Wiosenna ramówka Programu Trzeciego została odrzucona większością głosów członków rady programowej Polskiego Radia. Przeciwny był nawet poseł PiS i przewodniczący rady Marek Suski. – Ramówka była tak słaba, że nie dało się jej obronić – przekazał Suski portalowi Wirtualnemedia.pl. Zmiany zakładają m.in. wydłużenie audycji Wojciecha Cejrowskiego o godzinę ze względu na „dużą popularność”.
W ostatni piątek odbywało się posiedzenie rady programowej Polskiego Radia na temat nowych, wiosennych ramówek m.in. Trójki, Czwórki, Radia Chopin czy Polskiego Radia Dzieciom. Jak wynika z naszych informacji, rada programowa zaakceptowała wszystkie wiosenne propozycje poza jedną – dotyczącą Programu Trzeciego.
W głosowaniu 10 członków było przeciw, a dwie osoby wstrzymały się od głosu. Publicznie wiosenną ramówkę skrytykował nawet poseł PiS, przewodniczący Marek Suski, który – jak wynika z relacji Jana Ordyńskiego dla portalu Wirtualnemedia.pl – miał „wyrażać się o Trójce z dezaprobatą”, a na pomysł m.in. Renaty Butryn, Barbary Zdrojewskiej i Jana Ordyńskiego by zwołać specjalne posiedzenie dotyczące sytuacji w PR III miał odpowiedzieć, że „tu nie ma nad czym dyskutować”.
Inny nasz rozmówca ocenił, że „atmosfera podczas posiedzenia była napięta” i dało się odczuć „napięcie między Markiem Suskim, a prezes Agnieszką Kamińską” (choć nie była fizycznie obecna podczas posiedzenia, z radą łączyła się online).
W efekcie ramówka Trójki została odrzucona. Decyzja nie jest jednak dla zarządu wiążąca – może on wziąć pod uwagę opinię rady programowej, ale nie musi. O pozostałych ramówkach członkowie mieli wypowiadać się pozytywnie, kontrowersje wzbudziła jedynie wiosenna oferta Programu Trzeciego.
Zapytaliśmy Marka Suskiego czy prawdą jest, że krytycznie wypowiadał się o wiosennej ramówce Trójki.
– Tak, w głosowaniu, ani w dyskusji nikt z rady tej ramówki nie poparł. Podczas głosowania były tylko 2 głosy wstrzymujące. Reszta przeciw. Pozostałe ramówki zostały przyjęte. Większość nawet jednogłośnie. Cała rada wyraziła zaniepokojenie sytuacją w Trójce. Ponownie Trójka nie ma dyrektora. Pełniący obecnie obowiązki nie stawił się na posiedzeniu, tłumacząc się przebywaniem na kwarantannie. Chociaż nie słyszałem, żeby wirus covid-19 zakażał przez internet, a ponadto przecież można pracować zdalnie. Ostatecznie ramówkę prezentował zastępca p.o. dyrektora również przez internet. Ramówka była tak słaba, że nie dało się jej obronić. Przewiduję kolejne specjalne posiedzenie poświęcone Programowi Trzeciemu Polskiego Radia – przekazał Marek Suski portalowi Wirtualnemedia.pl.
Co nowego w ramówce?
W ramówce wprowadzono drobne korekty – część pasm skrócono, inne wydłużono, z niektórych zrezygnowano. Na antenie zabraknie: „Winien i ma” (w piątki od 9.00 do 10.00); „Świat i ludzie” (w soboty od 14.00 do 15.00); „Muzycznej Poczty UKF” (od poniedziałku do czwartku od 9.00 do 9.50) oraz „Trójkowo Rockowo” (od poniedziałku do czwartku między 10.00 a 11.00).
Pasmo „Trójka do trzeciej” zostanie wydłużone i podzielone na dwie audycje – między 9.00 a 12.00 nadawana będzie „Trójka do południa” (audycja kulturalno-muzyczna); o 9.50-10.00 – „Informator ekonomiczny” (audycja publicystyczna), a od 12.00 do 15.00 – „Trójka do trzeciej” Piotra Łodeja (audycja muzyczno-społeczna).
– Takie przeprogramowanie anteny spowoduje nadanie programowi bardziej jednorodnego charakteru. Zróżnicowanie formalne i treściowe w warstwie słownej i muzycznej całego dziennego bloku programowego zdynamizuje samo pasmo 9-15.00. Stałymi elementami tych pozycji będzie skrócona do 20 minut „Powtórka z rozrywki” oraz 10-minutowy „Chuligan literacki” – czytamy w dokumencie.
Natomiast pasma wieczorne i nocne mają zostać na nowo uporządkowane i poprzestawiane tak, aby „ujednolicić i wyodrębnić ich charakter”. W sobotę „Audycja Podzwrotnikowa” Wojciecha Cejrowskiego zostanie wydłużona do 2 godzin (10.00-12.00) ze względu na „dużą popularność”.
Nowymi i zmienionymi pasmami będą: „Apteka nocna” (poniedziałek 00.00-2.00 – audycja muzyczna, punck rock, nowa fala, alternatywa); „Trójka do południa” (nowe pasmo – poniedziałek – piątek – 9.00-12.00, to audycja muzyczno-kulturalna); „Trójka do trzeciej” (poniedziałek-piątek – 12.00-15.00 – pasmo skrócone o godzinę, wcześniej zaczynało się o 11.00).
Nowością będzie „Kobiety mają głos” w poniedziałki od 19.00 do 20.00, prowadzącym będzie Piotr Baron; „Trzy kwadranse jazzu” (w poniedziałki 21.00-22.00); „Cały ten rock” – we wtorki od 20.00 do 21.00; w środy – „Trójkowy PoWiernik” – 19.00-20.00 – Marka Wiernika; w piątki między 22.00 a 24.00 – „Rocka klasyka według Wiernika”; „Apteka wieczorna” – we wtorki między 21.00 a 22.00; w środy – „Czy już państwo słyszeli?” (po 20, prowadzi Justyna Grabarz); w czwartki „Po zachodzie słońca”; „Studio el- muzyki” – w czwartki od 2.00 do 3.00; „Dym na wodzie” – w czwartki – 0.00-2.00; „Informator ekonomiczny” – w piątki 9.50-10.00.
„3 gramy Redbada” – to nowa audycja publicystyczno-kulturalna – w soboty 13.00-14.00 (o kulturze, teatrze i realiach biznesowych w artystycznym świecie).
„Francuski łącznik” zmienił godzinę nadawania (sobota 15.00-16.00). W soboty od 17.00 do 19.00 nadawana będzie autorska audycja „Kobiety mają głos” Piotra Barona, która będzie skupiała się na rockowych brzmieniach. W poniedziałki od 20.00 do 21.00 będą zaczynały się „Akordy Alterowane” (wcześniej rozpoczynały się o 19.00), będzie je nadal prowadził Archie Shevsky. W soboty zmieni się pora emisji „W rytmie na trzy” – nadawana będzie od 19.00 do 22.00 (wcześniej rozpoczynała się o 20).
Celem zdobycie słuchacza 30+
Choć pytaliśmy oficjalnie Polskie Radio o wiosenne ramówki, otrzymaliśmy odpowiedź, że „najpierw zostaną o nich poinformowani słuchacze”. Na stronie radia również nie ma żadnych informacji na temat nowego układu programowego, choć w poprzednich latach zmiany zwykle były wprowadzane w marcu.
Jednak jak wynika z dokumentu do którego treści dotarliśmy, w wiosenno-letniej ramówce Trójki wprowadzono kilka zmian, które mają na celu „konsekwentne budowanie podstawy do pozyskania nowych słuchaczy”. Zadaniem postawionym przed zespołem Trójki ma być „budowanie audytorium w grupie młodszych słuchaczy określanych jako: 30+, aktywni, poszukujący, zaangażowani”.
Zmiany mają również na celu „stworzenie jednorodnego i zdecydowanego charakteru muzycznego programu oraz budowanie pasm, które umożliwiają rozwój oferty słownej przygotowywanej w formach zgodnych z percepcją odbiorców z grupy docelowej”.
– Założeniem jest powrót do ustalonego i od dawna nierealizowanego profilu Trójki – radia muzyczno-kulturalno-społeczno-informacyjnego. W tym sensie stacja rozpoczęła swoje przeformatowanie w połowie 2020 roku i przedstawiany układ ramowy jest konsekwencją rozpoczętych wtedy procesów programowych. Budowanie nowej oferty dla grupy nowych słuchaczy docelowych jest wspomagane przez systematyczne wprowadzanie na antenę młodych i nowych prezenterów: Katarzyna Cygler, Gabi Andrychowicz, Adriana Marczewska, Małgorzata Łukowska czy Redbad Klynstra – argumentują w dokumencie do którego treści dotarliśmy, zarząd i dyrektorzy programowi.
W pierwszym kwartale br. Trójka spadła z czwartej na jedenastą lokatę w rankingu stacji radiowych według badania Radio Track Kantar Polska. Jej wynik zmniejszył się o 3,2 pkt. proc. (zdecydowanie najbardziej w zestawieniu) do 2,1 proc. Jest to drugi najniższy udział stacji w historii badania Radio Track (rekordowo niski udział Trójka miała w fali grudzień 2020-luty 2021 – 1,9 proc.). Trójkę w pierwszym kwartale br. oprócz Jedynki i Audytorium 17 wyprzedziły także takie stacje, jak: RMF MAXXX, VOX FM, Złote Przeboje, Antyradio i TOK FM.