Rada Etyki Mediów o okładce „Do Rzeczy” z „Murzynem”: To dobra ilustracja

Rada Etyki Mediów nie dopatrzyła się w rasizmu w okładce tygodnika „Do Rzeczy” (Orle Pióro), na której znalazł się czarnoskóry mężczyzna z komputerowo wybieloną połową twarzy.

Zdjęcie na okładce z podpisem „Murzyn to już nie Murzyn? Rada Języka Polskiego szuka poprawnościowego języka – śledztwo »Do Rzeczy«” zapowiadało tekst Tomasza Rowińskiego o decyzji Rady Języka Polskiego, która uznała słowo „Murzyn” za archaiczne i „obarczone złymi skojarzeniami”. RJP odradziła używania słowa w dyskursie publicznym.

REM zaznaczyła, że wpłynęło do niej kilka skarg na okładkę tytułu. Jędrzej Jankowiak, autor jednej z nich, zaznaczał, że „zabieg wybielania skóry w programie komputerowym jest przejawem rasizmu w najczystszej postaci”. Rada uznała jednak, że redakcja miała prawo do komentarza w takiej formie.

„REM (…) kieruje się zasadą, w myśl której artysta-grafik wyraża w swojej pracy myśl i przesłanie, jakie dziennikarz piszący wyraziłby w tekście swojej publikacji – i nie podziela podniesionych w skardze zarzutów wobec autora okładki i redaktora naczelnego tygodnika Do Rzeczy. Autorowi kwestionowanej okładki udało się powiedzieć to, co w tekście dziennikarza wymagałoby wielu akapitów” – napisał przewodniczący REM Ryszard Bańkowicz.

Zdaniem REM, „to dobra ilustracja okładkowa, trafnie i przekonująco oddająca wątpliwości związane z tematem artykułu, na który zwraca uwagę czytelników. Jeśli mogą oni mieć jakieś zastrzeżenia wobec redakcji, to chyba o to tylko, że nie podała nazwiska grafika, któremu chcieliby przypisać tę zasługę”.

Bańkowicz dodał, że „rasowa grafika polityczna, na Zachodzie Europy i w USA często drastycznie bulwersująca i brutalnie atakująca polityków ad personam, jest w Polsce zwykle nieśmiała i bojaźliwa”. Jak przypomniał, REM nie dopatrzyła się naruszenia norm etycznych w przedstawieniu Antoniego Macierewicza jako taliba na okładce „Newsweek Polska”.

Niedawno „Do Rzeczy” krytykowano za okładkę z Billem Gatesem uszczęśliwiającym szczepieniami.

W pierwszym kwartale br. spółka PMPG Polskie Media, większościowy udziałowiec wydawców „Wprost” i „Do Rzeczy”, zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 36,9 proc. do 6,67 mln zł, a jej wynik netto poszedł w górę ze 106 tys. zł straty do 2,04 mln zł zysku.