Załadowanego po dach tira i sześć busów z darami wysłało w ubiegłym tygodniu do Ukrainy warszawskie radio Vox FM. Inne warszawskie radio, Kolor 103 FM, zorganizowało zbiórkę najpotrzebniejszych rzeczy dla ukraińskich uchodźców w Polsce. Chodzi m.in. o łóżka polowe, pościel i koce, poduszki czy środki czystości. Wszystkie zebrane dary zostaną przekazane Fundacji Bez Mamy i Taty, która zajmie się ich dystrybucją. Do środy zbiórkę prowadzą „Super Express” i radio SuperNova.
Własną akcję wsparcia zorganizowała branża digital. Pod hashtagiem #digitALLforUkraine działają m.in. Brand24, Internet Gate, AffTop, AffBank, Monetize czy Mentoring.net.pl. Zbiórka prowadzona jest na stronach Siepomaga.pl/digitallforukraine i Gofundme.com/f/digitallforukraine.
Decyzję o uruchomieniu akcji pomocy dla dziennikarzy ukraińskich mających status uchodźcy podjął również Zarząd Izby Wydawców Prasy. – Utworzymy rejestr redakcji biorących udział w akcji pomocowej, będziemy również zbierać zgłoszenia od dziennikarzy-uchodźców, aby przygotować listę kontaktową z wyszczególnieniem specjalizacji, znajomości języków itp. Izba zajmie się koordynacją działań związanych z kontaktowaniem redakcji z dziennikarzami – uchodźcami, przede wszystkim na terenie Polski, ale również na szczeblu europejskim, we współpracy z europejskimi organizacjami wydawców prasy ENPA i EMMA – poinformowała IWP.
Kampanię dla Ukrainy przygotowała Agora. „Gazeta Wyborcza” uruchomiła sprzedaż subskrypcji-cegiełek na rzecz uciekających z Mariupola i specjalny serwis Wyborcza.pl/pomagam. Gazeta wydała również bezpłatny poradnik po ukraińsku dla matek przybywających do Polski. W siedzibie „Wyborczej Wrocław” zorganizowano zbiórkę darów, a redakcja katowicka przekazała swoje pomieszczenia Śląskiemu Sztabowi Kryzysowemu – grupie złożonej głównie z Ukraińców, koordynującej pomoc dla uchodźców w województwie śląskim.
Należąca do Agory spółka AMS, wyspecjalizowana w reklamie zewnętrznej, prowadzi we współpracy z Bankiem Żywności SOS w Warszawie zbiórkę artykułów spożywczych dla Ukraińców przybywających na Mazowsze. Na swoich nośnikach prezentuje też wyrazy wsparcia dla Ukrainy i promuje działalność Polskiej Akcji Humanitarnej, zaangażowanej w pomoc na granicy polsko-ukraińskiej.
Dwa należące do koncernu portale specjalistyczne HRlink i Goldenline uruchomiły akcję „HR wspiera Ukrainę”. W jej ramach opublikowano bazę dobrych praktyk w kontaktach z pracownikami z Ukrainy oraz specjalny webinar o rekrutacji pracowników z tego kraju.
W działania na rzecz uchodźców i walczącej Ukrainy włączyły się również fundacje firmy. Fundacja Gazety Wyborczej uruchomiła fundusz na rzecz ukraińskich mediów,
Fundacja Wysokie Obcasy zorganizowała zbiórkę pieniędzy – środki zostaną przekazane organizacjom charytatywnym zajmującym się pomocą uchodźcom i ofiarom wojny na Ukrainie, a Fundacja Agory pomaga Fundacji Herosi, która opiekuje się ponad 130 dzieci – pacjentami onkologicznymi, którzy czekają na miejsca w polskich szpitalach.
– We wszystkich spółkach Grupy Wirtualnej Polski przeprowadziliśmy zbiórkę darów dla naszych przyjaciół z Ukrainy – informuje Michał Siegieda, rzecznik prasowy grupy WP. – Dary trafiły do biur w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Lublinie i Chorzowie i do punktu recepcyjnego w Lubyczy Królewskiej.
Własną zbiórkę dla Kijowa i Czernichowa przeprowadził zespół IT Wirtualnej Polski. Śpiwory, saperki i odżywki dla dzieci już trafiły do Ukrainy. Grupa WP razem z Funduszem Obywatelskim uruchomiła Fundusz Wsparcia Uchodźców z Ukrainy w Polsce. To zbiórka pieniężna. Do tej pory zebrano ponad 100 tys. zł.
WP działa również na froncie medialnym. Uruchomiono przygotowany specjalnie dla społeczności ukraińskiej serwis VPolshchi.pl, który w języku ukraińskim publikuje najważniejsze wiarygodne informacje dotyczące inwazji Rosji, a także praktyczne wskazówki potrzebne uciekającym przed wojną ludziom. W serwisie już pracują tłumacze i dziennikarze ukraińscy.