili więcej za usługę telewizyjną.
– Sąd potwierdził, również że bez odpowiedniej klauzuli modyfikacyjnej (precyzującej co i w jakich okolicznościach może ulec zmianie) nie można dokonać jednostronnej zmiany w wykonywanych umowach. Takiej klauzuli w umowach z Asta-Net nie było – zaznaczono we wpisie UOKiK. Asta-Net działa przede wszystkim w Pile i okolicach.
UOKiK interweniował ws. podwyżek w ramach trwających umów
Wiosną br. Sąd Apelacyjny podtrzymał decyzję UOKiK dotyczącą podwyżki opłaty za internet wprowadzonej przez UPC Polska w grudniu 2014 roku. Telekom został ukarany, ponieważ w umowach nie zawarł zapisów wyjaśniających, co i w jakich okolicznościach może ulec zmianie, wpływając na cenę usługi. Zgodnie z decyzją sądu ma zapłacić 817 tys. zł grzywny i zwrócić klientom po 7 zł za każdy miesiąc, w którym płacili podwyższoną stawkę.
Z podobnych przyczyn T-Mobile Polska został ukarany za podwyżkę cen w ofercie abonamentowej z jesieni 2014 roku (ma przekazać klientom po 65 zł rekompensaty i zapłacić 4,5 mln zł grzywny). Przy czym pod koniec ub.r. Sąd Apelacyjny uchylił decyzję prezesa UOKiK i skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Z kolei jesienią ub.r. Vectra wysłała klientom informujące o jednostronnym dodaniu do ogólnych warunków umowy zapisów pozwalających firma raz w roku podnieść wysokość abonamentu. Prezes UOKiK postawił spółce zarzut naruszenia praw konsumentów, za co grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznych obrotów.
Operator nie zgadza się z argumentami regulatora. – Zmiana warunków dotyczy jedynie klientów posiadających umowy na czas nieokreślony, czyli z 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia dla każdej ze stron. Co najważniejsze, informacje te przekazywane są z odpowiednim wyprzedzeniem, a każdy z naszych abonentów i abonentek dostaje szczegółową informację o możliwości wypowiedzenia umowy wraz z dokładną instrukcją, co zrobić, jeśli nie zgadza się na nowe warunki – tłumaczyło biuro prasowe Vectry.