Telewizja Polska w 2019 roku zmniejszyła przychody z reklam i sponsoringu o 4,2 proc. w porównaniu z 2018 rokiem – wynika ze sprawozdania spółki z wykorzystania środków abonamentowych. Udział wpływów abonamentowych w przychodach spółki wzrósł z 46 proc. do 57 proc. Dzięki rekompensacie zwiększono budżety anten.
TVP z reklam i sponsoringu uzyskała łącznie w 2019 roku 873,7 mln zł. Według spółki spadek wpływów z tego tytułu wynika przede wszystkim z braku wydarzeń sportowych o dużym potencjale komercyjnym, jakimi w 2018 roku były mistrzostwa świata w piłce nożnej oraz zimowe igrzyska olimpijskie.
Według szacunków Publicis Groupe wydatki na reklamę telewizyjną spadły w 2019 roku o 0,6 proc. w porównaniu z 2018 rokiem.
Prawie 1,5 mld zł wpływów abonamentowych
Wpływy TVP z abonamentu opłacanego przez widzów wyniosły 331,4 mln zł i były o 14 proc. niższe niż w 2018 roku. Dodatkowo spółka dostała 1,127 mld zł rekompensaty za utracone z tytułu zwolnień w latach 2018 i 2019 roku wpływy z opłat abonamentowych.
W sumie wpływy abonamentowe wyniosły 1,459 mld zł, przy czym przychody zewidencjonowane wyniosły 1,403 mld zł. Spółka tłumaczy, że różnica dotyczy m.in. amortyzacji praw autorskich do filmów do roku 2018, rozliczonych w 2019 roku (0,5 mln zł) i zapłaconych środkami abonamentowymi praw autorskich w 2019 roku (60,9 mln zł).
W 2019 roku wpływy abonamentowe były wyższe o 479,7 mln zł (tj. o 49 proc.) niż w 2018 roku. Ich udział w przychodach spółki wzrósł z 46 proc. w 2018 roku do 57 proc. w 2019 roku.
TVP najwięcej wydaje na główne anteny
Najwięcej telewizja publiczna wydała na główne anteny – na TVP 1 przeznaczyła w 2019 roku 714,7 mln zł (o 10,7 proc. więcej niż w 2018 roku), a na TVP 2 – 619,4 mln zł (o 59,7 proc. więcej).
Ubiegłoroczny budżet TVP Info wyniósł 167,6 mln zł (wzrost o 17,9 proc.), TVP 3 i oddziałów regionalnych – 285,3 mln zł (wzrost o 15,7 proc.), TVP Sport – 209,2 mln zł (w zeszłorocznym sprawozdaniu nie podano), TVP Kultura – 54,5 mln zł (wzrost o 26,2 proc.), TVP Polonia – 48,6 mln zł (wzrost o 50 proc.), TVP ABC – 37 mln zł (wzrost o 39,3 proc.). Koszty działalności TVP HD, TVP Seriale i TVP Rozrywka zostały w całości sfinansowane ze środków komercyjnych TVP.