W grudniu 2020 roku Ruch miał 1209 punktów sprzedaży (1333 w 2019 roku), a prezes Orlenu Daniel Obajtek zapowiadał uruchomienie kolejnych 200. Dziś Ruch na swojej stronie internetowej informuje że posiada ponad 1000 kiosków i saloników. Jednak z informacji przekazanych „Presserwisowi” przez Orlen wynika, że usługą Orlen Paczka zostało objętych jedynie 900.
W ramach Orlen Paczki klienci mają do dyspozycji ponad 6 tys. punktów odbioru przesyłek – poza kioskami to paczkomaty, stacje paliw i punkty partnerskie, co oznacza wzrost o prawie 50 proc. względem poprzedniego roku. W zakresie usług kurierskich 2021 był rekordowy pod względem liczby dostarczonych przesyłek oraz rozbudowy sieci punktów odbioru.
Do przejęcia tonącej w długach kolportażowej firmy przez Orlen doszło pod koniec listopada 2020 roku. Mniejszościowymi udziałowcami zostały PZU i PZU Życie oraz Alior Bank.
O tym, że marka Ruch ma docelowo zniknąć z rynku, Press informował już w lutym ub.r. Orlen postawił na markę Orlen w Ruchu i stopniowo przekształca dotychczasowe saloniki Ruchu w punkty sprzedaży podobne do tych na stacjach paliw, z małą gastronomią. Pierwszy uruchomiono 23 czerwca 2021 roku przy Grójeckiej w Warszawie, a prezes Obajtek zapowiadał kolejne 40 do końca roku i docelowo 900 w ciągu pięciu lat. Jednak do końca 2021 roku otworzono zaledwie cztery takie placówki.
„W lipcu br. uruchomimy w Warszawie przy ulicy Żelaznej pierwszy punkt w nowoczesnej bryle z możliwością wejścia do środka, nawiązujący do dobrze znanych klientom salonów prasowych Ruch” – informuje „Presserwis” biuro prasowe Orlenu.
Na inny kierunek wskazują wydawcy prasy lokalnej, którym Ruch zaproponował ostatnio dopłaty do każdego egzemplarza wprowadzonego do sprzedaży. Według nich firma chce się pozbyć nieatrakcyjnie położonych i odległych punktów sprzedaży i skupić się na dużych miastach, żeby obniżyć koszty działania.
Takie przypuszczenia potwierdza zapis z czerwcowego raportu spółki za 2021 rok, według którego „w zakresie kolportażu prasy planowana jest kontynuacja działań ukierunkowanych na poprawę rentowności działalności poprzez optymalizację sieci logistycznej, renegocjacje warunków handlowych oraz udoskonalenie oferty sprzedaży”. Według raportu celem Ruchu ma być poprawa rentowności tej części działalności spółki mimo spadającego popytu na prasę drukowaną.
W 2021 roku spółka Ruch SA zwiększyła co prawda przychody o 45,72 proc., ale zanotowała stratę netto w wysokości 52,18 mln zł wobec zysku rok wcześniej. Ten jednak wynikał z umorzenia kredytu.