Dyrekcja radiowej Trójki, rada programowa nadawcy, Komisji Etyki oraz KRRiT otrzymali skargę na audycję „Trójka budzi”, prowadzoną w ub. tygodniu przez Małgorzatę Łukowską – ustalił portal Wirtualnemedia.pl. Dziennikarce zarzucono m.in. promowania wzorców zagrażających zdrowiu i „wywoływanie skojarzeń pornograficznych”. – Krajowa Rada wystąpiła już do nadawcy z wnioskiem o udostępnienie materiałów – informuje nas Karolina Czuczman z biura prasowego KRRiT.
Chodzi o poranną audycję wyemitowaną w środę 13 października w godz. 5.00-6.00. W skardze napisano, że prowadząca miała wówczas promować „wzorce zagrażające zdrowiu i życiu”, a także puszczać na antenie wulgaryzmy, w języku polskim i angielskim (w piosenkach wyemitowanych w trakcie).
„Promowanie absurdalnych rekordów Guinnessa – prowadząca opowiadała o miażdżeniu arbuzów udami, fajerwerkach doczepionych do ciała, kompulsywnym jedzeniu fast food’ów, rekordach w leżeniu na lodzie lub deprywacji snu. Radia słuchają o tej porze również dzieci. Promowanie takich wzorców, ba mówienie o nich z zachwytem na antenie wywołuje sprzeciw i protest” – czytamy w skardze, do której dotarli dziennikarze portalu Wirtualnemedia.pl.
W audycji piosenki z wulgaryzmami
Autorka autorem skargi podkreśla, że uwagi wysyła jako osoba pracująca z młodzieżą akademicką, ale także jako terapeutka. „Nie mogę uwierzyć, że takie zachowania oraz treści pojawiają się u nadawcy publicznego. Między 5 a 6 rano kiedy słuchacze szykują dzieci do szkoły czy przedszkola. Powyższe treści prowokują do zainteresowania szkodliwymi, dla zdrowia i życia, zachowaniami oraz promują skrzywione wzorce” – napisano w skardze.
Kolejny zarzut odnosi się do serwowanej wówczas playlisty. „Pełna była ona wulgaryzmów – zarówno w języku polskim jak i angielskim. Przypominam, że założeniami misji publicznej jest promowanie kultury języka, pozytywnych i szlachetnych zachowań oraz wychowywanie młodzieży w oparciu o pozytywne wzorce, w zdrowiu i odpowiedzialności za życie” – napisano.
W audycji pojawiły się dwie piosenki z przekleństwami: jedna po polsku, a druga w języku angielskim.
Skarżąca osoba pisze, że oczekuje wyciągnięcia konsekwencji względem Małgorzaty Łukowskiej, a także wobec kierownika muzycznego Trójki, Łukasza Ciechańskiego, który „promuje i wspiera takie zachowania”.
Skargą zajmuje się już Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. – Pojawiły się zarzuty prezentowania treści nieodpowiednich dla małoletnich słuchaczy, promowania wzorców zagrażających zdrowiu i życiu, emitowania wulgaryzmów zarówno w języku polskim, jak i angielskim w piosenkach puszczanych na antenie. KRRiT wystąpiła do nadawcy o materiały – informuje nas Karolina Czuczman z zespołu Rzecznika Prasowego KRRiT.
Jak udało nam się dowiedzieć, pismo trafiło też do członków rady programowej Polskiego Radia (otrzymać je miał przewodniczący Marek Suski), do biura zarządu Polskiego Radia i do szefostwa Programu Trójki. Sprawą zainteresowano także komisję etyki, działającą przy Polskim Radiu.
Biuro prasowe Polskiego Radia nie odpowiedziało nam na pytania w tej sprawie.
Kim jest Małgorzata Łukowska
Małgorzata Łukowska trafiła do Trójki w październiku 2020 roku z Meloradia, z którym związana była od 2013 roku (odpowiadała tam serwisy informacyjne). Z początku w Trójce prowadziła wraz z Łukaszem „Ciechanem” Ciechańskim codzienny poranny blok. – Zostawiam świat newsów i serwisów informacyjnych, by móc od 6 rano wprawiać w dobry nastrój słuchaczy Trójki. I już nie mogę się tego doczekać – mówiła wówczas Łukowska.W grudniu 2020 roku zniknęła z tego pasma; miała pracować nad własną audycją lifestyle’ową.
W ubiegłym tygodniu Trójka wprowadziła na antenę nową, jesienną ramówkę. Małgorzata Łukowska prowadzi w niej środowe wydania „Trójka budzi” oraz czwartkowe „Trójfonia2HA” (godz. 23-24).
Według badania Radio Track Kantar Polska w okresie od lipca do września br. Trójka miała 1,7 proc. udziału w rynku słuchalności, o 1,6 pkt proc. (48,5 proc.) mniej niż przed rokiem. To kolejny rekordowo niski wynik stacji po tym, jak w zeszłym roku z Programu Trzeciego odeszła większość zespołu. Dla porównania, w 2019 r. Trójka miała 5,1 proc. udziału, w 2018 r. – 5,7 proc., a kilka lat wcześniej nawet powyżej 7 proc. udziału w rynku słuchalności.