MOC FM reprezentuje ponad 70 proc. rynku radiowego w Polsce. Organizacja zapowiada, że „będzie nowym, wspólnym głosem nadawców w sprawach związanych z branżą radiową w Polsce”. W pierwszej kolejności MOC FM ma zająć się współpracą z podmiotami prowadzącymi badania mediowe, a także z innymi organizacjami pracodawców.
W marcu br. powstała podobna organizacja pod nazwą MOC Radio. To Związek Pracodawców Mediów Radiowych zawiązany z inicjatywy Polskiego Radia i rozgłośni regionalnych PR Polskie Radio wraz ze swoimi rozgłośniami regionalnymi (tworzącymi Audytorium 17). To kolejna organizacja (po Koalicji „Marketerzy dla lepszych badań” i MOC TV) działająca na rzecz jednoźródłowego badania mediów (radia, telewizji, internetu). Do wstąpienia w szeregi nowej koalicji zaproszono wówczas nadawców komercyjnych.
Powołanie Związku Pracodawców MOC FM jest odpowiedzią na oczekiwania regulatora rynku medialnego oraz podmiotów współpracujących przy projekcie stworzenia jednoźródłowego badania mediów. O skonsolidowanie całego rynku medialnego kilkukrotnie już apelował Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Pierwszym krokiem ku integracji było utworzenie w czerwcu 2019 r. Związku Pracodawców Ogólnopolskich Mediów Telewizyjnych MOC TV – porozumienia, które ma ułatwiać przedstawianie własnego stanowiska nadawcom telewizyjnym m.in. w sprawie prac nad jednoźródłowym badaniem mediów.
MOC FM ma ponad 70 proc. rynku
Jak zapowiadają przedstawiciele MOC FM, formuła ich Związku Pracodawców jest otwarta dla wszystkich nadawców radiowych: lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich, zarówno komercyjnych, jak i publicznych.
– W najbliższym czasie zamierzamy skupić się na pracach nad projektem badania jednoźródłowego. Naszym przedstawicielem w realizacji tych zadań będzie organizacja pracodawców, którą właśnie powołaliśmy, i która na starcie reprezentuje ponad 70 proc. rynku radiowego. Wszystkich nadawców radiowych, zainteresowanych jakością przyszłego badania i właściwym odwzorowaniem w nim siły radia, zarówno na poziomie ogólnokrajowym, jak i lokalnym, zapraszamy do współpracy i do powiększenia grona członków MOC FM – mówi Ewa Rosiewicz, prezes zarządu Eurozet i członek zarządu Związku Pracodawców MOC FM. Do zarządu Związku weszli także: Mariusz Gołda (Grupa RMF), Adam Fijałkowski (Grupa Radiowa Agory) oraz Iwona Matysiak (Grupa Radiowa Time).
Najwięksi nadawcy tworzący MOC FM nie chcą odpowiadać na pytania. Odsyłają do Moniki Polewskiej, rzeczniczki Komitetu Badań Radiowych, zrzeszającego te cztery największe grupy radiowe. Polewska przypomina, że KBR jest komitetem technicznym badania Radio Track. To jedyne badanie słuchalności stacji radiowych w Polsce. Ich rzetelność kwestionowała w ostatnim czasie Agnieszka Kamińska, prezes Polskiego Radia. Od wielu miesięcy programy publicznego nadawcy notują spadki słuchalności, a radiowa Trójka i Jedynka zaliczyły rekordowo niskie wyniki.
Będzie współpraca MOC FM i MOC Radio?
Pytamy Monikę Polewską, czy MOC FM powstała jako przeciwwaga dla MOC Radio i czy oba podmioty będą ze sobą współpracować? – MOC FM reprezentuje radiofonię komercyjną, a MOC Radio – radiofonię publiczną. Istnienie dwóch organizacji daje możliwość spojrzenia na badania słuchalności z dwóch perspektyw i na pewno przysłuży się pomiarowi konsumpcji radia. Badanie radia, ze względu na konstrukcję rynku radiowego w Polsce i charakter medium, jest badaniem trudnym. Liczymy na współpracę z MOC Radio, gdyż działając w ramach dwóch organizacji reprezentujących medium radiowe, będziemy mieli większe zasoby i większą siłę oddziaływania – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Monika Polewska.
KBR reprezentuje 167 rozgłośni ogólnopolskich, ponadregionalnych i lokalnych, stanowiących 55 proc. wszystkich istniejących w Polsce rozgłośni. Współpracuje też z Pakietem Niezależnych, zrzeszającym 58 lokalnych rozgłośni, przy najważniejszych inicjatywach dotyczących rynku radiowego. Taka reprezentacja strony komercyjnej stanowi 225 stacji (74 proc.), które mają łącznie 81 proc. udziału w rynku. Stacje publiczne (należące do Skarbu Państwa, zależne od Rady Mediów Narodowych i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji) to 34 rozgłośnie, stanowiące 11 proc. istniejących, a ich udział w rynku to 14 proc.
MOC FM tworzy 17 spółek radiowych: Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o., Inforadio Sp. z o.o., IM 40 Sp. z o.o., Radio Eska S.A., Radio Radom Sp. z o.o., Nadawca Sp. z o.o., Eska Rock S.A., Porozumienie Radiowe Poznań Sp. z o.o., Radio GO Sp. z o.o., Mazowsze FM Sp. z o.o., International Communication Sp. z o.o., RM Media Sp. z o.o., PPHU Maks Sp. z o.o., Radio Muzyka Fakty Grupa RMF spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k., Multimedia Sp. z o.o., Opera FM Sp. z o.o., Eurozet Radio Sp. z o.o.