Polskie Radio, którego redakcja ukraińska dla zagranicy funkcjonuje od 1990 roku, nadaje serwisy dla Ukraińców w Polsce. Wiadomości po ukraińsku w Programie Pierwszym Polskiego Radia można usłyszeć codziennie po godzinie 10 i 17 na falach UKF oraz długich, na częstotliwości 225 kHz, które swoim zasięgiem obejmują Europę Środkową i Wschodnią, w tym znaczny obszar Ukrainy.
Lokalne serwisy po ukraińsku, zawierające głównie informacje praktyczne dla uchodźców, nadają również regionalne rozgłośnie publiczne w Rzeszowie, Szczecinie, Katowicach, Kielcach, Krakowie, Opolu, Wrocławiu, Gdańsku, Koszalinie oraz w Bydgoszczy.
Radio Zet Ukraina, któremu UKE nie przedłużył tymczasowej koncesji na nadawanie naziemne, przeniosło się ze swoim programem do internetu.
Internet to też miejsce, w którym Ukraińcy mogą oglądać swoje kanały telewizyjne. Są dostępne na platformach Ipla.tv, Player.pl i vod.tvp.pl. TVP ABC 2 emituje też specjalne bloki bajek po ukraińsku. Największa informacyjna telewizja ukraińska Ukraina 24 jest dostępna nie tylko w serwisach streamingowych, ale również na głównej stronie portalu Interia.pl. Natomiast Onet.pl nadal utrzymuje swoją sekcję ukraińską dostępną z poziomu głównej strony.
Działa też złożona z ukraińskich studentów Uniwersytetu Śląskiego redakcja powołana przez „Dziennik Zachodni”. – Będziemy ją utrzymywać tak długo, jak długo będzie to potrzebne – zapewnił redaktor naczelny „DZ” Grzegorz Gajda.
W pozostałych serwisach gazet Polska Press pozostały redagowane po polsku sekcje poświęcone wojnie w Ukrainie i pomocy dla Ukraińców. Podobnie jest w serwisach Wyborcza.pl, Rp.pl i Gazetaprawna.pl.
Wiadomości o pomocy dla Ukraińców utrzymuje również część serwisów lokalnych. Takie sekcje ma wKatowicach.pl, Trojmiasto.pl. Portal LoveKrakow nadal ma swój pełny serwis ukraiński pod adresem ua.lovekrakow.pl.
– Moim zdaniem rolę informacyjną wobec społeczności ukraińskiej w Polsce powinny pełnić media publiczne, bez względu na to, czy mają zasięg krajowy, regionalny, czy lokalny – mówi dr Katarzyna Konarska z Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. – Tak robią m.in. regionalne rozgłośnie Polskiego Radia, dzięki czemu włączają społeczność ukraińską do społeczności lokalnych. Media komercyjne mogą to oczywiście robić, i robią, choć nie są do tego zobligowane.
Dr Konarska podaje przykład Radia Wrocław, które już przed wojną w Ukrainie nadawało cotygodniowe audycje dla około pół miliona Ukraińców mieszkających i pracujących w jego zasięgu. Teraz do tych audycji dołączyły serwisy informacyjne, które zapewne szybko z anteny nie znikną, bo są Ukraińcom potrzebne.
Do wybuchu wojny w Ukrainie w Polsce mieszkało około 1,5 mln Ukraińców, głównie na południu. Od 24 lutego do minionego weekendu Straż Graniczna odprawiła z Ukrainy do Polski ponad 4 mln Ukraińców, głównie kobiet i dzieci. Według SG w tym samym czasie z Polski do Ukrainy wróciło ok. 2 mln osób.