W czwartek ogłoszono, że szwajcarska firma Edipresse Group sprzeda Burdzie swój biznes mediowy w Polsce. Edipresse podkreśla przy tym, że przyjmując ofertę kupna od podjęła strategiczną decyzję o wycofaniu się z głównej działalności mediowej w Polsce. Tym samym przejmie od Szwajcarów ich medialny biznes w Polsce. Strony nie podały kwoty transakcji, czekają teraz, aż zgodę na jej realizację wyda prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wiadomo natomiast, że Burda przejmie multimedialne i digitalowe portfolio Edipresse Polska. Należą do niego serwisy internetowe dla kobiet (m.in. Wizaz.pl, Polki.pl, Party.pl, Viva.pl, Mamotoja.pl, Gotujmy.pl), dwutygodniki „Viva!” i „Party”, a także magazyny z segmentu true stories.
– Grupa Edipresse stała się jednym z wiodących graczy medialnych w Polsce z istotną obecnością na rynku magazynów oraz mocną pozycją w Internecie, głównie w segmencie kobiecym i doskonale pasuje do strategii organizacji wielokanałowej, którą z powodzeniem realizuje Burda Media Polska. Przejęcie Edipresse Polska otwiera przed nami nowe, fascynujące możliwości rozwojowe, umożliwiając przyspieszenie naszej transformacji cyfrowej i wzmacniając nasz biznes konsumencki w Polsce ze szczególnymi uwzględnieniem obszarów lifestyle i uroda – uzasadnia Alexander Sorg, prezes Burda Media Polska.
– Edipresse Polska jest jednym z liderów w segmencie mediów kobiecych w Polsce. Udana transformacja w obszarze digital została doceniona przez rynek oraz przez firmę Burda International, która w przejęciu portfolio Edipresse dostrzegła szansę strategicznego wzmocnienia swojego biznesu mediowego w Polsce, szczególnie w Internecie. Sprzedajemy zyskowną firmę z silnymi produktami i z jasną wizją na przyszłość. Jesteśmy przekonani, że Burda Media Polska wykorzysta ogromny potencjał połączonego portfolio i będzie atrakcyjnym pracodawcą dla naszych zespołów – dodaje Sebastien Lamuniere, CEO w Edipresse Group.
Oracz: szansa na wzrost biznesu Burdy
Rafał Oracz, CEO w AdNext, związany z rynkiem mediów od 1996 roku komentując tę transakcję dla portalu Wirtualnemedia.pl podkreśla, że wydaje się ona korzystna dla obu stron.
– Edipresse już od pewnego czasu szukało pomysłu na siebie, ograniczając zatrudnienie i szukając budowy wartości poprzez akwizycje, głównie w segmencie internetowym. Burda należy do tych wydawców, którzy wybrali strategię konsolidacji, utrzymując pozycję na rynku dzięki synergii kosztowej i operacyjnej. Ma już na tym polu pewne doświadczenie po wcześniejszej akwizycji tytułów G+J. Połączenie Burdy z Edipresse to w pewnym sensie, ostatni akt tego etapu porządkowania rynku, ponieważ pozostali na placu boju duzi wydawcy. Bauer, RASP oraz Burda podzielili segmenty prasowe pomiędzy siebie, w sposób w miarę niekonkurencyjny – analizuje Oracz.
Zdaniem naszego rozmówcy taki podział rynku daje wydawcom większe możliwości negocjacyjne w zakresie reklam oraz tworzenia treści z różnych obszarów tematycznych. – Myślę, że rozwój modeli subskrybcyjnych, content marketingu, oraz wykorzystanie potencjału marek do rozwoju projektów internetowych, daje szansę na wzrost biznesu Burdy w najbliższych latach, a zmiana polityki Google i Facebooka wobec wydawców ma szansę stać się potencjalnie dodatkowym źródłem przychodów dla twórców treści – podkreśla szef AdNext.
Rychlica: Burda przeszła do wyższej ligi
Monika Rychlica, head of press, OOH, cinema & ambient w IPG Mediabrands mówi nam, że – biorąc pod uwagę bardzo trudny rynek reklamy prasowej – do przewidzenia były konsolidacje wydawnicze. –
Szczegóły kontraktu nie zostały podane, jednak z pewnością obie strony dobrze to skalkulowały. Burda tym przejęciem przeszła do innej, wyższej ligi – zarówno wydawców prasowych jaki i internetowych – ocenia menedżerka.
Według niej Burda jest obecnie poważną konkurencją na rynku reklamowym dla Bauera, RASP i innych dużych wydawców. – Wydawnictwo po sfinalizowaniu tego przejęcia będzie miało w portfolio silne tytuły prasowe a także witryny i serwisy internetowe. Będzie dużym, poważnym graczem na całym polskim rynku reklamy. Życzę powodzenie zespołom zarówno Burdy jak i Edipresse – opisuje Monika Rychlica.
Zapytaliśmy Burda Media Polska, czy po sfinalizowaniu kupna Edipresse Polska przewiduje duże zmiany lecz nie otrzymaliśmy odpowiedzi na to pytanie.
Edipresse Polska bez części czasopism, stawia na digital
Edipresse Polska podkreśla, że ponad połowa jego przychodów i zdecydowana większość zysków pochodzi z obszaru digital.
Do Edipresse należy grupa serwisów internetowych, m.in. witryny tytułów prasowych firmy, a także Wizaz.pl, Niania.pl, Polki.pl, Gotujmy.pl i Ilewazy.pl. Według badania Mediapanel w styczniu br. zanotowały one (bez współodwiedzalności) 9,57 mln użytkowników i 32,9 proc. zasięgu.
Spółka właśnie uruchomiła serwis Modago.pl oraz przedłużyła współpracę z reklamową z TVN Media dotyczącą jej witryn internetowych.
Na początku ub.r. Edipresse ogłosiło, że skupia się na dalszym rozwoju marek digitalowych oraz na budowaniu nowych źródeł przychodów w obszarach e-commerce i marketplace. W połowie roku dyrektorem generalnym firmy został Maciej Klepacki, a jego zastępczynią Agnieszka Wicher-Szczesna. Pełniący poprzednio analogiczne funkcje Alicja Modzelewska-Warec i Izabela Bochenek-Strauss przeszły do rady nadzorczej.
W 2019 r. Edipresse Polska zanotowało spadek skonsolidowanych wpływów sprzedażowych o 27,6 proc. do 126,63 mln zł. Zatrudnienie etatowe w firmie zmalało o 55 pracowników do 155, a jej wynik netto poszedł w górę z 9,91 mln zł straty do 458 tys. zł zysku. Wiosną ub.r., po wybuchu epidemii, Edipresse Polska rozwiązało umowy z 31 osobami. Firma nie złożyła jeszcze sprawozdania finansowego za ub.r.
Obecnie portfolio prasowe Edipresse Polska obejmuje magazyny luksusowe „Viva!”, „Viva! Moda”, magazyn people „Party” oraz pisma typu true stories (łącznie 13 tytułów). Pod koniec ub.r. spółka zamknęła dwutygodnik „Flesz. Gwiazdy & Styl”, a w kwietniu br. – dwumiesięcznik „Uroda Życia”. W połowie 2019 roku firma sprzedała Wydawnictwu Bauer dwutygodniki „Przyjaciółka” i „Pani Domu” oraz miesięcznik „Poradnik Domowy”, tym samym wycofując się z segmentu poradnikowego. Natomiast pod koniec 2018 roku przestała wydawać miesięcznik „Be Active. Dietetyka & fitness”, prawa do pisma przejęła jego redaktor naczelna i ambasadorka marketingowa Ewa Chodakowska.
Burda Media Polska ze wzrostami przed epidemią
W portfolio prasowym Burda Media Polska jest blisko 20 tytułów, w tym magazyny luksusowe (m.in. „Gala”, „Gala Men”, „Glamour”, „Elle”), poradnikowe (m.in. „Dobre Rady”, „Claudia”), podróżnicze („National Geographic”, „NG Traveler”), kulinarne („Przyślij przepis”, „Sól i pieprz”, „Smaczny Tydzień”, „Moje Gotowanie”) oraz popularno-naukowe (m.in. „Focus”). Ponadto firma wydaje serwisy internetowe (głównie pod markami swoich magazynów drukowanych), zajmuje się custom publishingiem i publikuje książki.
W 2019 roku Burda Media Polska osiągnęła wzrost przychodów o 12,8 proc. do 163,67 mln zł oraz zysku netto z 679 tys. zł do 3,66 mln zł. Nieznacznie zmalały wpływy reklamowe firmy, pracowało w niej 251 osób na etacie. W kwietniu br. prezes Burda International zapowiedział, że koncern w ciągu pięciu lat zainwestuje w Polsce 250 mln zł.
Polska Press z nowym właścicielem
Zapowiedziane kupno Edipresse Polska przez Burdę będzie już drugim w tym roku duże przejęcie na rynku prasowo-internetowym, po tym jak PKN Orlen za 210 mln zł kupił Polska Press Grupę. Na początku lutego br. bezwarunkową zgodę na tę transakcję wydał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przejęcie zostało sfinalizowane na początku marca, a w kwietniu Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich wstrzymał tę zgodę. Mimo to prezes Orlenu, Daniel Obajtek, zapowiedział, że kupno jest prawomocne, w związku z czym koncern paliwowy będzie przeprowadzał w nim zaplanowane zmiany.
Orlen na początku kwietnia powołał nową radę nadzorczą Polska Press – jej przewodniczącym został Tomasz Jakubiak z PGE Ventures, a pozostałymi członkami prezes Sigma BiS Marcin Dec oraz Marcin Jankowski i Magdalena Skowyrska z Orlenu. Także w kwietniu Marcin Dec został nowym prezesem PPG (po ustąpieniu Doroty Stanek). Do zarządu powołano Dorotę Stanek, ale zarząd pozostaje dwuosobowy, gdyż odeszli zeń Magdalena Chudzikiewicz i Dariusz Świąder.