Prezenterzy TVN muszą pytać o zgodę na współpracę influencerską, dziennikarze mają zakaz

Prezenterzy telewizji TVN każdorazowo muszą pytać o zgodę kierownictwo na podjęcie działalności reklamowej lub promocyjnej w mediach społecznościowych. Dziennikarze informacyjni w ogóle nie mogą podejmować takich działań – wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl.

W poniedziałek jako pierwsi informowaliśmy o ankiecie, jaką mieli otrzymać na skrzynki mailowe pracownicy i współpracownicy TVN Grupa Discovery. Wiadomości rozesłał dział Compliance, który odpowiada za sprawdzenie czy podejmowana przez pracowników działalność dodatkowa nie stanowi konfliktu interesów.

Poza zakazem współpracy z konkurencyjnymi dla Grupy podmiotami, spółka m.in. wskazała, że konfliktem interesów jest akceptowanie luksusowych podarunków lub zaproszeń od potencjalnego dostawcy lub dostawcy, którego umowa jest w trakcie negocjacji, chodzenie na randki ze współpracownikiem/współpracowniczką, z którym się blisko współpracuje czy zatrudnianie członka rodziny.

Potrzebna zgoda na współpracę influencerską

W kontekście dokumentu „Polityka Konfliktu Interesów Discovery” zawierającego wytyczne, jakimi zasadami powinni kierować się zatrudnieni w firmie, postanowiliśmy dopytać, jak spółka zapatruje się na kwestię promowania usług lub produktów na Instagramie. Czy konieczna jest zgoda szefa i czy dziennikarze oraz prezenterzy mogą promować dowolne produkty w celach komercyjnych?

– Komercyjna działalność reklamowa i promocyjna w mediach społecznościowych również wymaga konsultacji. Każde zgłoszenie rozpatrywane jest indywidualnie – odpowiedziało nam biuro prasowe TVN Grupa Discovery.

Natomiast w przypadku dziennikarzy Pionu Informacji TVN – w związku ze szczególnym charakterem ich pracy – działalność promocyjna jest niedozwolona.

Na początku stycznia 2019 roku telewizja TVN zdecydowała się na aktualizację zasad postępowania dziennikarzy stacji w internecie. Każdy z nich otrzymał instrukcję, która została opublikowana w intranecie (wewnętrzny system informowania pracowników o sprawach firmy) i miał się zapoznać z nowymi zasadami działania w social mediach.

W 2019 roku TVN osiągnął wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 5 proc. do 2,07 mld zł oraz wyniku netto ze 157,71 mln zł straty do 540,57 mln zł zysku. Firma zatrudnia 1,6 tys. osób, zwiększyła wydatki na wynagrodzenia, marketing i badania. Discovery jest właścicielem TVN od lutego 2018 roku, kiedy sfinalizowało przejęcie Scripps Networks Interactive, do którego poprzednio należał polski nadawca.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2020 roku

W 2020 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 20 minut i 58 sekund. W porównaniu do 2019 roku czas skrócił się o 4 minuty i 54 sekundy, a 2018 – o 3 minuty i 50 sekund.

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w 2020 roku zajęła TVP1, która awansowała z drugiej lokaty. Średni dobowy udział kanału względem 2019 roku zmniejszył się o 0,21 proc. do 9,66 proc. (najmniejszy spadek wśród tzw. „wielkiej czwórki”).

Na drugą lokatę spadł Polsat, którego udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 15,13 proc. do 8,36 proc. Jednocześnie był to największy spadek wśród dziesięciu czołowych stacji.

Podium uzupełnia TVP2 – udział stacji wyniósł 7,54 proc., po spadku względem 2019 roku o 9,59 proc.

Na czwarte miejsce spadł TVN (stacja miała 7,49 proc. udziału; w dół o 11,36 proc.).